Vážení,
podle § 13 odst. l zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění (dále jen „zákon") žádám o poskytnutí níže uvedených informací týkajících se procesu přijímání nového územního plánu města Lučany nad Nisou (dále jen „Územní plán"):
V návrhu Územního plánu pro rok 2015 určenému ke 2. veřejnému projednání, které se konalo dne 20.5.2015, došlo k vypuštění pozemku p.č. 553/1, o výměře 8001 m2, druh: trvalý travní porost, zapsaného na LV 1605 v katastru nemovitostí pro katastrálním území Lučany nad Nisou vedeném katastrálním úřadem města Jablonec nad Nisou (dále jen „Pozemek") z navrhované, zastupitelstvem města Lučany nad Nisou schválené, a v návrhu Územního plánu určenému k veřejnému projednání konanému dne 11.11.2013 zapracované změny využití části Pozemku na plochu určenou k bydlení.
Tímto žádám o sdělení veškerých informací a poskytnutí veškerých podkladů, které vedly k výše popsané změně návrhu Územního plánu týkající se Pozemku. Zejména, nikoliv však výlučně, Vás žádám o sdělení:
Vezměte prosím na vědomí, že vzhledem k tomu, že žadateli není z veřejně dostupných informací zcela zřejmé, kdo je k poskytnutí shora požadovaných informací povinným subjektem ve smyslu § 2 zákona, zasílá žadatel žádost identického znění rovněž Městskému úřadu Lučany nad Nisou.
S pozdravem
P. M.
Dne 28. července 2015 jsme od Vás obdrželi žádost o poskytnutí informací ve věci vypuštění pozemku p.č. 553/1 k.ú. Lučany nad Nisou z návrhu Územního plánu Lučany nad Nisou ke 2. veřejnému projednání. V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím vám sdělujeme následující informace:
Městské zastupitelstvo v Lučanech nad Nisou schválilo v únoru r. 2007 podnět na pořízení nového územního plánu Lučany nad Nisou a v květnu 2007 požádalo Město Lučany nad Nisou Úřad územního plánování při MěÚ Jablonec nad Nisou, o pořízení nového Územního plánu Lučany nad Nisou.
Upravený návrh zadání Územního plánu Lučany n.N. byl schválen Zastupitelstvem města Lučany n.N. v květnu r. 2010. Na základě schváleného upraveného zadání ÚP Lučany n.N. zpracoval urbanistický atelier CON.TEC ( Ing. arch Jiří Vít) koncept Územního plánu Lučany n.N.
Podnět do nového územního plánu podal bývalý vlastník pozemku p.č. 553/1 k.ú. Lučany n.N. na MěÚ v Lučanech nad Nisou v červnu r. 2010 a ZM Lučany nad Nisou v červenci r. 2010 usnesením č. 122/2010 schválilo zařazení předmětného pozemku do návrhu územního plánu pro stavbu 1 rodinného domu k dalšímu projednání.
Koncept Územního plánu Lučany nad Nisou předmětný pozemek nevymezil jako plochu pro bydlení, ale jako nezastavěné území v kategorii ZO – plochy zeleně ochranné a izolační. V rámci veřejného projednání konceptu v květnu r. 2011 nevyužil vlastník pozemku zákonné možnosti uplatnit písemnou námitku k funkčnímu zařazení pozemku.
Poznámka: vzhledem k novele zákona č. 183/2006Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) s účinností od 1.1.2013 a k jeho přechodným ustanovením bylo s ohledem na fázi rozpracovanosti územního plánu (schválené pokyny pro zpracování návrhu územního plánu) přistoupeno k veřejnému projednání návrhu Územního plánu Lučany nad Nisou bez předchozího společného jednání dotčených orgánů o návrhu.
V návrhu Územního plánu Lučany nad Nisou pro veřejné projednání byl pozemek p.č. 553/1 k.ú. Lučany n.N. zařazen mezi zastavitelné plochy pro bydlení (lok. 82) v kategorii BV – plochy obytné – bydlení v rodinných domech s podmínkou, že možnost zastavění pozemku bude před realizací záměru prověřena územní studií. V rámci veřejného projednání uplatnil Magistrát města Jablonec nad Nisou, Odd. životního prostředí a památkové péče jako orgán ochrany přírody a krajiny, příslušný podle § 77 odst. 1 písm. q) zákona č. 114/1992Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, negativní stanovisko. Po vyhodnocení námitek a připomínek veřejnosti, dotčených i ostatních orgánů k veřejnému projednání bylo svoláno dohodovací jednání za účasti orgánu ochrany přírody a krajiny, ze kterého vyplynulo, že na svém stanovisku trvá a lok.82 požaduje vymezit jako nezastavěné území. Pořizovatel vyhodnotil závěry z dohodovacího řízení a s ohledem na negativní stanovisko orgánu ochrany přírody a krajiny a limity daného území, byl do Instrukcí k dopracování návrhu ÚP Lučany n.N. zapracován pokyn vyjmout lok. 82 ze zastavitelných ploch pro bydlení. V návrhu Územního plánu Lučany nad Nisou pro 2. veřejné projednání byl proto pozemek p.č. 553/1 k.ú. Lučany nad Nisou vymezen opět jako nezastavěné území v kategorii ZO – plochy zeleně ostatní a specifické.
V rámci 2. veřejného projednání návrhu Územního plánu Lučany nad Nisou nebyla v zákonném termínu uplatněna písemná námitka vlastníka k funkčnímu využití předmětného pozemku.
K Vašim dotazům ohledně pozemku p.č. 553/1 k.ú. Lučany nad Nisou (dále jen Pozemek) v procesu pořizování návrhu Územního plánu Lučany nad Nisou sdělujeme:
- Z jakých důvodů došlo u Pozemku k výše popsané změně (vypuštění Pozemku z návrhu Územního plánu)?
Vhodnost pozemků k zastavění se posuzuje komplexně z pohledu koncepce rozvoje území obce, koncepce ochrany a rozvoje hodnot, urbanistické koncepce obce a limitů území.
Důvodem pro vypuštění Pozemku byla izolovanost lokality, která přímo nenavazuje na souvislou zástavbu, ochrana přírodních a krajinných hodnot území a limity využití území.
Využití Pozemku k zástavbě je výrazně limitováno průchodem inženýrských sítí s jejich ochrannými, popř. bezpečnostními pásmy (vedení VTL plynovodu, vedení el. energie VN 35kV), ochranným pásmem lesa a ochranným pásmem železnice, která prochází po východním okraji pozemku.
Dalším faktorem, který přispěl k vypuštění Pozemku ze zastavitelných ploch, je hodnocení pořizovatele ve smyslu zajištění přístupu k Pozemku. Ten se nabízí z východní strany po nezpevněné cestě, která formou lávky překonává zářez dráhy železnice do terénu. Lávka se však jeví jako zcela nevhodná pro obsluhu rodinného domu osobními i nákladními vozidly. Před lávkou je umístěna značka Zákaz vjezdu všech vozidel (v obou směrech). Ze severozápadní strany je přístup k Pozemku zcela nevhodný. Obsluha daného území ve smyslu zajištění zimní údržby a svozu komunálního odpadu je prakticky nerealizovatelná. Vjezd vozidel základních složek integrovaného záchranného systému by byl komplikovaný.
Dále nelze opomenout, že nezpevněnou přístupovou cestu, která probíhá téměř po celé severní straně Pozemku, lemuje oboustranná alej listnatých stromů. Z poutače, jež je přílohou informace, lze dovodit, že byla vysázena v době poměrně nedávné a že její výsadba byla hrazena z prostředků Evropské unie. S ohledem na tuto skutečnost je třeba zajistit podmínky pro její zdárný vývoj a stabilizaci v daném území až do fáze vzrostlé aleje. Na tomto místě je třeba zdůraznit, že stromy mají pro krajinu nezastupitelný význam, a to nejen ekologický, ale i kulturní a estetický. Lze předpokládat, že nejen samotná realizace stavby, ale i úprava přístupové cesty a provoz motorových vozidel k rodinnému domu na Pozemku, by reálně ohrozil stromy coby jednotlivé součásti budoucí aleje poškozením.
- Kdo konkrétně výše popsanou změnu (vypuštění Pozemku z návrhu Územního plánu) uložil a provedl?
Vypuštění Pozemku z návrhu Územního plánu Lučany nad Nisou k 2.veřejnému projednání provedl zpracovatel územního plánu na základě Instrukcí k dopracování návrhu ÚP Lučany nad Nisou, které vypracoval pořizovatel územního plánu (Oddělení územního plánování MM Jablonec nad Nisou) ve spolupráci s určeným zastupitelem po vyhodnocení výsledků veřejného projednání a konkrétních podmínek v území.
- Na základě jakých podkladů byla změna (vypuštění Pozemku z návrhu Územního plánu) provedena, kdo takové podklady vydal a zda byly takové podklady pro přijetí uvedené změny (vypuštění z návrhu Územního plánu u Pozemku) závazné?
Zásadním argumentem bylo negativní stanovisko Magistrátu města Jablonec nad Nisou, Oddělení životního prostředí a památkové péče jako orgánu ochrany přírody a krajiny, příslušného podle § 77 odst. 1 písm. q) zákona č. 114/1992Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, který je v procesu pořizování územního plánu dotčeným orgánem. Stanoviska dotčených orgánů jsou pro pořizovatele závazným podkladem.
Informace o limitech v území byly čerpány z Koordinačního výkresu návrhu Územního plánu Lučany nad Nisou. Ty byly převzaty z 2. úplné aktualizace Územně analytických podkladů ORP Jablonec nad Nisou ke dni 31.12.2012 (zpracovalo Studio K4, s.r.o., Jablonec nad Nisou), které jsou při zpracování návrhu územního plánu neopomenutelným podkladem.
Jakým způsobem byly podklady pro rozhodnutí o předmětné změně (vypuštění Pozemku z návrhu Územního plánu) hodnoceny a posuzovány, resp. které skutečnosti uvedené v daných podkladech byly vzaty v úvahu a jakým způsobem byla hodnocena jejich relevance?
Stanovisko Magistrátu města Jablonec nad Nisou, Oddělení životního prostředí a památkové péče jako příslušného orgánu ochrany přírody a krajiny, bylo respektováno kompletně, důvody vyplývající z tohoto závazného podkladu, byly zhodnoceny při místním šetření přímo v terénu a pořizovatel se s nimi ztotožnil.
Aktuálnost limitů v území byla znovu prověřena ve 3. úplné aktualizaci Územně analytických podkladů ke dni 31.12.2014 (zpracovalo Oddělení územního plánování, MM Jablonec nad Nisou – viz. http://www.mestojablonec.cz/cs/uzemni-planovani/uzemne-analyticke-podklady.html).
- Zda bylo v souvislosti s danou změnou (vypuštěním Pozemku z návrhu Územního plánu) přihlíženo i k situaci a stavu jiných, zejména okolních pozemků? V této souvislosti žádám o sdělení, zda a jakým způsobem bylo zohledňováno, zda nebyly důvody vedoucí k předmětné změně (vypuštění Pozemku z návrhu Územního plánu) naplněny i u jiných (např. okolních) pozemků, které jsou již v platném Územním plánu jako pozemky určené k bydlení vedeny, nebo (např. okolních) pozemků, které nebyly z návrhu Územního plánu z obdobných důvodů, jako tomu bylo v případě Pozemku, vypuštěny?
Pozemky, jež byly předmětem změn v území, byly vzhledem k rozdílným podmínkám, hodnotám a limitům daného území posuzovány individuálně. Pozemky, ke kterým dotčené orgány uplatnily nesouhlasné stanovisko, byly znovu diskutovány při dohodovacích jednáních. Pozemky, u kterých nebylo opět v dohodovacích jednáních dosaženo dohody, byly z územního plánu vypuštěny.
Ing. Michaela Smrčková
vedoucí oddělení územního plánování
Přílohy: