O založení městského dopravního podniku s názvem Jablonecká dopravní, a. s., rozhodli jablonečtí zastupitelé v prosinci 2017. V rozhovoru s náměstkem primátora Milošem Vele se pokusíme zodpovědět otázky, které vás v této souvislosti mohou napadnout.
Proč město zakládá vlastní dopravní podnik, když městská doprava v Jablonci funguje?
Autobusovou dopravu v Jablonci na základě desetileté smlouvy zajišťuje dopravní podnik DPMLJ, a. s., prostřednictvím svého subdodavatele, společnosti BusLine, a. s. Tato smlouva k 31. 12. 2019 vyprší a její prodloužení ve stávajícím rozsahu pomocí subdodavatele není podle evropského nařízení č. 1370 možné. Na toto téma již proběhla řada jednání a i v zápise z představenstva společnosti je uvedeno, že DPMLJ s poskytováním městské autobusové dopravy v Jablonci po roce 2019 nepočítá a nebude ji schopen zajistit. Abychom byli jako město schopni našim občanům od 1. 1. 2020 zajistit dopravu v rozsahu a za podmínek, na něž jsou zvyklí, je nejvyšší čas se touto problematikou zabývat už teď. Bylo by nezodpovědné to nechat až na nové vedení města, které vzejde z podzimních komunálních voleb, to už by nebylo časově komfortní a novému vedení bychom tím způsobili nemalé potíže.
Proč ale vlastní dopravní podnik, nelze jít nějakou jednodušší a levnější cestou?
Možnosti jsou v podstatě dvě. Můžeme vypsat výběrové řízení na provozovatele dopravy. To je ale cesta velmi komplikovaná, a spousta měst si na ní takříkajíc vylámala zuby a čelí žalobám ze strany uchazečů či Úřadu pro hospodářskou soutěž (ÚHOS). Netřeba chodit daleko, cestou soutěže na dopravce linkové dopravy ve všech oblastech šel i Liberecký kraj a potýká se s ÚHOS.
Legislativa v této oblasti je velmi složitá, nejedná se o klasický byznys, kdy jeden nabízí a druhý kupuje, ve hře je řada zákonných faktorů, které se musí respektovat.
Druhou možností je založit vlastní dopravní podnik stoprocentně vlastněný městem. Po více jak půlroční diskuzi ve vedení města a konzultacích ve Frýdku Místku, který touto cestou šel, jsme se rozhodli založit městskou společnost Jablonecká dopravní. Jejím úkolem bude vypracovat analýzu a navrhnout koncepci řešení budoucnosti hromadné dopravy ve městě. Pohybujeme se v komplikovaném legislativním prostředí a není možné, aby se této problematice věnoval kdokoli z nás ve vedení města na plný úvazek. Je to práce odborná a náročná, proto v současné době hledáme vhodný management společnosti, který se tím bude zabývat.
Bude tedy Jablonec kupovat vlastní autobusy, garáže a dispečink, najímat řidiče atd.?
S největší pravděpodobností ne, ale právě toto je jedna z věcí, která by měla vzejít z odborných analýz. O tom, jakým způsobem se bude v Jablonci doprava dále provozovat, bude rozhodovat zastupitelstvo na základě podkladů zpracovaných vedením společnosti Jablonecká dopravní.
A co tramvaj, kdo bude provozovat tramvajovou linku Jablonec–Liberec?
Tramvajová doprava i nadále zůstane v kompetenci DPMLJ s tím, že se město Jablonec bude finančně podílet na jejím provozu. Na provoz tramvajové trati ročně přispíváme přes 9 milionů korun.
Kolik bude založení Jablonecké dopravní stát? Bude to pro město výhodné?
Za veřejnou dopravu v Jablonci včetně tramvajové město platí více než 43 milionů korun za rok. Nepředpokládáme, že by se tato částka měla výrazně navyšovat. Jablonecká dopravní je akciovou společností se základním kapitálem ve výši 2 miliony korun. Ten byl do společnosti vložen z městského rozpočtu, ale vzhledem k tomu, že Jablonecká dopravní je ve 100% vlastnictví města, z ekonomického hlediska se v podstatě nic nezměnilo.