„Stavební práce v ulicích Poštovní, Budovatelů a na jejich křižovatce se skládají z několika samostatných projektů, které jsou vzájemně časově koordinované tak, abychom maximálně zkrátili dobu stavby a plánovaných uzavírek. První etapa prací zahrnuje opravu splaškového kanalizačního řadu a vodovodu, plynového potrubí a výstavbu dešťové kanalizace, včetně budování retenčních nádrží,“ informuje náměstek primátora Jakub Chuchlík a doplňuje: „Jeden z vlastníků inženýrských sítí ještě vybírá dodavatele stavby. Jednotlivé práce na sebe navazují, a proto jsme museli datum začátku rekonstrukčních prací o měsíc posunout.“
V první etapě se v ulicích Poštovní a Budovatelů odstraní staré plynové potrubí (Innogy). „Obyvatelé přilehlých panelových domů se nemusí obávat, že dojde k odstávce plynu. Jejich domy jsou připojené na středně-tlakovou plynovou soustavu, kterou práce nezasáhnou,“ říká vedoucí odboru územního a hospodářského rozvoje Otakar Kypta. Poté přijde na řadu rekonstrukce splaškové kanalizace v nejhlubší části výkopů (SVS) a město posléze začne budovat dešťovou kanalizaci s retenčními nádržemi.
„Každou etapu stavby musíme ukončit povrchem, na kterém je možné provádět zimní údržbu. To znamená, že na konci stavební sezony položíme relativně pěkný povrch, který vydrží jednu až dvě sezony a znovu se rozkope kvůli další stavbě nebo k vybudování povrchu finálního,“ upřesňuje náměstek Chuchlík.
Od okružní křižovatky (OK) Liberecká – Tovární se při cestě od Liberce pojede ulicí Libereckou s tím, že na světelné křižovatce s ulicí U Nisy je zákaz odbočení vpravo pro nákladní auta delší jak 12 metrů. Objízdná trasa vede dál po Budovatelů, z níž odbočí dlouhá nákladní, ale i osobní auta vpravo do jednosměrné části ulice U Nisy, z ní pak objížďka vede ulicí Vodní přes železniční přejezd do Skřivánčí a dále na Novou Pražskou.
Od Prahy nebo Železného Brodu je objížďka na Liberec vedená ulicí Skřivánčí do Vodní a odtud obousměrnou částí ulice U Nisy ke světelné křižovatce s ulicí Libereckou a odtud vlevo na OK Liberecká – Tovární. Tyto objízdné trasy může využívat veškerá automobilová doprava. Pouze auta delší jak 12 metrů musí už na OK Tovární odbočit směrem k OK u čerpací stanice Shell.
Samozřejmostí jsou také objízdné trasy městské hromadné dopravy. Ty jsou podrobně popsané na str. 5 včetně změněných a vynechaných zastávek.
Místo tramvaje budou také jezdit náhradní autobusy. Od Liberce pojedou od stanice Na Výšině ulicí Libereckou, odbočí do Rýnovické, z ní do ulice 28. října, kde bude zastávka, a přes Horní náměstí k zastávkám proti kinu Radnice. Ty budou k dispozici pouze náhradním spojům za tramvajovou linku. Tam bude autobus asi 8 minut čekat. Tato trasa bude platit s přestávkou asi od prosince 2019 do června 2020, kdy bude tramvaj přes zimu a jaro jezdit přes opravený most na původní konečnou zastávku, až do listopadu 2022.
V rámci centra Jablonce zcela chybí. Veškerá dešťová voda ze střech i povrchů silnic teče do jednotné kanalizace a zatěžuje zbytečně provoz čistírny odpadních vod. Zároveň při každém větším dešti se přepadovým systémem dostává voda dešťová i splašky z jednotné kanalizace do Nisy, proto je třeba kanalizaci rozdělit na splaškovou a dešťovou.
Stavba zkomplikuje také parkování v dané oblasti. V první části uzavření křižovatky Poštovní – Budovatelů a části ulice Poštovní od křižovatky po vjezd do ulice Malé Budovatelů by nemělo obyvatele panelových domů výrazně omezit parkování. „Přijedou shora z Poštovní ulice, projedou na své parkoviště a vyjíždět budou jednosměrně kolem Merkuru do ulice Budovatelů,“ popisuje Kypta. V okamžiku, kdy se stavba posune na křižovatku Poštovní s Malou Budovatelů a bude směřovat k divadlu, částečně se parkování v Malé Budovatelů zmenší. „V tuto chvíli se bude muset Malá Budovatelů zobousměrnit a náhradní parkování na vymezených plochách, tedy od ulice U Nisy až k bývalé obchodní škole a části tramvajové smyčky, bude nutné a možné. Jakmile bude hotová křižovatka Poštovní – Malá Budovatelů položíme provizorní povrch a provoz se obnoví. Jen se nebude přijíždět shora od Poštovní, ale zdola od polikliniky,“ dodává Kypta.
Rekonstrukce a prodloužení tramvajové trati není projektem statutárního města, ale Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec nad Nisou. Tramvajová trať už je ve špatném až havarijním stavu a potřebuje rekonstrukci. Projekt je nastavený tak, že se tramvajová trať nejen opraví, ale i prodlouží. Pokud se prodlužovat nebude, nebude moci DPMLJ ani investovat do rekonstrukce trati a tramvaj bude jezdit pouze do Vratislavic, kam už je trať opravená. „Je třeba doplnit, že celá trasa, kde se bude kopat kvůli tramvaji, je zároveň celou trasou, kde se bude muset kopat kvůli sítím, i kdyby se tramvaj nerealizovala, a to včetně ulice Soukenné,“ upozorňuje náměstek Chuchlík.
Od 1. září přestane jezdit tramvaj kvůli opravě mostu mezi bývalými lázněmi a střední školou. Od té chvíle až do konce stavební činnosti, tedy do roku 2022, bude jezdit náhradní autobusová doprava za tramvaj výše popsanou trasou.
„V roce 2020 bude DPMLJ stavět trať od polikliniky za křižovatku u Merkuru, na ulici Soukennou jsme si nechali celý rok 2021 a v roce 2022 dokončíme trať přes Dolní náměstí a na terminál,“ popisuje harmonogram výstavby tramvajové trati provozně-technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička s tím, že dopravní podnik začne letos tím, že bude pokračovat v rekonstrukci trati od Vratislavic. Vlastní prodloužení začíná od polikliniky. Objeví se tu dlouhá výhybna, neboť kolej se rozdělí na dvě a budou zajíždět na malý terminál Lázně, kde se protne tramvaj s městskou hromadnou dopravou na společných zastávkách v zálivech při okrajích ulice. Další zastávka tramvaje bude pod kostelem sv. Anny, před kterou se koleje opět spojí v jednu trať projíždějící ulicí Soukennou tak, aby tam bylo možné podélné parkování automobilů rezidentů na nezbytnou dobu i zásobování,“ pokračuje Lavička s tím, že ulice Soukenná se bude kvůli tramvajové trati rekonstruovat v celé šířce až do hloubky 80 cm pod povrchem. Hlouběji bude kompletně opravená splašková a vybudovaná nová dešťová kanalizace, zrekonstruované budou i další sítě. „Tramvajová kolej bude položená na „nekonečné“ betonové desce o šířce 2,20 metrů. Je to tzv. pevná jízdní dráha vybavená antivibračními rohožemi a dalším současným standardem, takže průjezd tramvaje po nové trati nebude na okolní budovy působit téměř vůbec,“ tvrdí Ludvík Lavička, který upozorňuje také na to, že provoz v ulici Soukenné a na Dolním náměstí bude buď v režimu 30 km/h, ale může být i podle pravidel pěší zóny, tedy v rychlosti 20 km/h.
Diskuzi o provozu tramvaje, o míře hluku, parkování, umístění inteligentních semaforů, které budou v dolním centru nově řídit dopravu, i o nové podobě lokality, která projde rozsáhlou rekonstrukcí, najdete na FB Jablonec nad Nisou – oficiální pod názvem Setkání s občany – uzavírky ulic Poštovní a Budovatelů.
(jn)