Aplikace Lepší Jablonec nahradila od ledna tohoto roku aplikaci Lepší místo. Funguje však úplně stejně jako její předchůdce. Pokud chcete městu zaslat nějaký podnět, stačí si zdarma stáhnout aplikaci Jablonec v mobilu, která je dostupná pro iOS i Android. Na to, jak aplikace Lepší Jablonec funguje v praxi, jsme se zeptali Martina Oklamčáka, vedoucího oddělení interního auditu a stížností.
Jak občané mohu zaslat podnět/tip do aplikace Lepší Jablonec?
Fungování aplikace je velmi jednoduché a intuitivní. Po stažení aplikace Jablonec v mobilu uvidíte v levé horní části nabídkovou ikonku menu. Po kliknutí na ní se menu rozbalí a vyberete si záložku Lepší Jablonec. Pak se otevře zadání nového hlášení. Vyberte možnost vyfotit nebo galerii a tím přiřadíte fotografii, dále vyberete lokaci hlášení, a to buď přímo na místě ikonou moje lokace, nebo ikonou vybrat na mapě v případě, že hlášení zadáváte odjinud např. z domova. Dále vyplníte kontaktní údaje, ty jsou důležité pro zpětnou vazbu. Ještě je dobré stručně popsat daný problém a pak už stačí jen zmáčknout tlačítko odeslat. Následně se objeví hláška – úspěšně odesláno. Celý proces zabere asi půl minuty.
Proč autor podnětu udává svá identifikační údaje?
V některých případech je nutné kontaktovat autora, a to kvůli upřesnění zaslaného podnětu. Děje se to v případech, pokud nejsme schopni z dotazu nebo fotografie rozpoznat, kde se problém nachází. A samozřejmě tyto údaje jsou nutné k tomu, abychom mohli odesílatele seznámit, jak jsme podnět vyřešili.
Kdy se objeví podaný podnět na webových stránkách?
Na webu města se objeví až v momentě, kdy jej přijmu já jako administrátor a přidělím ho kompetentnímu pracovníkovi k vyřízení. Není tedy na webu zobrazen ihned po zadání. Podotýkám, že podnět není možné ztratit nebo nepřiřadit. Po jeho přidělení úředníkovi je odesílateli zaslán e-mail, ve kterém je informován, co se bude dít dál. Jednotlivým podnětům navíc přidělujeme status, v jaké fázi zpracování se nachází, zdali je nový, v řešení, vyřešený nebo zamítnutý.
Jaké podněty je vhodné do aplikace Lepší Jablonec vkládat a pro které není vhodná?
Máme dvě kategorie podnětů, které neumíme řešit. Jednou z nich jsou oznámení, která vyžadují okamžitý zásah, typicky například špatné parkování nebo rušení nočního klidu. Zde je lepší volat přímo městskou policii. V druhém případě se jedná o podněty, které jsou koncepční, systémové vyžadující např. změnu územního plánu nebo zařazení do rozpočtu pro svoji náročnost. Zde je vhodné volit jinou platformu, např. setkání s občany, jednání s konkrétním náměstkem nebo jiný institut – podat návrh na změnu územního plánu, návrh zastupitelům, petici apod. Dalo by se říci, že obecně aplikace Lepší Jablonec slouží k hlášení drobnějších závad, jako jsou poškození mobiliáře, přeplněné popelnice, skládky, výtluky na silnicích, neprovedená seč, podezření na vrak vozidla či zimní úklid.
A jak je to se samotným vyřizováním došlých podnětů?
Podněty přijímá a administruje oddělení interního auditu a stížností, které ho identifikuje a provede kontrolu, zda daný podnět skutečně patří do gesce magistrátu a jestli ho můžeme řešit z pohledu majetkových vztahů a legislativy. V neposlední řadě také řešíme, zda je dobře lokalizován. Po této prvotní kontrole je podnět přidělen příslušnému odbornému útvaru k řešení nebo vyjádření. Pokud patří například jinému úřadu či vlastníkovi, předáme jej a v textu toto popíšeme.
Jaký je systém administrace, opravdu není možné, že by se nějaký tip ztratil?
Evidence podnětů je vedena elektronicky, včetně veškeré interní komunikace. Vyřízení podnětu je v kompetenci nositele konkrétního úkolu. Oddělení interního auditu je supervizorem a dohlédne, aby bylo odpovězeno. Zároveň fyzicky kontrolujeme splněné podněty přímo na místě, pokud je to možné. Opět zdůrazňuji, podnět nelze ztratit, jakmile je jednou zadán do aplikace, zůstává v pořadí úkolů v systému a nelze jej vymazat.