Kontakty Dokumenty Úřední deska

08.06.2023 – Ochrana oznamovatele

Poskytnuté informace dle zák. 106/1999 Sb.



Otázka

Vážení,

obracíme se na Vás jako nevládní organizace prosazující principy efektivního a transparentního fungování veřejné správy. Mimo jiné se věnujeme ochraně oznamovatelů jako významnému protikorupčnímu mechanismu. Vzhledem k tomu, že Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1937 ze dne 23. října 2019 o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie (dále jen "Směrnice") nabyla přímé účinnosti 17. prosince 2021, chceme vyhodnotit dosavadní zkušenosti obcí a pomoci jim v případě potřeby s lepším nastavením vnitřního oznamovacího systému. V této snaze jsme podporováni i gestorem zákona - Ministerstvem spravedlnosti ČR.

V souvislosti s tím bychom Vás na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím rádi požádali o zaslání následujících informací:

1. Vnitřní předpis vaší obce upravující ochranu oznamovatelů podle Směrnice. Pokud je tento předpis dostupný způsobem umožňující dálkový přístup, žádáme pouze o internetový odkaz.

2. Jakými způsoby jsou/byli zaměstnanci informováni o možnosti učinit oznámení podle Směrnice? Například:

i) internetové stránky obce (doplňte, prosím, konkrétní odkaz)

ii) informativní plakát vyvěšený na obecním úřadě nebo místě obvyklém pro

informování zaměstnanců obce

iii) školení pro zaměstnance

iv) e-learningový program

v) jiné: uveďte další způsoby

3. Umožňuje vnitřní oznamovací kanál (ve smyslu Kapitoly II Směrnice) vaší obce podávání anonymních oznámení?

4. Uveďte u následujících položek odpovídající počet oznámení, která byla přijata v období od 17.12.2021 do 30. 5.2023:

i) Celkem přijato oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího kanálu:

ii) Celkem přijato relevantních oznámení (všechna oznámení zkrácena o nerelevantní):

iii) Celkem přijato anonymních oznámení:

iv) Celkem vyřízeno relevantních oznámení přijetím opatření:

v) Celkem vyřízeno relevantních oznámení postoupením příslušnému orgánu

veřejné moci (např. PČR. Uveďte, prosím, název orgánu):

vi) Počet přijatých relevantních oznámení, které nebyly dosud vyřízeny:

5. Pokud obec obdržela relevantní oznámení, vyberte z následujících oblastí práva (dle čl. 2 Směrnice) ty, jichž se oznámení týkala a uveďte, o kolik oznámení se jednalo. Pokud se jednalo o jinou než uvedenou oblast práva, uveďte ji.

i) zadávání veřejných zakázek;

ii) finanční služby, produkty a trhy a předcházení praní peněz a financování terorismu

iii) bezpečnost a soulad výrobků s předpisy

iv) bezpečnost dopravy;

v) ochrana životního prostředí

vi) radiační ochrana a jaderná bezpečnost;

vii) bezpečnost potravin a krmiv, zdraví a dobré životní podmínky zvířat

viii) veřejné zdraví,

ix) ochrana spotřebitele;

x) ochrana soukromí a osobních údajů a bezpečnost sítí a informačních systémů,

6. Vyhodnotila obec od zavedení vnitřního oznamovacího systému jeho funkčnost a účinnost? Pokud ano, jakým způsobem?

7. Kdo je jmenován příslušnou osobou (příslušnými osobami) v úřadu (uveďte, prosím, funkční zařazení, např. Vedoucí oddělení interního auditu, právní odbor, externí advokátní kancelář apod.) a v jakém je pracovním či smluvním vztahu?

8. Zúčastnila se osoba pověřená vyřizováním stížností (tzv. příslušná osoba) podle vnitřní směrnice od zavedení vnitřního oznamovacího systému nějakého školení nebo vzdělávacích aktivit v oblasti ochrany oznamovatelů? Pokud ano, uveďte, prosím, název školení a poskytovatele, pokud se jednalo o externí školení.

9. Vede příslušná osoba evidenci nerelevantních podnětů? Postupuje příslušná osoba nerelevantní podněty v případě, že takový podnět upozorní na životní situaci, k jejíž řešení je příslušný některý orgán veřejné moci?

10. Eviduje příslušná osoba anonymní oznámení pro případ, že v budoucnu vyjde najevo identita oznamovatele?

Oživení, z.s.

Odpověď

Vážení,

na základě Vaší žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, která byla na Magistrát města Jablonec nad Nisou doručena dne 8.6.2023, Vám poskytuji k jednotlivým bodům vaší žádosti následující informace:

1. V příloze tohoto dokumentu zasíláme vnitřní předpis našeho města - Směrnici Rady města Jablonec nad Nisou č. 30/2021, o ochraně oznamovatelů.

2. Zaměstnanci jsou informováni o možnosti učinit oznámení podle Směrnice na internetových stránkách statutárního města Jablonec nad Nisou v sekci „Životní situace

Zaměstnanci dále byli informováni o možnosti učinit podání podle Směrnice na poradě vedení a také obesláním všech zaměstnanců statutárního města e-mailem s informací o vydání vnitřního předpisu.

3. Vnitřní oznamovací kanál našeho města umožňuje podávání anonymních oznámení.

4. V období od 17.12.2021 do 30.5.2023 nebyla přijata žádná oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího kanálu ve smyslu Směrnice.

5. Statutární město Jablonec nad Nisou neobdrželo žádné relevantní oznámení ve smyslu Směrnice.

6. Statutární město Jablonec nad Nisou od zavedení vnitřního oznamovacího systému nevyhodnocovalo jeho funkčnost a účinnost.

7. Příslušnou osobou je jmenován vedoucí Oddělení interního auditu a stížností, který je v pracovním vztahu se statutárním městem Jablonec nad Nisou.

8. Osoba pověřená vyřizováním stížností (tzv. příslušná osoba) se neúčastnila žádného školení nebo vzdělávání v oblasti ochrany oznamovatelů.

9. Příslušná osoba nevede evidenci nerelevantních podnětů, neboť žádné neobdržela.

10. Příslušná osoba nevede evidenci anonymních oznámení, neboť žádná taková oznámení dosud neobdržela.

S pozdravem

Ing. Martina Vacková
vedoucí odboru kancelář tajemníka