24.04.2019 - Analýza rozdělení nákladů tramvajové trati
Poskytnuté informace dle zák. 106/1999 Sb.
Otázka
Na základě zákona č. 106/1999 Sb. v aktuálním znění (Zákon o svobodném přístupu k informacím) Vás žádám o poskytnutí Statutárním městem Jablonec nad Nisou zadané analýzy rozdělení nákladů na úhradu prokazatelné ztráty dopravce na tramvajové trati spojující statutární města Liberec a Jablonec nad Nisou.
S pozdravem
R. F.
Odpověď
V příloze Vám posílám „Analýzu kalkulace nákladů a návrh rozdělení kompenzace linky 11“, tak jak ji pro statutární město Jablonec nad Nisou zpracovala společnost PRO CEDOP, s.r.o. Současně přikládám komentář k analýze vypracovaný panem Ing. Petrem Panským, zástupcem společnosti PRO CEDOP, s.r.o.
Prověření metodiky výpočtu a dělení nákladů a tržeb linky 11 proběhlo na dvou úrovních:
Prověření kalkulace a vyčlenění nákladů a výnosů linky 11 oproti ostatním výkonům a aktivitám Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce n.N. a.s. V tomto bodě šlo o odpověď na otázku, zda v deklarovaných nákladech a výnosech linky 11 nejsou zahrnuty i náklady nebo výnosy z jiných činností dopravního podniku nebo jestli některé náklady či výnosy linky 11 nebyly při výpočtu opomenuty.
Především je nutné poznamenat, že prověřování současné kalkulace nákladů a výnosů tramvajové linky č. 11 předložené DPMLJ proběhlo na úrovni posouzení a ověření metodiky výpočtu, tedy formou kontroly správnosti použitých vzorců a pravidel. Naopak nebyly validovány vstupní hodnoty kalkulace, a tedy nebylo vysloveno ani stanovisko k celkové výši nákladů. Pro ten účel by bylo nutné provést komplexní finanční audit dopravce.
V metodice kalkulace a vyčlenění nákladů a výnosů linky 11 byly zjištěny drobné nepřesnosti vypsané v poskytnuté prezentaci, které však nebyly shledány jako natolik závažné, aby ovlivnily celkovou správnost výpočtu. Jednak byl předpokládaný rozdíl shledán jako nevýznamný, jednak bylo zajištění podkladů pro přesnější kalkulaci shledáno jako neúměrně nákladné. S metodikou výpočtu v tomto bodě byl proto vysloven v obecné rovině souhlas.
Prověření dopravními podniky představené metodiky stanovení podílů na úhradě prokazatelné ztráty z provozu linky 11 pro jednotlivé zapojené subjekty veřejné správy. Zde šlo o odpověď na otázku, zda bude výše kompenzace z bodu 1) správně rozdělena mezi obě statutární města a Liberecký kraj, pokud pro její dělení použije DPMLJ jím navrhovanou metodiku.
V tomto bodě jsme konstatovali, že metodika DPMLJ není správná (důvody jsou bodově popsány v prezentaci) a na principech odůvodnitelnosti, spravedlivosti a realizovatelnosti jsme navrhli metodiku novou ve dvou variantách lišících se přesností výpočtu a dostupností vstupních dat. Pro větší názornost byly obě varianty doplněny orientační kalkulací podílu jednotlivých subjektů podle podkladů o počtech cestujících poskytnutých DPMLJ.
K navrženému výpočtu je nutné poznamenat, že zohledňuje čistě charakter přepravy v rámci objednávky jednotlivých subjektů tak, jak jsou jejich role definovány zákonem 194/2010 Sb. Tento výpočet pak posloužil jako základ pro další projednávání problematiky mezi zúčastněnými partnery v rámci následných setkání, na kterých byla zohledňována také další hlediska problematiky objednávky dopravy na tramvajové trati Liberec - Jablonec n. N.
Mgr. Karla Hackelová
oddělení sekretariát primátora