Kontakty Dokumenty Úřední deska

Poradna spotřebitele (12. díl)

Dovolená (1.) - Cestovní kanceláře, než vyjedete na dovolenou

Blíží se doba, kdy začínáme přemýšlet, co s letní dovolenou, kde a za jakých podmínek ji nejlépe strávit. Jistě vám přijdou v tomto období vhod informace z naší spotřebitelské poradny o pořádání zájezdů, na co si dát pozor a na co nezapomenout. Pokračování najdete v květnovém měsíčníku a již nyní vám přejeme šťastný výběr a klidnou dovolenou.

Co je zájezd, kdo jej může pořádat

Problematikou zájezdů, cestovních kanceláří a cestovních agentur a jejich povinností, se zabývá zákon 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání v cestovním ruchu.

Zájezd je dle § 1 předem sestavená kombinace alespoň dvou z následujících služeb: doprava, ubytování, jiná služba např. sportovní kurz, výuka jazyků, poznávací výlety do okolí apod. Služba musí být poskytována po dobu nejméně 24 hodin nebo zahrnovat ubytování přes noc. Jednodenní výlet, byť se stravou a programem, by tedy zájezdem nebyl.

Pořádat zájezdy je oprávněn výlučně provozovatel cestovní kanceláře, na základě koncesní listiny. Kromě pořádání zájezdů může nabízet i další služby cestovního ruchu, prodávat zájezdy jiné cestovní kanceláře a prodávat věci, související s cestovním ruchem (vstupenky, plány). Cestovní kancelář je povinna po celou dobu své činnosti být pojištěna pro případ úpadku.

Cestovní agentura je oprávněna k poskytování stejných služeb, jako cestovní kancelář, s výjimkou organizování a prodeje zájezdů. Znamená to tedy, že agentura může prodej zájezdu pouze zprostředkovat pro cestovní kanceláře.

Pokud se zákazník rozhodne pro využití nabídky zájezdu, uzavírá cestovní smlouvu s cestovní kanceláří, která zájezd pořádá!. Smlouvu může uzavřít prostřednictvím cestovní agentury, ale jako pořadatel musí být vždy uvedena příslušná cestovní kancelář.

Cestovní smlouva

Cestovní smlouva je upravena v § 852 a násl. Občanského zákoníku a zákonem 159/1999 Sb. o cestovním ruchu. Musí být uzavřena písemně a musí obsahovat:

  • přesné jméno a bydliště zákazníka,
  • název (firmu) a identifikační číslo pořádající cestovní kanceláře,
  • podrobné vymezení zájezdu, zejména termín jeho zahájení a ukončení,
  • uvedení všech služeb, které jsou do ceny zájezdu zahrnuty a místo a dobu jejich trvání,
  • přesné určení ceny zájezdu,
  • popis způsobu, jakým může zákazník uplatnit své nároky, plynoucí z porušení povinností cestovní kanceláře,
  • stanovení výše odstupného, které by zákazník uhradil cestovní kanceláři, pokud by od cestovní smlouvy odstoupil (v zákonem stanovených případech).

Pokud by byť jen jedna z výše uvedených náležitostí ve smlouvě chyběla, je smlouva neplatná a není jí vázán ani zákazník, ani cestovní kancelář.

Jsou-li součástí zájezdu i další služby, jejichž cena není zahrnuta v ceně zájezdu, je nutno uvést ve smlouvě údaje o výši a počtu plateb, které bude muset zákazník během zájezdu ještě uhradit.

Je-li součástí zájezdu ubytování, je nutno ve smlouvě uvést jeho polohu, kategorii, stupeň vybavenosti (pokoj s příslušenstvím, kuchyňka, telefon apod.) a hlavní znaky (výhled na moře, vzdálenost od pláže, případně překážky na přístupu k moři železnice), možnost parkování atd.

Je-li součástí zájezdu doprava, musí být uveden její druh (autobusová, lodní), charakteristika a kategorie dopravního prostředku, údaje o trase.

Je-li součástí zájezdu stravování, je nutno uvést způsob (švédský stůl, obsluha) a rozsah (polopenze, plná penze).

Je-li realizace zájezdu podmíněna dosažením minimálního počtu účastníků, je tuto skutečnost nutno vysloveně uvést ve smlouvě, současně s určením lhůty, ve které nejpozději musí cestovní kancelář zákazníka písemně informovat o eventuelním zrušení zájezdu.

Nejpozději sedm dní před zahájením zájezdu je cestovní kancelář povinna poskytnout zákazníkovi písemně další informace, pokud nejsou obsahem smlouvy nebo katalogu, který byl zákazníkovi prokazatelně předán. Jsou to:

  • jméno, adresa a telefonní číslo osoby, na níž se může obrátit v případě nesnází (delegát),
  • adresa a telefonní číslo nejbližšího zastupitelského úřadu ČR,
  • informace o možnosti individuálního pojištění.

V případech zájezdů, uzavřených méně než 7 dní před odjezdem (last minute) musí být všechny informace zákazníkovi poskytnuty při uzavření cestovní smlouvy.

Cestovní kancelář je povinna předat zákazníkovi současně s cestovní smlouvou doklad o uzavřeném povinném pojištění, obsahující označení pojišťovny, podmínky pojištění a způsob oznámení pojistné události.

V příštím díle se dočtete o změnách podmínek ze strany cestovní kanceláře, o zrušení cestovní smlouvy ze strany zákazníka, o problémech během zájezdu a pojištění cestovních kanceláří.

Ing. Milena Havlová
živnostenský úřad MěÚ