Co přinesl letošní zápis do prvních tříd a mateřských škol
Autor: Jiří Endler
V prvním dubnovém týdnu přivedl zápis do devíti základních škol zřizovaných městem Jablonec nad Nisou 566 převážně natěšených budoucích prvňáčků, tj. o 35 dětí méně než v loňském roce. Do školních lavic by však 3. září 2018 mělo z uvedeného počtu usednout minimálně o 136 dětí méně, jelikož rodiče těchto dětí zažádali o odklad povinné školní docházky. Otevřít by se tak mělo 18 tříd.
Výše uvedená čísla jsou údaje získané ze základních škol přibližně týden po zápise a již nyní víme, že skutečnost bude trošku odlišná. Někteří rodiče se k zápisu dítěte vůbec nedostavili, jiní neměli vyřízené všechny dokumenty potřebné k udělení odkladu povinné školní docházky. Skutečný počet dětí s odkladem tak bude ještě vyšší.
Jak z uvedených statistik vyplývá, počet odkladů stále roste, což negativně ovlivňuje počet míst v mateřských školách. Tato místa bychom naopak potřebovali využít pro nově nastupující děti plnící povinný předškolní rok.
Zhruba měsíc po zápisech do základních škol proběhly i zápisy do škol mateřských. K nim se dostavilo 583 dětí, tedy zhruba o deset dětí více než v loňském roce. Toto číslo dokládá, že demografické prognózy předpovídající pokles počtu narozených dětí v Jablonci neplatí. Porodnost zůstává stále na vysoké úrovni a město Jablonec se na tuto skutečnost snaží reagovat plánovaným navyšováním kapacit mateřských škol. Důležitou informací však je, že všechny věkové kategorie uložené školským zákonem mateřské i základní školy přijaly.
V současné době oddělení školství ve spolupráci s OSPOD i městskou policií dohledává děti, které mají dle registru obyvatel uveden trvalý pobyt na území Jablonce nad Nisou, mají v září začít plnit povinnou školní docházku či povinný předškolní rok v MŠ, ale k žádnému zápisu nepřišly.
Vzhledem k omezené kapacitě mateřských i některých základních škol přidělává nezodpovědnost zákonných zástupců, kteří své děti k povinné docházce nepřihlásili, spoustu práce ředitelům a ředitelkám základních a mateřských škol, které tyto děti dodatečně po zápisu obtížně umísťují a v důsledku toho i v některých případech naplňují třídy vysokými počty dětí.