Kontakty Dokumenty Úřední deska

Harmonické spojení staré a moderní architektury

Celkový pohled na starou budovu s novou přístavbou
Autor: Jana Fričová

V Libereckém kraji jsou čtyři zařízení, vyučující metodou italské lékařky Marie Montessori, po dvou v Liberci a Jablonci. Zatímco v Liberci jsou dvě mateřské, v Jablonci má mateřská škola i následovnici v té základní, která sídlí v ZŠ 5. května. Zřizovatelem obou je město.

MŠ Montessori je doma v Zámecké ulici na Vrkoslavicích, je jednou z modelových škol této pedagogiky v České republice a od roku 2019 je i Fakultní školou Technické univerzity v Liberci. V současné době se uchýlila do náhradních prostor v Jiráskově ulici, protože vila v Zámecké prochází zásadní proměnou. Děti i zaměstnanci se sem vrátí letos v září.

V červenci roku 2020 začal Jablonec nad Nisou dům z 20. let minulého století rozsáhle rekonstruovat a přistavovat novou část. V rámci projektu Navýšení kapacity MŠ Montessori v Jablonci nad Nisou bude moci do zdejší školky chodit od příštího školního roku o 16 dětí více než dosud. „Předmětem projektu je přístavba nového objektu pro 24 dětí a rekonstrukce stávající budovy, jejíž stav byl už na hranici únosnosti a stavebně neodpovídal dnešním požadavkům na předškolní vzdělávání,“ říká náměstek primátora pro rozvoj města Petr Roubíček. Kromě větší kapacity školky vznikne při ulici Zámecké osm parkovacích stání pro rodiče a jedno pro zásobování, všechna zastřešená terasou, součástí bude také kryté místo pro nádoby na komunální odpad. Od parkoviště je školka snadno přístupná novým hlavním vstupem. U nového objektu bude také bezbariérový přístup s rampou z ulice U Čertova kamene včetně jednoho parkovacího stání.

Mapa vyřezaná v betonu

Původní budova MŠ Montessori prochází rozsáhlou modernizací. „Stavební úpravy odstranily problémy s vlhkostí, opravená je kuchyň v suterénu, kde je také technické a provozní zázemí. Kompletně se změnilo 1. patro, kde jsou nyní sprchy pro imobilní osoby a propojením více místností vznikla velká třída. Ve druhém patře najde místo nová ředitelna a opět spojením dvou místností vznikne prostorná třida,“ popisuje změnu staré budovy náměstek Roubíček. Upravené třídy už teď hledí do zahrady velkými okny, další novinkou je také výtah, který vilu činí bezbariérovou a sloužit bude také k přepravě jídla ze suterénní kuchyně.

Již stojí nový objekt z dílny Projektového ateliéru David, který je také např. autorem přístavby Základní školy v kokonínské Rychnovské ulici či přestavby bývalé hasičské zbrojnice na sídlo městské policie. Přístavba je přístupná ve dvou výškových úrovních a s původní budovou ji spojuje krček se skleněnou fasádou, kde jsou umístěné toalety, a místo v ní najde třída pro 24 dětí.

Projekty Ateliéru David se vyznačují precizním skloubením opravené historické části s jednoduchou moderní architekturou, jejíž strohý vzhled nekonkuruje historické zdobnosti původní budovy. Tento kontrast architekti zvýšili ještě tím, že novou část zahalí drátěné nerezové sítě. Přístavba v jednoduchých liniích je rozdělená do tří částí ve dvou patrech a mezipatře. Světlo do ní proudí prosklenými stěnami a velkým světlíkem. Přístupná bude pro děti z 1. poschodí přes šatnu do třídy, patra v přístavbě propojí skluzavka a po venkovním schodišti bude možné chodit na střešní terasu.

Interiér školky navrhlo architektonické studio Mjölk. To ponechalo v přístavbě stěny a strop z monolitických desek ve vzhledu pohledového betonu, do kterých jsou vyřezané zajímavé detaily, jako je mapa světa nebo abeceda. Vše doplňuje dřevo. Dřevěné budou interiérové dveře včetně zárubní i ostění prosklených stěn. Podlahy v celé školce budou převážně z přírodního linolea, v hygienických prostorách bude keramická dlažba i obklady.

Zeleninové záhony i vodní koryto

„Velkou změnou prochází také školní zahrada. Na ni je možný vstup z budovy zadním vchodem, od kterého povede terénní schodiště do její horní části. Zmizely dosavadní terasy, tvar svažitého terénu elegantně udržují opěrné zdi z hrubého kamene, cesty budou mlatové a celou budovu obkrouží okapové chodníky z kačírku,“ připomíná Petr Roubíček.

Kromě travnatých ploch se obnovená zahrada pochlubí novými květinovými záhony, ale na některých budou děti pěstovat bylinky, zeleninu či drobné ovoce. Vykácenou zeleň, která podle dendrologického průzkumu už byla dožilá, nahradí nová výsadba.

Dominantou zahrady bude altán s pláštěm z modřínových latí a zelenou vegetační střechou. Do zahrady se vrátí původní herní prvky doplněné zcela novými včetně lanového přitahovadla, v trávnících se objeví keramické šlapáky v deseti montessori barvách, z nichž ten poslední bude před herní tabulí se zrcadlem. Chybět nebude ani osmimetrové dřevěné kaskádovité vodní koryto. (jn)

Montessori metoda ano či ne

Metoda Montessori má své příznivce i odpůrce. Velmi zjednodušeně řečeno je založená na tom, že dítě má volnost volby, což v mnoha lidech vzbuzuje podezření, že ve školách je chaos a bezvládí. Je založená na komunikaci s dítětem, na přesně postavených hranicích, které dětem dávají bezpečí a jistotu. S její pomocí se děti učí ovládat emoce, vyladit sourozenecké vztahy, ale i samostatnosti a soustředěnosti. Montessori pedagogika podporuje přirozenou dětskou zvídavost s tím, že výchova a výuka stojí na respektu a podpoře individuality každého dítěte.

Jablonecká Mateřská škola Montessori byla založená jako jedna z prvních v České republice 1. ledna 1997. Tehdy byla montessori pomůckami vybavená jedna třída. Peníze na další nebyly, a tak si je učitelky vyráběly samy.

Jablonecká školka se stala impulsem i inspirací pro vznik dalších po celé zemi. Od začátku v jejím čele stojí Vlasta Hillebrandová, propagátorka Montessori vzdělávání v Čechách. O kvalitě jablonecké školky svědčí i fakt, že je jednou z modelových škol Montessori pedagogiky v České republice a dva roky i Fakultní školou Technické univerzity. Po deseti letech od založení školky pak vznikla i Základní škola Montessori, která je součástí ZŠ 5. května.

  • Poskytovatel: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR

  • Celkové náklady: 45 mil. korun

  • Výše dotace: 28,4 mil. Kč (EU 26,9 mil. Kč a ČR 1,6 mil. Kč)

  • Realizace: červenec 2020–srpen 2021

Projekt je spoulufinancován z EU z Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).

Další informace