Městská doprava v Jablonci nad Nisou doznala v závěru roku změny jízdních řádů. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a. s., v průběhu uplynulých měsíců detailně analyzoval změny nových jízdních řádů a spokojenost zákazníků. I na základě získaných indicií došlo k drobným úpravám.
Město Jablonec má jednu z nejlepších městských doprav v rámci České republiky. „Patříme ke špičce. Dopravní obslužnost je na velmi dobré úrovni. Vyhovuje většině občanů,“ je přesvědčen Luboš Wejnar, ředitel Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec nad Nisou, a. s. (DPMLJ), který se pravidelně účastní různých setkání a besed s občany, jejichž názorům pozorně naslouchá.
Dopravní podnik si také provádí vlastní průzkum spokojenosti. „V minulosti jsme se prostřednictvím externí společnosti dotazovali osmi set cestujících. Ti odpovídali na různé otázky. V posledních letech jsme jednorázové dotazování nahradili pravidelným měsíčním průzkumem, ve kterém oslovíme 50 zákazníků. Máme tak aktuální zpětnou vazbu a podle hodnocení si více méně stále držíme kvalitu více než 90% spokojenosti,“ informuje Wejnar. Ředitel společnosti si je vědom, že nelze vždy vyhovět všem zákazníkům, ale na základě různých požadavků se provádějí úpravy jízdních řádů. „V prosinci jsme realizovali nejzásadnější změnu za posledních 20 let. Sjednotili jsme odjezdový čas z autobusového nádraží na 15 a 45 minutu. Logisticky je to velmi náročné. Pustili jsme se do určitého rizika, které přináší i průjezdnost města. Nově dané časové polohy se ne vždy podaří v dopravní špičce na sto procent splnit. Je to dáno například nekonečnými frontami vozidel u Gymnázia U Balvanu směrem do centra města. Problémy byly zaznamenány i na lince č. 104 z Lukášova směrem na autobusové nádraží,“ je si vědom Wejnar. I přes tyto problémy se většina spojů uskuteční jak má, a to i s návazností na přestupy na jiné linky. V době mimo dopravní špičky a o víkendech k problémům prakticky nedochází.
„Od prosince jsme evidovali 30 podnětů od Jablonečanů. Všemi třiceti jsme se zabývali. Jen pro srovnání, v minulosti jsme jich řešili zhruba pět a šest za rok. Některým občanům se nelíbí nové časové polohy. Největší nespokojenost byla z počátku od seniorů ze Žižkova Vrchu. Týkala se dopoledních spojů linky č. 112, které již nenavazují na linku č. 106, jež obsluhuje poštu, nemocnici a obchodní centrum Rýnovka. Po provedených změnách na linku č. 112 navazuje ve vybraných časech linka č. 114 na Horní Proseč. Nově se občané snadněji dostanou k poliklinice u lázní, ale zase to mají o trochu dál na poštu, nemocnice je obsloužena standardně. Je to vždy otázka kompromisů,“ je si vědom ředitel. Realizovaná změna odjezdů linky č. 106 z centra města umožnila lépe časově rozložit intervaly spojů linky č. 107 v úseku Ostrý roh – Mšeno – centrum (linky č. 106 a č. 107 jsou dopravně propojeny). Díky tomuto opatření autobusy v pracovní dny přes Mšeno již nejezdí ve shlucích.
„Intervaly se rozložily ke spokojenosti obyvatel Mšena, kterých přepravujeme nejvíce. Některým cestujícím se nelíbil posun času odjezdu linky č. 104 z průmyslové zóny, odkud odjížděl autobus ve 14.05. Nyní jede ve 14.01 hodin, aby navazoval na linky ve 14.15 v centru. Cestující si stěžují, že domů na Šumavu přijedou déle, než jezdili, a že musí využít pozdějších spojů. Mají ovšem alternativu – možnost se přepravit jinou linkou, například č. 109, která jezdí z průmyslové zóny v 14.10 a obsluhuje i zastávku v Pasekách u ABB, ale některým cestujícím se zdá jít z této zastávky pěšky na Šumavu daleko,“ zmiňuje jeden z problémů Wejnar.
Pozitivně byla hodnocena úprava jízdního řádu na lince č. 118 k ZŠ Arbesova, která byla konzultována s ředitelem školy Tomášem Saalem. Drobná korekce jízdního řádu proběhla i na lince č. 119 ve směru z Pasek do centra, kde v dopoledních hodinách navazuje na linku č. 112 na Žižkův Vrch. „Pokud to umíme, snažíme se vyhovět, ne vždy to ale lze,“ upozorňuje Luboš Wejnar.