Kontakty Dokumenty Úřední deska

Milan Kouřil - Náměstek primátora pro ekonomiku

Milan Kouřil
Autor: Petr Vitvar

Milan Kouřil je vystudovaný ekonom a do komunální politiky přišel po mnoha letech zkušeností z mezinárodního obchodu, které získal především v Preciose. Od mládí se věnoval tenisu na vrcholné úrovni, vypracoval se až do juniorské reprezentace. Možná i díky tomu sám sebe charakterizuje jako bojovníka se sportovním fair play duchem.

O vás je známo, že jste do komunální politiky na jabloneckou radnici přišel z podnikatelského prostředí. Jak moc jste musel změnit styl práce?

Ještě než odpovím, musím vzpomenout na rok 1989, kdy jsem ještě jako student VŠ v Praze dělal revoluci, objížděl fabriky a přesvědčoval dělníky, aby se k nám přidali. Tehdy jsme si všichni přáli skoncovat s totalitou a zaostáváním. Léty pak ve mně převládlo zklamání z bující korupce, tunelování a neumětelství politiků a říkal jsem si, že pro tohle jsme klíči nezvonili. Proto jsem se přidal k hnutí ANO, které mělo ambici tzv. nežvanit, ale makat. Pro mě řídit stát nebo město jako firmu neznamená chovat se jako tvrdý businessman, ale v ideálním případě jako dobrý a zodpovědný hospodář, který neustále myslí dopředu a dokáže být i kreativní. V tomhle ohledu jsem svůj styl práce nezměnil. Jsem založením krizový manažer, chci Jablonci pomáhat tak dlouho, dokud budou lidé o mé služby stát. A pak se vrátím zpět do businessu.

Do funkce ekonomického náměstka jste nastupoval před 3 lety. V jakém stavu a s jakými plány jste přebíral městskou kasu?

Nastupoval jsem po rozpadu původní koalice a bylo nutné vytvořit na radnici nový tým, který přinese do řízení města stabilitu. To se podařilo a mohli jsme začít normálně pracovat. Předchozímu vedení se podařilo především zásadně snížit vysoké zadlužení města. Víme, že to bylo za cenu omezování investic a dlouhodobě tím trpěl městský majetek, na němž několik volebních období narůstal vnitřní dluh. Bojovat tedy bylo nutné na několika frontách zároveň: hledat prostředky pro obnovu městského majetku, nastavit správně strukturu rozpočtu nebo, chcete-li, „odtučnit“ město, aby se neutrácely peníze za to, co je zbytné, a mohli jsme více investovat do oprav i do nových projektů. Vypracovali a schválili jsme strategický plán rozvoje Jablonce do roku 2030. Nastartovali jsme tak přerod Jablonce na „chytré město“, které ke kvalitě života v něm využívá moderní technologie a chytrá řešení. Inspirují nás doby prosperity a lesku Jablonce, kdy se mu říkalo „malá Paříž“.

Pojďme být tedy konkrétnější…

Jsem pochopitelně hrdý na ekonomické zdraví Jablonce. Držíme si vysoký rating AA+, v r. 2020 jsme dosáhli historicky nejvyššího provozního salda 240 mil. korun. Současně s tím trvale navyšujeme výdaje na opravy a investice. Pro r. 2022 jsme dokonce zdvojnásobili prostředky na údržbu a opravy městského majetku a komunikací na historicky nejvyšší částku 150 mil. korun! Možná dnes lidi zlobí velká rozestavěnost na komunikacích Jablonce, ale buďme rádi, že na to máme. V příštích náročnějších letech to tak nemusí být. V našem volebním období si s námi osud nepříjemně pohrál, když nás vystavil covidové krizi, poté skokovému zdražování energií, které ještě umocnila válka na Ukrajině. Energetické krizi se podařilo pro rok 2021 a 2022 čelit tím, že jsme – dovolím si tvrdit – velmi prozíravě dopředu nakoupili energie s fixovanými cenami, které nám jiná statutární města mohou dnes jen závidět. Ušetřili jsme tím minimálně 50 mil. korun. Teď máme před sebou nákup energií na další období a připravujeme se na násobně vyšší ceny. Včas jsme začali vytvářet v rozpočtu finanční polštář cca 20 mil. korun a děláme první kroky k dlouhodobému snížení spotřeby energií v rámci konceptu SMART City a jeho energetické části. Ta má za cíl opatřeními a investicemi do úsporných technologií dosáhnout energetických úspor na všech objektech v majetku města. Dnes už je např. v běhu 1. etapa rekonstrukce veřejného osvětlení, která přinese městu roční úspory 70–75 % dnešní celkové spotřeby. Z pohledu současných cen je to až 40 mil. korun ročně.

Novým nastavením poplatků a celého systému odpadového hospodářství jsme se zbavili nesmyslného dotování a vybrané prostředky zpět investujeme do jeho rozvoje. Zavedli jsme tzv. door-to-door systém, otevřeli nové RE-USE centrum a mj. už jsme začali přípravy na vybudování nového centra pro nakládání s odpady v lokalitě Brandl.

Co vás osobně nejvíc mrzí, že se nepodařilo dotáhnout?

Skutečně nejvíc mě mrzí, jak nás v plánech přibrzdil covid. Pandemickým obdobím jsme sice prošli bez závažných dopadů a ekonomika města zůstala ve velmi dobré kondici, ale odložena třeba musela být revitalizace Šumavy. Frustruje mě i to, že existují nevyužité potenciální rezervy v příjmech města. Byla by jí např. změna rozpočtového určení daní, která by odstranila nerovnováhu mezi Prahou a regionálními středisky, mezi něž patří i Jablonec. Jsou to potenciálně desítky milionů ročně na školy, sportoviště, kulturu a hlavně celkovou infrastrukturu města, o které budu usilovat, dokud budu v politice.

(vrk)