Obousměrný provoz platí jen pro vozy stavby obchodního centra
Autor: Markéta Hozová
Postup stavby nové obchodní galerie Central místo bývalé velkoprodejny potravin Jabloň je takříkajíc ostře sledovanou událostí. Jedná se o nejrozsáhlejší stavbu ve městě za poslední roky a jako taková má zcela přirozeně velký vliv na život a dopravu v centru Jablonce. Se stavbou bude město žít minimálně rok a půl.
Jako první demoličním strojům ustoupila tělocvična v Jugoslávské ulici, obchod mizel daleko pomalejším tempem.
„Koncem září jsme nejprve museli odstrojit technická zařízení a souvrství střešního pláště. Pak bylo třeba objekt kompletně vyklidit a teprve poté zahájit demolici skeletu budovy,“ vysvětluje postup prací Petr Štyler, vedoucí komerčních projektů společnosti Crestyl, s tím, že demolice spodní stavby úzce souvisí s postupem zajištění stavební jámy v Jugoslávské a s výkopem další části stavební jámy navazující na přeložky kabelů. Ty byly v ulicích Gen. Mrázka a Komenského plánované do konce října. „Závěr této fáze stavby je realizace přeložky distribuční trafostanice z objektu Jabloně do dočasné polohy při ulici Jugoslávská. Jakmile stavba skončí, přeložíme trafostanici do nového energocentra v obchodním domě,“ uzavírá Petr Štyler.
Dopravní omezení
Pouze pro potřeby stavby a pro její kartou označená vozidla je nyní obousměrný provoz v ulici Liberecká, což vyžaduje velkou pozornost a ohleduplnost od ostatních řidičů. „O obousměrný provoz v ulici Liberecké jsme požádali proto, aby dopravní zatížení vozidly stavby nesměřovalo do pěší zóny a kolem hotelu Zlatý lev,“ říká vedoucí komerčních projektů skupiny Crestyl. Změny v dopravním značení jsou také v ulicích Jugoslávská, Máchova, Gen. Mrázka a Komenského.
Stavba značně omezila možnosti parkování v centru. „Celkem město přišlo o 111 parkovacích míst, a tak bychom je rádi alespoň částečně nahradili tím, že po dobu stavby nabídneme rezidentům možnost parkování ve večerních a nočních hodinách a o víkendech na parkovišti v Máchově ulici za budovou magistrátu v ulici Komenského,“ říká náměstek primátora Miloš Vele a dodává, že parkovat zde budou moci pouze vozidla s parkovací kartou vydanou magistrátem. Další možnosti parkování radnice řeší ve spolupráci se silničním a dopravním úřadem a policií.
Vliv stavby na okolí
Stavbaři v průběhu léta provedli několik průzkumných sond do podloží. „Zkušební vrty z úrovně stávajícího terénu potvrdily složité geologické podmínky. V současnosti nelze potvrdit ani vyvrátit existenci skalního podloží v úrovni základové spáry. Přesnější informace stavbaři získají v průběhu zemních prací,“ konstatoval už v září Štyler. Kvůli podloží stavbaři také provedli pasportizaci objektů kolem stavby a přilehlých komunikací a umístili na nemovitosti geodetické značky, které umožní sledování budov.
„S jednotlivými majiteli domů aktivně komunikujeme. Předpokládáme, že průběžné sledování a geodetické vyhodnocování vlivu stavby na okolní nemovitosti bude probíhat v intervalu dvou až tří týdnů a bude se upravovat dle průběhu prací. V první fázi po instalaci bodů vznikl tzv. nulový stav a po skončení stavby s re-pasporty předáme majitelům dotčených nemovitostí vyhodnocení všech bodů,“ upřesňuje Petr Štyler ze skupiny Crestyl. Zároveň s pasportizací probíhaly i kamerové zkoušky kanalizace v okolí stavby.