Kontakty Dokumenty Úřední deska

Názory: Prodloužení tramvaje a terminál Tržnice oživí dolní centrum Jablonce

Jablonečtí zastupitelé, včetně zástupců TOP 09, rozhodli o trase, která umožní návrat tramvaje do centra Jablonce po půl století, kdy jsme se tvářili, že tramvaj je liberecká a my ji tu pouze „trpíme“, poté co byly naše „vlastní“ tratě i tramvaje zrušeny. Mnozí Jablonečané si zvykli tramvaji říkat různými nelichotivými jmény (včetně lochnesky), čemuž dlouho nahrávala její zanedbanost vlivem nedostatečné údržby a investic. V posledních letech je ale už i na jabloneckém úseku meziměstské linky patrno, jaký je rozdíl v jízdě po kvalitně opravených kolejích oproti původním úsekům např. v Zeleném údolí a Proseči.

Spolu s modernizovanými, částečně nízkopodlažními soupravami, je patrno, že i dnes může být tramvaj rychlým a moderním dopravním prostředkem, a to také pro klíčové meziměstské spojení. Obstojí i ve srovnání s vylepšenou železnicí, která má i nadále daleko na nádraží. Vlaky sice méně zastávkami vytváří nejrychlejší spojení, ale pořád jezdí výrazně méně často, byť rozdíl se o něco zmenšil (ve špičce jede linka 11 každých 15 minut, vlaky každých 30 minut). Zároveň lze tramvaj ve velké míře oddělit a ochránit od ostatní dopravy (pro plynulý provoz) a využít ji jako městotvorný prvek k dotvoření a oživení centra města. Spolu s novým terminálem se může stát novou „bránou“ do města, tak jako se v 90. letech podařilo na Fügnerově v Liberci. V Jablonci je ale situace odlišná v tom, že v dolní části centra není žádný větší obchodní dům, projekt Centrál se staví v horní části centra města a lze očekávat, že své okolí výrazně oživí. Dolnímu centru naopak hrozí, že bez nového impulsu bude trpět odlivem obchodníků, živnostníků a dalších aktivit. Prodloužení tramvaje spolu s terminálem Tržnice je šancí, že k oživení dojde i zde, že v oblasti kolem Dolního náměstí větší pohyb obyvatel neustane, budou mít i nadále důvod sem zamířit, resp. se sem pohodlně dopraví tramvají či další veřejnou dopravou. Proto je tento záměr plně v souladu s programem TOP 09 pro lepší Jablonec, který kromě řešení plynulosti dopravy nabízí i možnosti oživení centra města. Pokud by se záměr uskutečnit nepodařilo, reálně by mohlo dojít k degradaci dolní části centra na pouze rezidenční a časem případně i vyloučenou lokalitu, neboť bydlení by zde nebylo atraktivní pro většinovou společnost. Chceme snad tuto část města nabídnout uprchlíkům putujícím za lepším životem v EU? Obávám se, že by jim u nás bylo příliš chladno a že by tak ani oni kýžené oživení nepřinesli. Lepší se mi jeví vytvořit podmínky, aby díky výborné dopravní dostupnosti všemi druhy dopravy bylo dolní centrum natolik atraktivní, že se bude dále rozvíjet a nezůstane jen u staveb pro dopravu. Důležitá bude přitom i podoba nového terminálu – bude-li výrazným architektonicko-urbanistickým počinem lze očekávat, že i to sem může přilákat další potenciální investory se svými projekty. Věřím, že se ze současného „brownfieldu“ v oblasti bývalé Tržnice nestane „bronx“, ale naopak moderní čtvrť tepající životem, v rytmu pravidelných intervalů tramvají, autobusů i vlaků. Jablonec by si to zasloužil v duchu svých bouřlivých rozvojových tradic přelomu 19. a 20. století, kdy také tehdy zaváděná tramvaj pomohla město nebývale rychle pozvednout na moderní a výstavní metropoli nových oborů průmyslu, zejména bižuterního. Kéž se podobný úspěch podaří zopakovat i v naší hektické době. Jasná většina hlasů zastupitelů je velkou nadějí, že se ušlechtilý záměr sjednocení veřejné dopravy na terminálu Tržnice podaří s pomocí fondů EU realizovat v dohledné době. Nadějí také toho, že Jablonec zůstane moderním a prosperujícím městem i v 21. století a že přijme tramvaj znovu za svou vlastní.

Viktor Liška, člen Dopravního výboru ZM Jablonec n.N. za TOP 09