Kontakty Dokumenty Úřední deska

Konec nejistoty ZŠ Montessori

Montessori
Autor: archiv MMJN

Po týdnech jednání mezi zástupci tříd Montessori přidružených k ZŠ 5. května, vedením školy a městem o způsobu řešení dalšího fungování tohoto alternativního vzdělávacího systému je konečně rozhodnuto.

Jádrem věcného sporu byly různé pohledy zúčastněných stran na požadavek zástupců Montessori vzdělávání na další rozšíření tříd 2. stupně, který narážel na kapacitní možnosti budovy ZŠ 5. května. Hrozilo i krajní řešení: úplně zrušit 2. stupeň jediné Montessori školy v Jablonci. To se podařilo odvrátit.

Město nevlastní objekt vhodný pro samostatné umístění Montessori základní školy, přístavba ke stávající budově 5. května by znamenala pro město nepřijatelnou investici přesahující 100 milionů korun. Komplexnost problému navíc vyžadovala i shodu na právní subjektivitě, osobě zřizovatele a s tím souvisejícího způsobu financování. Hrozilo tedy i krajní řešení: úplně zrušit 2. stupeň jediné Montessori školy v Jablonci.

Náměstek primátora pro oblast školství David Mánek komentuje výsledky jednání a rozhodnutí města o dalším postupu: „Jako základní předpoklad řešení budoucího fungování tříd Montessori byla zvolena varianta, že budou nadále zastřešované ZŠ 5. května. Ředitelka školy Michaela Hanyšová má svěřeny veškeré pravomoci k organizaci chodu celé školy. Alternativní vzdělávací program pedagogiky Marie Montessori v Jablonci nad Nisou má určitě naši podporu. Požadujeme ale plně organizovaný vzdělávací systém ZŠ Montessori s jasně vymezenými kompetencemi, stabilizaci pedagogického sboru s ohledem na kvalifikovanost a aprobovanost a jeho vyšší napojení na principy metodiky Marie Montessori. Klíčové bylo samozřejmě vyřešení potřebných prostorových kapacit ZŠ 5. května. Město se na základě technického posouzení a souhlasu zástupců Montessori i vedení školy rozhodlo investovat částku, která je odhadnuta na necelých 10 milionů korun, pro rekonstrukci přízemí, šaten a venkovních prostor před budovou školy tak, aby tyto prostory byly přizpůsobeny potřebám Montessori nejdéle k 1. 9. 2022.“

Historie Montessori v Jablonci

Alternativní vzdělávací program pedagogiky Marie Montessori se etabloval v Jablonci nad Nisou od školního roku 1997/98. Město tehdy zřídilo Montessori MŠ Jablonec nad Nisou v Zámecké ulici. Po osmi letech své činnosti MŠ Montessori přesvědčila veřejnost o opodstatněnosti své existence. Zájem rodičů o tuto alternativu byl stabilní a zároveň sílil požadavek na pokračování programu Montessori i v základní škole. Historicky první třídy s alternativním vzdělávacím programem pak byly otevřeny pro školní rok 2006/2007 právě v ZŠ 5. května. Zapsáno zde bylo tehdy 14 dětí. V současné době navštěvuje třídy Montessori 102 žáků, z toho je 63 z Jablonce nad Nisou.

Dlouhodobá podpora Jablonce pro Montessori

V prvních letech se Montessori programu dostávalo ze strany města pomoci i s financováním mzdových nákladů. Byl to sice zcela nestandardní jev, ale město Jablonec nad Nisou tímto demonstrovalo svoji podporu vzniku alternativního vzdělávání na svém území.

Další významnou pomoc poskytovalo samotné ředitelství ZŠ 5. května tím, že postupně uvolňovalo učebny ve prospěch tříd Montessori. Od školního roku 2017/2018 vyhověla ředitelka školy požadavku pedagogů Montessori i rodičů na postupné zřízení tříd 2. stupně ZŠ. Dostala se tak až na samou hranici kapacitních možností objektu, za kterou už další rozvoj tříd Montessori nebyl možný.

Nejistotu kolem ZŠ Montessori ukončilo až rozhodnutí města investovat

„Je třeba ocenit správný přístup města, zejména přijaté rozhodnutí ohledně zmiňované investice, která může dosáhnout i 10 milionů korun. Umožní úpravy prostor přízemí školy, budování šaten i také příjemnějšího vstupu do školy pro sekci Montessori a dává tím všem jistotu dalšího fungování. Můžeme se soustředit na práci pro zdokonalení podmínek koexistence obou vzdělávacích konceptů pod společnou střechou ZŠ 5. května. Přelomové rozhodnutí města umožní také lépe navázat vzdělávání MŠ Montessori na sekci Montessori 5. května. Snahou zřizovatele a paní ředitelky pak bylo především hledat řešení v oblasti vzdělávání pedagogů ZŠ Montessori, jež by vedlo k většímu respektování hodnot a filosofie, kterou Marie Montessori systému vtiskla,“ uzavírá David Mánek. (vrk)