Kontakty Dokumenty Úřední deska

V aplikaci se podněty občanů neztratí

Aplikace Lepší Jablonec
Autor: archiv MMJN

Aplikace Lepší Jablonec nahradila od ledna tohoto roku aplikaci Lepší místo. Funguje však úplně stejně jako její předchůdce. Pokud chcete městu zaslat nějaký podnět, stačí si zdarma stáhnout aplikaci Jablonec v mobilu, která je dostupná pro iOS i Android. Na to, jak aplikace Lepší Jablonec funguje v praxi, jsme se zeptali Martina Oklamčáka, vedoucího oddělení interního auditu a stížností.



Jak občané mohu zaslat podnět/tip do aplikace Lepší Jablonec?

Fungování aplikace je velmi jednoduché a intuitivní. Po stažení aplikace Jablonec v mobilu uvidíte v levé horní části nabídkovou ikonku menu. Po kliknutí na ní se menu rozbalí a vyberete si záložku Lepší Jablonec. Pak se otevře zadání nového hlášení. Vyberte možnost vyfotit nebo galerii a tím přiřadíte fotografii, dále vyberete lokaci hlášení, a to buď přímo na místě ikonou moje lokace, nebo ikonou vybrat na mapě v případě, že hlášení zadáváte odjinud např. z domova. Dále vyplníte kontaktní údaje, ty jsou důležité pro zpětnou vazbu. Ještě je dobré stručně popsat daný problém a pak už stačí jen zmáčknout tlačítko odeslat. Následně se objeví hláška – úspěšně odesláno. Celý proces zabere asi půl minuty.

Proč autor podnětu udává svá identifikační údaje?

V některých případech je nutné kontaktovat autora, a to kvůli upřesnění zaslaného podnětu. Děje se to v případech, pokud nejsme schopni z dotazu nebo fotografie rozpoznat, kde se problém nachází. A samozřejmě tyto údaje jsou nutné k tomu, abychom mohli odesílatele seznámit, jak jsme podnět vyřešili.

Kdy se objeví podaný podnět na webových stránkách?

Na webu města se objeví až v momentě, kdy jej přijmu já jako administrátor a přidělím ho kompetentnímu pracovníkovi k vyřízení. Není tedy na webu zobrazen ihned po zadání. Podotýkám, že podnět není možné ztratit nebo nepřiřadit. Po jeho přidělení úředníkovi je odesílateli zaslán e-mail, ve kterém je informován, co se bude dít dál. Jednotlivým podnětům navíc přidělujeme status, v jaké fázi zpracování se nachází, zdali je nový, v řešení, vyřešený nebo zamítnutý.

Jaké podněty je vhodné do aplikace Lepší Jablonec vkládat a pro které není vhodná?

Máme dvě kategorie podnětů, které neumíme řešit. Jednou z nich jsou oznámení, která vyžadují okamžitý zásah, typicky například špatné parkování nebo rušení nočního klidu. Zde je lepší volat přímo městskou policii. V druhém případě se jedná o podněty, které jsou koncepční, systémové vyžadující např. změnu územního plánu nebo zařazení do rozpočtu pro svoji náročnost. Zde je vhodné volit jinou platformu, např. setkání s občany, jednání s konkrétním náměstkem nebo jiný institut – podat návrh na změnu územního plánu, návrh zastupitelům, petici apod. Dalo by se říci, že obecně aplikace Lepší Jablonec slouží k hlášení drobnějších závad, jako jsou poškození mobiliáře, přeplněné popelnice, skládky, výtluky na silnicích, neprovedená seč, podezření na vrak vozidla či zimní úklid.

A jak je to se samotným vyřizováním došlých podnětů?

Podněty přijímá a administruje oddělení interního auditu a stížností, které ho identifikuje a provede kontrolu, zda daný podnět skutečně patří do gesce magistrátu a jestli ho můžeme řešit z pohledu majetkových vztahů a legislativy. V neposlední řadě také řešíme, zda je dobře lokalizován. Po této prvotní kontrole je podnět přidělen příslušnému odbornému útvaru k řešení nebo vyjádření. Pokud patří například jinému úřadu či vlastníkovi, předáme jej a v textu toto popíšeme.

Jaký je systém administrace, opravdu není možné, že by se nějaký tip ztratil?

Evidence podnětů je vedena elektronicky, včetně veškeré interní komunikace. Vyřízení podnětu je v kompetenci nositele konkrétního úkolu. Oddělení interního auditu je supervizorem a dohlédne, aby bylo odpovězeno. Zároveň fyzicky kontrolujeme splněné podněty přímo na místě, pokud je to možné. Opět zdůrazňuji, podnět nelze ztratit, jakmile je jednou zadán do aplikace, zůstává v pořadí úkolů v systému a nelze jej vymazat.

(hj)