Kontakty Dokumenty Úřední deska

Laťka je nastavená vysoko

Festival Město plné tónů
Autor: Václav Novotný

S koncem září skončil také festival hudby a slova Město plné tónů. „Zvykli jsme si o něm mluvit jako o ročníku druhém, ale v podstatě to byl 1. ročník hudby i slova navazující na loňský Rok české hudby,“ konstatuje ředitel Městského divadla v Jablonci Pavel Žur, jenž se s divadlem v drtivé většině podílí na stavbě festivalové dramaturgie. Hodnotí ho jako úspěšný a slibuje pokračování i v roce 2016.

S první myšlenkou na realizaci městského hudebního festivalu mnoha žánrů v Roce české hudby přišla Soňa Paukrtová. Vše se podařilo a myšlenka přetrvala do roku následujícího. Nový náměstek pro kulturu Pavel Svoboda do hry přivedl také mluvené slovo. „I mluvené slovo je vlastně tón, a tak jsme se rozhodli dramaturgii rozšířit a v budoucnu chceme hledat další možnosti, ačkoliv hudba je nosné téma,“ říká Pavel Žur.

Polovina úspěchu bylo počasí

„Letošní ročník byl výborný i kvůli počasí, které nám prostě přálo. Jen asi dvě akce jsme museli přemístit pod střechu,“ vypočítává Žur a dodává, že návštěvníci loňského festivalu se naučili hledat informace a za svými pořady si dojít. „Návštěvnost byla velmi slušná. Nabídli jsme místním i návštěvníkům města velmi zajímavý kulturní produkt. V tom vidím tu výjimečnost,“ souhlasí náměstek Pavel Svoboda.

A jaká byla odezva umělců? „Houslista Václav Hudeček pracuje na společném projektu s klavíristou Ivo Kahánkem, pro nějž je Jablonec jednou z téměř domovských scén. Dozvěděl se o jabloneckém festivalu, vyhledal si jej a projevil zájem o účast. Nyní spolu jednáme a je možné, že příští rok se zde Václav Hudeček objeví,“ slibuje Pavel Žur a dokumentuje tak kladné ohlasy mezi uměleckými profesionály. Kladné hodnocení dala Simona Stašová, orchestr Quatro navrhl nové netradiční zahájení svého koncertu, čímž dal najevo zájem o další účinkování.

Trochu rozdílné názory mají náměstek Svoboda a ředitel Žur na Mírové náměstí. Svobodovi se zdálo neutěšené, Žur tento prostor hodnotí jako příjemný. Oba se však shodli na tom, že budou nutné některé technické změny pro větší pohodu účinkujících i obecenstva. Naproti tomu představení pohádky pro nejmenší Smolíček, které bylo třeba přesunout z letní scény do kina Junior, přineslo Pavlu Žurovi zcela jasný názor na to, že festival musí v budoucnu myslet i na děti. „V létě je v této oblasti jisté vakuum,“ podotýká.

Co přinese příští rok?

Dramaturgie příštího roku by měla vycházet ze zaměření publika: mladí diváci a milovníci komedií i odlehčeného hudebního žánru, náročný divák vyhledávající dobrou muziku na profesionální úrovni a kvalitní divadlo. A nakonec senioři a starší diváci, kteří jdou na klidnější žánr typu operetních melodií a komorněji laděné pořady. „Festival by měl být otevřený v obou hlavních liniích – profesionální i neprofesionální. Kvalitu té druhé reprezentuje místní základní umělecká škola, která organizuje první část festivalu včetně konce školního roku. Dává prostor jak svým souborům, tak tělesům spřátelených škol nebo smíšenému pěveckému sboru Janáček,“ chválí Pavel Žur, jenž za divadlo společně s Eurocentrem přebírá od ZUŠ v létě programovou štafetu.

Zachovaná by měla zůstat všechna prostranství produkce – Mírové náměstí, letní scéna, Tyršovy sady, molo na přehradě včetně Slunečních lázní, jež byly příjemným zpestřením, ale i kamenné divadlo a kostely.

„Rádi bychom opět zařadili nějaký zajímavý světový titul, např. Evžena Oněgina, koketujeme i s myšlenkou letního kina, kde je zajímavé zázemí a dobrá dostupnost včetně parkování,“ dodává Žur a poukazuje na velmi dobrou dramaturgii, kterou zvolilo Eurocentrum, a to jak na letní scéně, tak v Tyršových sadech.

„Určitou laťku jsme nastavili a myslím, že vysokou. K letošnímu úspěchu jistě hodně pomohlo skvělé počasí. Ale myslím, že všichni členové týmu Města plného tónů se budou snažit onu pomyslnou laťku minimálně udržet, pokud ne přeskočit,“ shrnul náměstek Pavel Svoboda.

(jn)