Kontakty Dokumenty Úřední deska

První úvahy o zřízení tramvajové dopravy v Jablonci se objevily už v roce 1892

Slavnostní zahájení tramvajové dopravy (4. 8. 1900)
Autor: archiv JM

V roce 1895 získal továrník Gustav Hoffmann předběžnou koncesi pro provoz tramvaje a ve stejném roce vznikl také první projekt. Přípravné práce na stavbě tramvajové trati vypukly v roce 1898 a s nimi souvisel vznik společnosti Gablonzer Strassenbahn und Elektrizitäts Gesellschaft v roce 1899.

První tramvaje v Jablonci vyjely na začátku nového, tedy 20. století. Přesně 7. února 1900 mohli Jablonečané tramvají cestovat z dnešního Mírového náměstí do Rychnova u Jablonce n. N. Celý úsek byl jednokolejný s výhybnami o rozchodu 1000 mm a měřil přibližně 9,3 km. V dubnu téhož roku byla zprovozněná trať od divadla přes Mírové náměstí na náměstí Boženy Němcové a v květnu další dvě – z Mírového náměstí do Rýnovic k poště a od divadla k Brandlu, ta jezdila až do roku 1945. V září pak ještě přibyly linky Rýnovice, pošta – Janov nad Nisou a z Brandlu do Rýnovic, na níž se jezdilo do roku 1950. Na konci roku 1900 tak celá tramvajová síť v Jablonci nad Nisou měřila přibližně 21 kilometrů a vedla hodně členitým terénem.

Jablonecké tramvaje měly spíše charakter malodráhy, protože spojovaly s Jabloncem obce v blízkém i vzdálenějším okolí. V roce 1904 byla ještě prodloužená trať z náměstí Boženy Němcové do Jabloneckých Pasek a dalších 30 let se síť tramvajových tratí neměnila. V letech 1902-1904 zaznamenala velký rozmach nákladní tramvajová doprava a do roku 1945 tramvajové linky využívala také pošta.

Byla jen otázka času, kdy tramvaj spojí Jablonec s Libercem. Stalo se tak 1. ledna 1955. Poslední celková rekonstrukce celé tramvajové trati spojená s dlouhodobou výlukou proběhla v letech 1972–1976. Po ní získala trať rychlodrážní charakter a byly na ní nasazeny nové tramvaje T3. Na trati tehdy přibyly výhybny, které umožnily posílit provoz, v Jablonci nad Nisou však byla trať zkrácená na novou smyčku u Tyršových sadů. Zásadní modernizaci doznaly úseky v ulicích Liberecká a Budovatelů v Jablonci před více než třiceti lety. Na začátku devadesátých let minulého století byla trať doplněná o signalizační a zabezpečovací zařízení a také se podařilo zajistit rekonstrukce dalších traťových úseků.

Zpracovala Jana Fričová