Autobusovou dopravu na území členských obcí DSOJ včetně městské dopravy v Jablonci nad Nisou od 26. ledna 2019 zajišťuje externě společnost BusLine MHD Jablonecko, s.r.o. Smlouvu s městem a DSOJ dopravce podepsal na konci ledna 2019 a platí do konce ledna 2021. Od 1. února 2021 by tedy Jablonec a okolní obce neměly autobusovou dopravu zajištěnou, pokud by do té doby nevybraly dopravce nového nebo se nerozhodly pro jiný způsob zajištění dopravy.
Členové dopravního sdružení jasně deklarovali, že chtějí na dopravní obslužnosti spolupracovat i nadále. „Proto jsme začali pracovat na novém způsobu zajištění dopravy, respektive na přípravě veřejné soutěže na nového dopravce,“ říká primátor Jiří Čeřovský. Právě zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou na Jablonecku a MHD ve městě bylo jedním z bodů jednání prosincového zastupitelstva, jemuž předcházel i odborný seminář pro zastupitele.
Na stole byly dvě možnosti, jak dopravu od 1. února 2021 zajistit. „Rozhodovali jsme se, zda zvolíme externího dopravce, který vzejde z veřejné zakázky, nebo systém založený na dopravci vnitřním,“ vysvětluje Čeřovský. Druhý způsob, vnitřní dopravce, předpokládá nákup nízkopodlažních autobusů a nábor zaměstnanců, zvláště řidičů. „Když jsme vše prověřili, ukázal se systém založený na vnitřním dopravci v současné situaci ekonomicky méně výhodný a rizikovější,“ konstatuje ředitel Jablonecké dopravní (JD) Luboš Wejnar.
„A tak v tuto chvíli čeká Jablonec, který bude zadavatelem služby veřejné dopravní obslužnosti, vypracovat zadání nadlimitní veřejné zakázky, jejímž předmětem bude zajištění veřejné linkové dopravy ve městě i na Jablonecku, tj. v územních obvodech členských obcí DSOJ, od 1. 2. 2021 do 31. 1. 2031,“ vysvětluje primátor Jiří Čeřovský s tím, že na základě výběru uzavře pak město jako zadavatel zakázky s každou členskou obcí DSOJ separátní smlouvu. Tento postup schválili na jednáních svých obecních zastupitelstvech také ostatní členové DSOJ ještě na konci roku 2019.
Jablonec nad Nisou je zadavatelem veřejné soutěže na nového dopravce MHD a linkových spojů DSOJ, ale výběrové řízení a celou administrativu s ním spojenou má na starosti externí firma zcela nezávislá na městě, a tou je AGM Partners, zastoupená právníkem Miroslavem Cákem. Proběhla dvě kola veřejných předběžných tržních konzultací o zadávání veřejných zakázek, která byla nutná pro stanovení adekvátního rozsahu zakázky, její předpokládané hodnoty i nastavení nediskriminačních a přiměřených zadávacích podmínek. Důležité bylo také vytvořit co nejširší hospodářskou soutěž mezi potenciálními dodavateli.
„Přímo jsme oslovili potenciální dopravce a zveřejnili jsme výzvy k předběžným tržním konzultacím ve Věstníku veřejných zakázek a Úředním věstníku Evropské unie (TED),“ připomíná vedoucí právního oddělení magistrátu Jiří Kučera s tím, že nastavení zadávací dokumentace a technické standardy poskytování přepravních služeb posoudila a připomínkovala nezávislá konzultační společnost specializující se na oblast veřejné dopravy PRO CEDOP, s. r. o.
Předpokládaná hodnota desetileté veřejné zakázky byla stanovená na 742 miliony korun bez DPH. „To znamená, že kalendářní rok dopravních služeb v Jablonci a obcích DSOJ přijde na něco málo přes 74 milionů korun bez DPH, přičemž jeden kilometr vyjde na necelých 53 korun bez DPH,“ doplňuje Wejnar.
Dvě otázky pro ředitele JD Luboše WejnaraJaká byla městská autobusová doprava v Jablonci po roce 1989?
Po roce 1989 došlo k výrazným změnám v systému provozování MHD, zmíním jen několik z nich. Od 1. 1. 1991 byl znovu obnoven nástup do autobusů pouze předními dveřmi a byla zavedena nová služba – doplňkový prodej jízdenek u řidiče. První zvýšení ceny jízdného nastalo 1. 3. 1991, tehdy se jednalo o zdražení o 100 % z 1 Kčs na dvě. Od 2. 9. 1996 došlo k celkové změně koncepce linkového vedení a zavedení nových dopravních spojení, která i po více než 23 letech zůstávají nezměněné. Dalším mezníkem je 1. 7. 1999, kdy bylo zrušeno pásmové jízdné a zaveden časový tarifní systém, který byl již srovnatelný s evropskými standardy. Samozřejmě se postupně měnil a zdokonaloval vozový park, původní autobusy byly nahrazeny moderními s elektronickými informačními panely. Od září 2017 je celý systém MHD zabezpečen pouze bezbariérovými vozidly. Naše městská doprava v porovnání s ostatními okresními městy patří ke špičce a jsem pevně přesvědčen, že tomu tak bude i do budoucna.
Kdo provozoval dopravu ve městě v letech 2009–2019?
Do konce roku 2009 provozovalo dopravu ČSAD Jablonec nad Nisou, a. s. Od 1. 1. 2010 do 25. 1. 2019 dopravu zajišťoval Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a. s., prostřednictvím subdodavatele, společnosti BusLine, a. s.