Kontakty Dokumenty Úřední deska

B - Reklamace zboží

Reklamaci zboží lze uplatnit v kterékoli provozovně podnikatele, u kterého bylo zboží zakoupeno. Dokladem o zakoupení zboží je paragon.

Základní informace

Podmínky a postup řešení
Podmínkou pro uplatnění reklamace je prokázání skutečnosti, že zboží bylo zakoupeno, tedy předložení paragonu nebo jiného dokladu.
Prodávající by měl uplatnění reklamace potvrdit písemně. Současně si může vyžádat odevzdání dokladu o koupi, proto je dobré ho mít okopírovaný.
Lhůta pro vyřízování reklamace nesmí překročit 30 pracovních dní a to ani v případě,že si prodávající vyžádá od někoho posudek ( jakýkoli). Prodloužení lhůty připadá v úvahu jedině se souhlasem zákazníka.

Vyřízení služby

Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Kontaktujete podnikatele v provozovně (v sídle,v místě podnikání )a uplatníte reklamaci.
V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník, pověřený vyřizovat reklamace.
Na kterém úřadu můžete tuto situaci řešit

1) Česká obchodní inspekce: Inspektorát ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj

Adresa:
Česká obchodní inspekce
Inspektorát pro kraj Ústecký a Liberecký
Prokopa Diviše 1386/6
400 01 Ústí nad Labem

Úřední hodiny podatelny:

pondělí – čtvrtek  8–11 hod. a 12–15 hod.
pátek 8–11 hod.

Doporučujeme spotřebitelům přednostně využívat písemný, elektronický nebo telefonický kontakt.

Poradenská linka: +420 222 703 404 (vždy v pracovní dny 8–16 hod.)
Telefon sekretariát:
 +420 475 209 493 (není určeno pro dotazy spotřebitelů)
Fax: +420 296 366 236
IS DS: hp7dz3u
E-mail: usti@coi.cz
Pro podání podnětu využijte e-podatelnu.

Další pracoviště inspektorátu

Liberec:
Česká obchodní inspekce
Nám. Dr. E. Beneše 585/26
460 01 Liberec 1

Telefon: +420 485 244 326 (není určeno pro dotazy spotřebitelů)

  

2) Státní zemědělská a potravinářská inspekce  - https://www.szpi.gov.cz/default.aspx

Inspektorát pro Ústecký a Liberecký kraj

Masarykova 19/275, 400 01 Ústí nad Labem

tel.: +420-475 317 071

e-mail:  usti@szpi.go

Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Vedoucí živnostenského úřadu

Ing. Jitka Prchalová

živnostenská kontrola, správní řízení

Bc. Petr Novotný DiS. , Bc. Veronika Zajíčková

V pondělí a ve středu v úředních hodinách, v ostatní dny po předchozí telefonické domluvě.
Jaké doklady a informace musíte mít s sebou
Doklad o uplatnění reklamace, případně kopii dokladu o zakoupení zboží
Lhůty pro vyřízení
Lhůta pro vyřízení reklamace podnikatelem je 30 dní

Nejčastější dotazy

Jaká má zákazník práva, když reklamace nebyla vyřízena v třicetidenní lhůtě?
Třicetidenné lhůta pro vyřízení reklamace nesmí být překročena ani v případě, že si prodávající vyžádá odborný posudek nebo že je vada opravována (vyjimkou je případ, kdy se prodávající se zákazníkem na prodloužení lhůty vysloveně dohodnou).
Není-li reklamace vyřízena do 30 dní,má zákazník právo od smlouvy odstoupit a žádat vrácení peněz nebo nový výrobek.
Jaká má zákazník práva, když jeho reklamace nebyla prodávajícím uznána za oprávněnou?
Prodávající má právo reklamaci neuznat, záleží pouze na jeho rozhodnutí a nemusí mít žádný odborný posudek. Své rozhodnutí by měl dát zákazníkovi písemně a mělo by být zdůvodněno.
Pokud zákazník s rozhodnutím nesouhlasí, může věc řešit soudní cestou nebo lze využít mimosoudní řešení sporů (více na stránkách ČOI)

Doplňující informace

Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele v platném znění (§19)

Stanoví různorodé povinnosti při prodeji výrobků, z nichž lze jako příklad uvést požadavek poctivosti prodeje, zákaz nekalých obchodních praktik, zákaz diskriminace spotřebitele, informační povinnosti ohledně vlastností a způsobu použití výrobků, řádná informace o uplatňování reklamace spotřebitelem a formálně správný průběh reklamačního řízení (nikoli tedy věcná správnost rozhodnutí o reklamaci, zde je v případě sporu arbitrem soud či rozhodce)., Zákon 89/2012 Sb., občanský zákoník v platném znění.

Především ustanovení o kupní smlouvě, zejména pak pasáž ohledně prodeje zboží v obchodě, dále ustanovení o tzv. spotřebitelských smlouvách, smlouvách uzavíraných distančním způsobem či mimo obchodní prostory, úprava odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku a řada dalších ustanovení na ochranu slabší strany
Sankce v případě nedodržení předepsaných povinností
Za porušení §19 zák.č.634/1992 Sb.,o ochraně spotřebitele, může být podnikateli uložena pokuta až do výše 1 000 000 Kč (pokutu ukládá ČOI)