Kontakty Dokumenty Úřední deska

Protože pomáhat je normální

Předávání léků
Autor: ČČK Jablonec n. N.

Oblastní spolek Českého červeného kříže Jablonec nad Nisou od počátku nouzového stavu zajišťuje na Jablonecku a Semilsku pomoc osobám starším, osamělým a chronicky nemocným.

„Když se nás zeptalo město Jablonec, zda můžeme zajistit pomoc, byla to samozřejmost, protože pomáhat je naše poslání. Druhý den se ozval i Liberecký kraj, zda bychom zvládli více, my řekli samozřejmě, že to dáme. A tak máme na starosti nejen Jablonec nad Nisou, ale i okresy Jablonec nad Nisou a Semily,“ říká ředitelka oblastního spolku v Jablonci Kateřina Havlová.

Kromě vlastních členů se do práce zapojili noví zájemci, dobrovolníci, kteří se hlásili a chtěli pomáhat. „Ke konci dubna jich bylo přes jednoduchou on-line registraci více než tři stovky a já jsem vděčná, že se stále hlásí noví. Právě oni jsou pomocníky, které vysíláme na nákupy, opravit nefungující televizi, vyvenčit psa, přinést léky…“ neskrývá radost z jejich práce Havlová. Ta by byla ráda, pokud někteří zůstanou a stanou se součástí týmu ČČK Jablonec, neboť jejich nadšení a chuť pomáhat nabíjí i všechny ostatní. „Kromě dobrovolníků pomáhají také firmy, a to jak materiálně, tak finančně. Zkrátka se začaly dít z mého pohledu úžasné, téměř nepředstavitelné věci. Každý, kdo chce pomoci, si našel vlastní cestu, proto víme, že celá tato situace okolo koronaviru má i pozitivní stránku,“ myslí si ředitelka.

Mezitím přímo na Červeném kříži vzniklo úžasné propojení členů Vodní záchranné služby Jablonec, Oblastního spolku ČČK a se Skauty a díky této spolupráci funguje Krizové centrum hovorů s telefonními linkami 602 503 705 a 601 386 447 pro Jablonecko a zároveň Dobrocentrum Jablonec. „V provozu jsme každý všední den od 8 do 18 hodin, jeden den o víkendu pak patří generálnímu úklidu a dezinfekci celé budovy, aut, praní a dezinfekci špinavého prádla a různým kancelářským pracím, které se nestihnou v průběhu týdne,“ vysvětluje Havlová.

Za 34 dnů od počátku nouzového stavu a otevření Dobrocentra a centra krizových linek ČČK odsloužili členové a zaměstnanci 3 256 hodin a vyřídili 1 632 telefonátů. Do týdne byla v provozu i krizová linka pro Semilsko 602 376 529 a Dobrocentrum Semily.

Dobrovolníci zajišťují mimo jiné dovoz obědů a nákupy potravin, drogerie a dalších důležitých věcí. „Nákupy mají svá pravidla, nejezdíme po slevových akcích a nákup zásob musí být přiměřený. Pomůžeme se sehnáním léků od praktických lékařů našich klientů i jejich vyzvednutím, ale i s nezbytnými drobnými pracemi a opravami v domácnosti. Dále také s ošetřením mazlíčků a spolupracujeme i s útulkem v Lučanech,“ nastiňuje rozsáhlou činnost Havlová.

Úkolem všech je pomoc v základních činnostech člověka, se kterými si nedokáže poradit a možná se zdají být banální, ale ve výsledku pomohou udržet psychický, potažmo zdravotní stav v přijatelné kondici. „Máme tým Vyslechni a promluv, jehož členy jsou duchovní, psychoterapeutka, krizoví interventi i dobrovolníci. Ti všichni jsou schopni naslouchat,“ zmiňuje další službu ředitelka ČCK.

Za necelé dva měsíce na Jablonecku, Železnobrodsku a Semilsku dobrovolníci pod „křídly“ ČČK ušili, přijali a vydali přes 10 tisíc roušek. „Těší mě, že si začínáme všímat lidí okolo sebe, ptáme se na potřeby ostatních, více spolu mluvíme. Jen je škoda, že se vždy musí stát něco zásadního, abychom v sobě tohle naše vnitřní světlo zažehli. Přeji nám všem, aby toto světlo nezhaslo s ukončením nouzového stavu. Je hezké pozorovat lidi usmívat se a pomáhat si,“ uzavírá Kateřina Havlová.

(kh, end)