Kontakty Dokumenty Úřední deska

25.05.2015 - Etika ve veřejné správě

Poskytnuté informace dle zák. 106/1999 Sb.

Otázky

Dobrý den,
obracím se na Vaše město se žádostí o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (InfZ).

Informace požadované dle InfZ:

  1. Má úřad Vašeho města vytvořen/vydán Etický kodex ve smyslu doporučení vlády, tj. USNESENÍM VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 9. května 2012 č. 331, o Etickém kodexu úředníků a zaměstnanců veřejné správy nebo jeho obdobu? (Pouze tento materiál prosím zaslat v elektronické podobě dle § 4, odst. 5 InfZ).
  2. Jsou požadavky tohoto kodexu pro zaměstnance pracovně-právně závazné se všemi důsledky?
  3. Jaké další nástroje používá úřad Vašeho města pro regulaci nežádoucího jednání úředních osob?
  4. Má Vaše město vytvořený systém sankcí za prokázané neetické jednání úředníků a volených zástupců?
  5. Jakým způsobem jsou veřejnosti zpřístupňovány výstupy z jednání zastupitelstva Vašeho města?
  6. Pokud používá Vaše město k informování svých občanů o své činnosti tištěné medium, sdělte prosím, kdo je jeho vydavatelem a jeho formu (právnická osoba, organizační složka atp.) a dále který orgán/komise/osoba odpovídá za jeho finální obsah.
  7. Působí na úřadu Vašeho města (jako zaměstnavatele) odborová organizace, která sdružuje jeho zaměstnance?
  8. Vyhlašuje či oceňuje úřad Vašeho města zaměstnance roku/měsíce či pořádá obdobnou anketu?
  9. Pokud probíhá na úřadě Vašeho města pravidelné hodnocení práce úředníků (typicky vedoucím úředníkem), jakou má formu?
  10. Jakými formami podporuje Vaše město další vzdělávání či zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců?
  11. Využívá město pro rozvoj svých zaměstnanců aktivity teambuildingu a aktivity supervize?
  12. Kolik zcela důvodných stížností na postup či chování úředních osob vyřizoval úřad Vašeho města v roce 2000, 2005, 2010 a 2014?
  13. Obdržel úřad Vašeho města či město samo nějaké ocenění v oblasti etického přístupu k občanům či v rámci podpory transparentnosti postupů ve veřejné správě?
  14. Kolikrát probíhalo na úřadě Vašeho města šetření Veřejného ochránce práv v roce 2000, 2005, 2010 a 2014 a kolik z těchto šetření se uzavřelo tím, že podnět či stížnost byly důvodné?
  15. Byli pracovníci úřadu Vašeho města v posledních 5 letech nuceni přivolat pro řešení mimořádné situace a při plnění svých úkolů Policii ČR či městskou policii? (zjednání pořádku v prostorách úřadu, akutní zajištění bezpečnosti pracovníků, napadení úředních osob atp). Uveďte případně počet těchto mimořádných situací.
  16. S kolika úředníky byl za posledních 10 let zrušen pracovní poměr zaměstnavatelem pro závažné porušení pracovních povinností zaměstnancem dle smyslu aktuálně platného § 55, odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce?
  17. Prosím sdělte jméno a telefonní číslo úřední osoby a její zařazení v organizační struktuře úřadu Vašeho města, která je odpovědná za koncepci etických kodexů, resp. za záležitosti procesu přijetí etických požadavků dle výše uvedeného usnesení vlády, za jejich revize či aktualizace, případně pak osobu, které by dle současné pracovní náplně byla tato činnost aktuálně svěřena (pokud úřad Vašeho města nemá zatím etické zásady přijaté).

Mimo InfZ bych si dovolil položit ještě dotazy na vedoucího úřadu Vašeho města (tajemníka):

A) Jaké vlastnosti si vedoucí úřadu cení u svých zaměstnanců nejvíce?
B) Jaké jsou silné a slabé stránky Vašeho úřadu (nikoliv města samého)?
C) Jaké jsou příležitosti a hrozby pro jeho činnost (např. vzhledem k proměnám zákonů)?
D) Odpovídá účast občanů na jednání zastupitelstva Vašeho města Vašim představám?
E) Jsou prostory a vybavení Vašeho úřadu něčím typické či jedinečné?

Tyto odpovědi mohou být velice stručné a nebudou v práci uváděny ve spojitosti s konkrétní osobou.

Děkuji za zpracování této žádosti dle požadavků InfZ, za zodpovězení „běžných“ otázek na vedoucího úřadu Vašeho města, případně i za zaslání Vašeho etického kodexu.

Přeji Vašemu městu celkově efektivní chod, uvědomělé zaměstnance, spokojené občany, zkrátka good governance!

S pozdravem

T. K.

Odpovědi

Informace požadované dle InfZ:

  1. Ano, http://www.mestojablonec.cz/cs/magistrat/kodex-zamestnance.html
  2. Ano
  3. Pracovní řád a pokyny nadřízených; v případě porušení postup dle zákoníku práce
  4. Systém ne, sankce musí odpovídat pracovněprávním předpisům
  5. - týden před jednáním ZM jsou na internetu zveřejněny připravené materiály k projednání
    - v den jednání ZM je na webu přenášen přímý přenos z jednání
    - na webu města je zveřejněno usnesení a zápis z jednání ZM
    - na webu města je zveřejněn zvukový záznam z jednání ZM
  6. Jablonecký měsíčník, vydavatelem statutární město Jablonec nad Nisou, za obsah odpovídá vydavatel, jemu je odpovědná redakční rada
  7. Ano
  8. Ne
  9. Ústní dvakrát příp. 4x ročně při vyhodnocován plnění úkolů
  10. - na základě dohody o zvyšování kvalifikace pracovní volno s náhradou mzdy
    - příspěvek na zvyšování jazykových znalostí
  11. Dle finančních možností supervize na vybraných odděleních
  12. 2014 = Na činnost úřadu, města nebo organizací městem zřízených či založených směřovalo z celkového počtu 20 stížností (z tohoto počtu byly 2 vyhodnoceny jako oprávněné, 12 jako neoprávněné, 6 jako částečně oprávněné).
    2010 = Na činnost úřadu, města nebo organizací městem zřízených či založených směřovalo 36 stížností – z tohoto počtu jich bylo 9 vyhodnoceno jako oprávněných a 27 jako neoprávněných
    2005 = Na vlastní činnost MěÚ bylo doručeno 59 stížností, z nich 11 tj. 18,6 % bylo oprávněných a bylo řešeno přijetím opatření. Nárůst stížností byl způsoben „davovou stížností“ jež obsahovala 27 samostatných podání na stejné téma – nespokojenost s terénními pracovníky a prací romské poradkyně v Zelném Údolí – stížnost byla řešena zvlášť s každým stěžovatelem a jako celek se zástupci stěžovatelů, navržené systémové změny budou vyhodnoceny v roce 2006. Stížnosti však neměly žádný pevný základ, jednalo se o „pocity“ stěžovatelů – vyhodnoceny byly jako neoprávněné
    2000 = data již nejsou k dispozici
  13. ANO, 2x
  14. 0x
  15. ANO, cca 10x – napadení, výtržnosti atd.
  16. 0x
  17. Tajemník MMJN

Mimo InfZ bych si dovolil položit ještě dotazy na vedoucího úřadu Vašeho města (tajemníka):

A) Erudovanost, pracovitost, loajalita

B) Silné: kvalifikovaní pracovníci, otevřenost vůči veřejnosti, slušné platové podmínky. Slabé: ne zcela vyhovující úřední prostory, „vyhoření“ části dlouholetých odborníků v sociální oblasti

C) P: Administrativní zázemí pro celý ORP Jablonec. H: Nepředvídatelnost legislativy a postupů, rychlé změny, nesystémovost.

D) Naprosto

E) Historické objekty.