Kontakty Dokumenty Úřední deska

Jak se magistrát utkal s nouzovým stavem

Informační středisko magistrátu
Autor: archiv MMJN

Nouzový stav vláda vyhlásila 12. března 2020, 16. března magistrát úplně zrušil úřední hodiny a pracovat se začalo ve zcela novém a zcela neznámém režimu. Jak ta práce probíhala a jak se dařilo vyřizovat klienty, na to jsme se zeptali tajemníka Marka Řeháčka a vedoucího správního odboru Petra Karlovského.

M. Řeháček: Provoz jsme museli omezit, ale magistrát přesto fungoval

„V prvních dnech nouzového stavu, kdy byl jablonecký magistrát pouze částečně vybaven ochrannými prostředky, jsme museli zásadním způsobem omezit provoz a styk s veřejností. V souladu s nařízeními vlády a opatřeními ministerstva zdravotnictví jsme se snažili provoz úřadu sice upravit tak, aby byla přítomna pouze nejnutnější část personálu, ale zároveň abychom byli schopni zajistit vyřízení bezodkladných záležitostí obyvatelům, mezi něž patřilo mj. poskytování roušek,“ říká Marek Řeháček a pokračuje: „Úřední hodiny byly sice do odvolání zrušeny, ale i tak magistrát fungoval na telefonické objednávky, jejichž cílem bylo zabránit shlukování občanů v čekárnách. I v tom nejsložitějším období jsme tak odbavili důležité záležitosti stovek občanů. Kolegové, zejména na přepážkách, si za to zaslouží velký dík,“ říká šéf úřadu.

Podle jeho slov se však každý den nouzového stavu hromadily stovky nevyřízených záležitostí, a proto bylo rozhodnuto – opět v souladu s opatřeními ministerstva zdravotnictví a po vybavení pracovišť ochrannými pomůckami – od pondělí 20. dubna otevřít všechna pracoviště magistrátu v rozsahu původních úředních hodin.

„Stále však platí, že občané se na konkrétní agendu objednávají telefonicky na určitý čas tak, aby se nám veřejnost před úřadem či v čekárnách neshromažďovala. Toto opatření bude platit až do ukončení nouzového stavu,“ uzavírá tajemník Řeháček s tím, že dle jeho osobního názoru v období nouzového stavu nešlo jen o to zařídit fungování úřadu pro bezodkladné vyřízení záležitosti občanů. „Velká část pracovníků byla a stále je zapojena do organizace krizového řízení. Pro veřejnost je viditelná zejména distribuce roušek a dezinfekce občanům. V prvních dnech se však řešila samotná organizace práce úřadu, školských zařízení, pečovatelské služby, městské policie. A to vše při nedostatku ochranných pomůcek, které se taktéž na úřadě přímo vyráběly,“ připomíná Řeháček.

Jablonec byl jedním z prvních velkých úřadů v kraji, který pomůcky pro potřeby své i veřejnosti rychle zajistil v dostatečném množství, a proto si mohl dovolit velice záhy odbavovat i větší počet požadavků veřejnosti v podstatně širším rozsahu, než bylo oněch jinde obvyklých šest hodin týdně v pondělí a ve středu. „Už nyní pracovníci úřadu aktivně připravují návrhy řešení následků krizového období, kdy se očekávají dopady zejména do městského rozpočtu. Mám osobní profesní zkušenost s poslední velkou krizí při povodních v roce 2010 a mohu si snad dovolit i takové první pocitové srovnání: současné období nouzového stavu je podstatně náročnější na organizaci práce úřadu, na kreativitu a schopnost improvizovat, na psychiku zaměstnanců. I když se míra ohrožení nedá srovnávat se zdravotníky či složkami IZS, jsou pro mne i kolegové v krizovém štábu a za přepážkami úřadu hrdiny těchto dní,“ říká tajemník magistrátu Marek Řeháček.

P. Karlovský: Jen v dubnu jsme i v nouzovém stavu obsloužili 1 000 klientů

Agendy odboru správního od vyhlášení nouzového stavu fungují v omezeném, nicméně maximálně vstřícném režimu obsluhy klientů v plném rozsahu úředních hodin, avšak na základě telefonické objednávky. „Jen za duben jsme obsloužili více než 1 000 klientů. I v nejbližší době bude stále nutné dodržovat nezbytné provozní úpravy vynucené hygienickými opatřeními v souvislosti s koronavirovou pandemií a do konce nouzového stavu se klienti budou muset telefonicky objednat tak, aby se minimalizoval jejich vzájemný osobní kontakt u přepážek. Od května bude pro vybrané úkony oddělení správních a dopravně-správních agend opět v provozu obvyklý systém elektronického objednávání klientů přes internet prostřednictvím webových stránek města,“ vysvětluje vedoucí odboru správního Petr Karlovský, podle kterého k hladkému průběhu i počtu odbavených klientů výrazně přispívá zásadní upřednostnění elektronických či písemných podání a telefonických kontaktů. „Občané by měli vyřizovat pouze nezbytné, naléhavé a neodkladné záležitosti,“ připomíná Karlovský a za odbor správní děkuje všem klientům za pochopení mimořádných opatření a přeje, v mezích současných možností, úspěšné vyřízení všech potřebných záležitostí.

Nezbytně naléhavé a neodkladné záležitosti:

Matrika (narození, uzavírání manželství, úmrtí)

  • agenda narození je vyřizována převážně písemnou formou ve spolupráci s jabloneckou porodnicí;
  • agenda úmrtí je vyřizována převážně písemnou formou ve spolupráci s pohřebními ústavy;
  • agendu uzavírání manželství (svatební obřady) postihla omezující opatření nejvíce. Po dohodě se snoubenci se obřady přesouvají na jiný vhodný termín a termíny svateb se vypisují dle jejich požadavků. Svatby se nyní konají s účastí maximálně 10 osob včetně oddávajícího a matrikářky. Toto opatření platí do 8. června, kdy pravděpodobně dojde k dalšímu rozvolnění a rozšíření počtu účastníků svatebního obřadu na 50 osob.

Oddělení správních agend (občanské průkazy, cestovní doklady, evidence obyvatel, trvalé pobyty)

  • vyřizujte především akutní záležitosti, např. ztráty občanského průkazu, změny trvalého pobytu;
  • vyzvedávejte a přebírejte doklady již hotové, kvůli omezenému provozu dosud nevyzvednuté;
  • odložte žádosti o první občanské průkazy i výměny za propadlé - dočasně jsou i nadále platné;
  • odložte žádosti o cestovní doklady bez konkrétního důvodu k vycestování (za prací, rodinou, atp.).
    Oddělení dopravně správních agend (evidence řidičů, registr vozidel, zkoušky řidičů):
  • otevřené jsou dvě přepážky na obou agendách, proto nelze vyloučit, že se mohou klienti navzájem na chodbě potkávat. Je tedy nezbytné dodržovat veškerá současně platná opatření, zvláště dvoumetrové odstupy;
  • k plynulému odbavení registru vozidel významně přispějí řádně vyplněné žádosti.

Živnostenský úřad

  • některé žádosti lze po předchozí domluvě akceptovat též formou prostého e-mailu (přerušení, pokračování, provozovna, zrušení živnostenského oprávnění) – viz webové stránky https://www.rzp.cz/elpod.html
  • aktuální informace týkající se opatření na pomoc podnikatelům a živnostníkům („přímá podpora a ošetřovné OSVČ“, „kurzarbeit“) lze získat na webových stránkách ministerstva průmyslu a obchodu – https://www.mpo.cz/. Zde je možné nalézt i odpovědi na nejčastější dotazy.