Žádám o poskytnutí informace:
POJMENOVÁNÍ ULICE
1) Kdo a na základě jakých podkladů přidělí městské komunikaci "uliční název"?
2) Jakou třídu komunikace lze pojmenovat?
3) Souvisí pojmenování s technickým stavem komunikace?
4) Vznikají městu pojmenováním nějaké závazky (např. zimní údržba)?
5) Co obnáší úprava lesní komunikace do parametrů ulice (viz důvodová zpráva ZM/N1862)?
J. P.
K Vaší žádosti o informace ze dne 26. září 2016 k pojmenování ulice Vám zasílám odpovědi JUDr. Petra Karlovského, vedoucího odboru správního, Mgr. Pavla Kozáka, vedoucího oddělení správy komunikací a Radky Šrýtrové, pracovnice oddělení dopravního a silničního
ad 1)
Přidělení názvu komunikaci ve městě je dle § 84, odst. 2, písm. r) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (o obecním zřízení) je vyhrazeno Zastupitelstvu města (ZM). Děje se tak dle podkladů zpracovaných odborem správním Magistrátu města Jablonec nad Nisou (MMJN), což vyplývá z jeho funkční náplně uvedené v Příloze č. 1 Organizačního řádu MMJN, na základě podnětů občanů aj. dotčených subjektů. Předložení těchto návrhů a jejich zařazení mezi body k projednání v ZM podléhá předchozímu schválení Poradou vedení MMJN.
ad 2)
V podstatě jakoukoliv – zařazení komunikace nemá na její pojmenování zásadní vliv. V praxi jsou pojmenovávány i komunikace dosud nezkolaudované, v podstatě jakýchkoliv parametrů (např. i pro pěší – viz. ul. Botanická), rozhodně musí být specifikovatelné a místně.
Dle zákona o pozemních komunikacích 13/1997 Sb. se pozemní komunikace zařazují do kategorií a tříd.
Dle § 3 odst. 1 zákona 13/1997 Sb. o zařazení do kategorie dálnice, silnice nebo místní komunikace a jejich třídy rozhoduje příslušný silniční správní úřad (v našem případě MMJN Oddělení dopravní a silniční) na základě tří primárních kritérii:
- Určení pozemní komunikace
- Dopravní význam pozemní komunikace
- Stavebně technické vybavení pozemní komunikace
Zařazení do kategorie a třídy pozemní komunikace nesouvisí s případným pojmenováním. Pojmenování se týká ulic, požadavek na pojmenování ulice je většinou z důvodu nové výstavby objektů (nově vzniklá adresa).
ad 3)
K této otázce sděluji, že technický stav, správně dle zákona 13/1997 Sb. tzv. „stavebně technický stav pozemní komunikace“ nesouvisí s jejím pojmenováním, nýbrž pouze se zařazením do dané kategorie a třídy pozemních komunikací. Stavebně technický stav je jedním z kritérií, dle kterého se pozemní komunikace zařazují.
ad 4)
K tomuto bodu sděluji, tzv. běžná údržba komunikací, souvislá údržba komunikací a zimní údržba komunikací není žádným závazkem v souvislosti s pojmenováním ulice. Tyto údržby a povinnosti vycházejí z § 26 zákona 13/1997 Sb. sjízdnost dálnice, sjízdnost a schůdnost silnice a místní komunikace a její zabezpečení.
Dále pak z §6 a 7 Vyhlášky 104/1997 Sb. k zákonu – „Prohlídky komunikací, Hlavní a mimořádné prohlídky komunikací“ na základě kterých se připravuje plán oprav, rekonstrukcí apod. Zimní údržba se řídí tzv. „Plánem zimní údržby“ §42 Vyhlášky 104/1997 Sb., podle kterého se pozemní komunikace rozdělují podle pořadí důležitosti na udržované a neudržované. Plán zimní údržby je zpracován dle dopravního významu a určení jednotlivých komunikací.
ad 5)
V současné době je cesta vymezena pouze katastrálně na pozemcích p.č. 1051/2 a 1073/1 k.ú. Rýnovice, je nezpevněná, pouze uježděný terén. K dosažení parametrů "ulice" by musela být cesta stavebně upravena. Realizaci novostavby komunikace, tzn. provedení podkladních vrstev, zpevněného povrchu, odvodnění komunikace a případně dalších stavebních úprav (pokud by byla odsouhlasena nezbytnost výstavby nové komunikace) lze provést pouze na základě územního povolení a následného stavebního povolení. Nová komunikace musí splňovat požadavky dle ČSN 73 6110, zákona č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu, vyhlášky č. 268/2009 Sb. o technických požadavcích na stavby a vyhlášky č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb. K novostavbě komunikace musí být dále dány souhlasy mj. Policie ČR, Agentury ochrany přírody a krajiny a Lesů ČR s.p. Dokumentaci jak pro územní tak pro stavební povolení musí zpracovat oprávněná osoba
Stávající stavebně technický stav této lesní cesty naprosto odpovídá současnému využití. V letošním roce 2016 došlo i k dalším drobnějším stavebním úpravám této cesty (odvodnění). Z obecného hlediska, pokud by se měla realizovat z lesní cesty výstavba nové pozemní komunikace, je třeba projektová dokumentace, veškerá povolení, soulad s územním plánem a především dostatečné finanční prostředky
Bc. Pavlína Reichelová
vedoucí organizačního a personálního oddělení