Kontakty Dokumenty Úřední deska

Jablonecké tramvaje v letech 1900–1918

Křižování tramvají v Pulečném
Autor: archiv JM

Jablonec nad Nisou si připomněl v pátek 7. února 120 let od doby, kdy do jeho ulic vyrazily první tramvaje.

Během jediného prvního roku byly tedy zprovozněny tratě vedoucí z Rychnova přes centrální náměstí do Janova a z Brandlu na dnešní náměstí Boženy Němcové (do Pasek byla trať prodloužena až v roce 1904). Tento kříž doplňovalo kolejové propojení vedoucí z Brandlu k Ostrému rohu, později využívané již jen pro nákladní dopravu, a odbočka tratě z Pražské ulice k hlavnímu nádraží. Všechny tratě byly vybudovány jako jednokolejné s výhybnami s kolejnicemi položenými přesně jeden metr od sebe.

Kromě elektrárenského zázemí a vozovny pro deponování a údržby vozů v Pražské ulici byla během prvních pěti let uvedena do provozu i rozsáhlá překladiště z železničních vozů v Rychnově a na Brandlu, ty pak doplňovala místní překladiště v Pulečném, Kokoníně, Vrkoslavicích, u Remize v Pražské ulici, ve Mšeně a na konečné Janovské. Jablonecké tramvaje totiž již od počátku provozu zajišťovaly nejen přepravu osob, ale především přepravu nákladů a kusových zásilek, což bylo díky průmyslové konjunktuře i lukrativní. Do roku 1918 postupně jablonecké elektrické dráhy měly k dispozici 22 motorových a 10 vlečných vozů pro přepravu osob, 2 tramvajové lokomotivy a celkem 63 vlečných nákladních vozů různého provedení. Zcela unikátní pak byla pětice motorových poštovních tramvají, vyrobená v letech 1903 a 1904 ve vlastních dílnách. Tratě pak doplňovalo 26 tramvajových vleček do různých podniků, závodů a ke stavbám podél tratí. Již od začátku provozu byla zavedena pásmová (relační) sazba. Společnost navíc mohla vydávat i jízdenky do celostátní železniční sítě.

Velkorysý počátek prakticky vyčerpal reálně uskutečnitelné plány na výstavbu tratí. Systém prošel pak útlumem za I. světové války, kdy silně proexportně orientovaný průmysl oblasti trpěl těžkou odbytovou krizí. Omezení provozu a zvyšování tarifu vedlo v roce 1915 dokonce k meziročnímu poklesu počtu přepravených osob na necelých 50 %. Během války rovněž nedošlo k výraznějším investicím do tratí a vozového parku, zanedbávána byla i běžná údržba, což se projevilo na technickém stavu veškerého zařízení.

Tomáš Krebs

Vzpomínka na zahájení tramvajové dopravy

V pátek 7. února 2020 se konala vernisáž výstavy ke 120. výročí zavedení tramvajové dopravy v Jablonci. Zároveň se konaly jízdy historickými autobusy z Mírového náměstí do Rychnova u Jablonce nad Nisou. Autobusy jezdily z Mírového náměstí Lidickou ulicí do ulice 5. května a kopírovaly tak trasu po někdejších kolejích tramvajové trati.

Další informace