Kontakty Dokumenty Úřední deska

Stále v nouzovém stavu, ale naplno

Centrum sociálních služeb v nouzovém stavu
Autor: Centrum sociálních služeb

Centrum sociálních služeb Jablonec nad Nisou (CSS) poskytuje v nouzovém stavu pečovatelskou službu 107 uživatelům. Kolektiv pečovatelek se zmenšil o ty, které jsou nemocné nebo doma s dětmi. Přesto kromě koupelí ve středisku osobní hygieny omezily rozsah služeb jen nepatrně.

Nákupy a nezbytné pochůzky zajišťuje CSS i uživatelům, kteří nemají tyto úkony nasmlouvané. Noví uživatelé se zatím v nouzovém stavu nepřijímají.
Odlehčovací službu (OS) v objektu Novoveská 5 využívají aktuálně tři uživatelé, kterým se dvakrát denně měří teplota a sledují se další příznaky. „U jednoho z nich jsme při naměření zvýšené teploty zajistili ve spolupráci s KHS testování, které bylo negativní. Každý uživatel má k dispozici dezinfekci rukou a pochopitelně své roušky,“ říká Naďa Jozífková, ředitelka Centra sociálních služeb. Uživatelé z odlehčovací služby zůstávájí i přes zákaz návštěv díky videohovorům v kontaktu se svými blízkými.

„Pro odlehčovací služby byly vyčleněné oddělené prostory, kdyby byl někdo podezřelý na onemocnění Covid-19,“ doplňuje ředitelka. Osoby, které se běžně podílí na provozu OS, mají omezený vstup na nezbytně nutnou dobu.

CSS zpřísnilo hygienické postupy. Například po nástupu personálu na pracovní směnu je nařízeno důsledné mytí rukou po dobu 40 sec. až po předloktí nebo je doporučená sprcha.

„Od 14. dubna probíhá testování pracovníků na přítomnost Covid-19. Stanovily se pracovní týmy a upravují se jejich směny. Kontakt mezi kolegy je minimální. Došlo k omezení střídání pečovatelek z terénu s pečovatelkami z odlehčovací služby. Pracovníci v přímé péči nevyužívají MHD, pro cestu z práce a do práce jsme zajistili svoz. Všichni zaměstnanci si denně měří teplotu, sledují svůj zdravotní stav a dbají na přísná hygienická pravidla,“ zmiňuje pravidla, která byla zavedena v souvislosti s aktuální situací, Jozífková.

Organizace má rovněž připravené krizové plány, ve kterých je počítáno s výpadkem personálu. „Jsou zpracováné postupy pro zastupování našich pracovníků kolegy z jiné služby nebo dobrovolníky. Máme uzavřenou dohodu o výpomoci s Diakonií Jablonec nad Nisou a Českým červeným křížem. Stejně tak jsou stanovená jasná pravidla pro pracovníky v přímé péči, kteří by museli pečovat o uživatele v karanténě. Snad nebude potřeba je použít,“ doufá ředitelka.

Kvůli izolaci seniorů, kteří byli zvyklí se setkávat v klubech nebo ve spolkovém domě, přistoupilo CSS k nabídce on-line aktivit.

„Denně probíhá komunikace prostřednictvím e-mailu, týdně se uskuteční na 80 telefonických hovorů. Tím se seniorům poskytuje podpora a předávají se i užitečné rady, úkoly na trénování paměti a další zajímavosti, např. z české historie. Samozřejmostí jsou všechny důležité informace a telefonní čísla,“ vysvětluje Naďa Jozífková.

Veškerou péči tedy zvládá CSS i v náročných podmínkách a v personální krizi a doufá, že dodržováním přísných hygienických postupů se podaří zamezit průniku nákazy do zařízení.

(mj)