Kontakty Dokumenty Úřední deska

Co chcete vědět o odpadech

Popelnice na směsný odpad
Autor: archiv MMJN

Od začátku ledna 2022 platí v Jablonci nad Nisou nový systém plateb za komunální odpad. Protože se stále objevují nejrůznější dotazy, nabízíme na ty nejčastější odpovědi.

Dotazy můžete směřovat i na adresu nebo na níže uvedená telefonní čísla.

  1. Proč se změnil způsob platby za komunální odpad?

    Členské státy EU přechází od skládkování ke třídění, k recyklaci a k využití odpadových materiálů. Česká republika toto rozhodnutí zavedla do praxe změnou zákona o odpadech a zákona o místních poplatcích. Pro Jablonec to znamenalo povinnost zrušit dosavadní způsob placení za odpady na základě smlouvy. Jablonec vydal OZV o místním poplatku za komunální odpad z nemovité věci účinnou od 1. 1. 2022. Platnost smluv skončila k 31. 12. 2021, od 1. 1. 2022 je třeba se zaregistrovat k poplatku.

  2. Kdy dostanu novou smlouvu na svoz odpadu?

    Novou smlouvu nedostanete. Ta poslední přestala platit k 31. 12. 2021, smlouvy nahrazuje registrace k poplatku za odpady.

  3. Kdo se musí registrovat?

    Plátcem místního poplatku jsou společenství vlastníků jednotek (SVJ) nebo vlastník nemovitosti – rodinného či bytového domu.

  4. Kdy budu platit?

    Poplatek se platí ve dvou splátkách, a to do 15. července a do 15. ledna.

  5. Kdy mi přijde faktura?

    Faktury už chodit nebudou, před termínem splatnosti poplatku, na přelomu května a června a znovu na přelomu října-listopadu, vám přijde dopis nebo e-mail (pokud jste uvedli do registračního formuláře svou e-mailovou adresu), v němž budou platební údaje. Upozornění dostanete před každou platbou. Platby se zasílají na účet 19-121451/0100. Každý plátce poplatku má svůj variabilní symbol, který bude pro každou platbu stejný.

  6. Kolik budu platit?

    Poplatek je stanoven do výše 0,80 Kč za 1 litr kapacity nádoby, minimální výše je stanovená nejmenší velikostí popelnice, tedy 60 l/osoba/měsíc. Poplatek se pak vypočítává podle objednané velikosti popelnice rozpočítané na počet členů v domácnosti při splnění minima na osobu. Důležité je zvolit takový objem nádoby, aby se do něj po vytřídění recyklovatelných složek vešel veškerý zbytkový odpad. Přeplňování nádob, zhutňování odpadu či odkládání odpadu vedle nádob je zakázané a hrozí za něj pokuta. Ceník jednotlivých nádob.

  7. Co se promítá do ceny za likvidaci odpadu?

    Primárně to je svoz směsného a tříděného odpadu – tedy vývoz nádob všech barev. Město z peněz vybraných od občanů hradí také kontejnery na objemný odpad a bioodpad, které přistavuje na různých stanovištích několikrát do roka, nebo svoz nebezpečného odpadu. Finance slouží také k úhradě provozu sběrných dvorů, vývozu odpadkových košů a úklidu města. Náklady města na odpadové hospodářství činí při přepočtu na jednoho občana zhruba 1 500 Kč, podle nové OZV může jeden občan při platbě 60 l za měsíc zaplatit za svůj odpad 576 Kč za rok, což je 48 Kč měsíčně. Samozřejmě pokud se bude chovat zodpovědně a bude redukovat množství vyprodukovaného odpadu a důsledně třídit.

  8. Řádně jsem se zaregistroval. Kdy dostanu novou nádobu?

    Novou nádobu dostanete do jednoho týdne od podání ohlášení.

  9. Jak poznám svou popelnici?

    Označení popelnic zůstává stejné, je na ní uvedená adresa stanoviště, velikost nádoby a četnost svozu.

  10. Jaký je harmonogram svozu?

    Pokud máte objednaný svoz 2x měsíčně, pak se sváží vždy v sudý týden, pokud jednou měsíčně, pak 1. týden v měsíci. Chcete-li zjistit, který konkrétní den v týdnu probíhá svoz ve vaší ulici, můžete se podívat mapu odpadového hospodářství, případně se informujte na oddělení cirkulární ekonomiky magistrátu (tel.: 483 357 153).

  11. Co když se neregistruju?

    Pokud budou vlastníci nemovitostí ignorovat svou povinnost ohlásit se jako plátce poplatku, může magistrát dle zákona přistoupit k uložení pokuty za nesplnění povinnosti a poplatek, pokud nebude včas uhrazený, vyměřit.

  12. Kde se mohou majitelé nemovitostí registrovat?

    S vyplněným formulářem, který je k dispozici na webu města, mohou přijít do přízemí radnice, zde se zaregistrovat a zvolit velikost nádoby i četnost svozu tak, aby splnili danou kapacitu 60 litrů na osobu za měsíc. Písemně mohou žádost poslat poštou nebo do datové schránky.

  13. Je možné nechat nádoby na odpad zamykat?

    Ano, obraťte se na recepci Severočeských komunálních služeb (Smetanova 91, tel. 493 645 111), kde si objednáte zámek na svou odpadovou nádobu. Klíč od nádoby bude mít kromě vás i svozová společnost.

  14. Mám byt v osobním vlastnictví a současně mám v zahrádkářské kolonii zahradní domek, který je v katastru zapsán jako stavba pro rodinnou rekreaci s číslem evidenčním. Musím platit poplatek i za tuto nemovitost?

    Ano, poplatek je třeba platit na základě zákonné povinnosti za obě nemovitosti. Pokud ve druhé nikdo nebydlí, pak se platí poplatek ve výši odpovídající minimálnímu základu 60 l na měsíc.

  15. Vlastním nemovitost, která je určena k podnikání. Musím se také zaregistrovat k poplatku?

    Nemusíte. Registrace k místnímu poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci se vztahuje pouze na nemovitosti zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci. Nicméně i v nemovitostech určených k podnikání je potřeba zajistit správné nakládání s odpady. Pokud jste doteď měli uzavřenou smlouvu na popelnici se svozovou společností, vaše smlouva zůstává v platnosti. Více informací o nakládání s odpady u podnikatelských subjektů najdete v článku Odpady pro podnikatele.

  16. Mohu používat pouze pytle a ne popelnice?

    Pytle na směsný komunální odpad opatřené logem svozové společnosti jsou primárně určené pro občany, jejichž dům není možné obsloužit popelářským vozem, protože je např. v úzké, prudké nebo neudržované komunikaci. Registrovaným vlastníkům nemovitostí či rekreačních objektů magistrát pytle poskytne zdarma na oddělení poplatků za odpady v přízemí radnice (vchod z ulice Kamenná). Plné pytle je nutné umístit před svozem odpadu na svozovou trasu (Mapa odpadového hospodářství). V případě, že máte u domu přistavenou popelnici a jednorázově potřebujete odložit větší množství směsného komunálního odpadu, pak je rovněž možné pytel využít, ale je nutné si jej koupit za 88 Kč (v ceně je zahrnuta cena pytle, jeho odvoz a likvidace odpadu).

  17. Jak mohu získat nádoby na tříděný odpad?

    Každý rodinný dům registrovaný k poplatku za odpad má nárok na přidělení nádoby na plasty a papír. Za svoz těchto nádob se neplatí nic navíc. Pokud jste nádoby nedostali, můžete o ně požádat na adrese odpady@mestojablonec.cz nebo telefonním čísle 483 357 153. Více informací: Svoz tříděného odpadu od domu.

Důležité kontakty

  • Ohlášení k místnímu poplatku: oddělení rozpočtu a poplatků, tel. 483 357 238, 483 357 159, 483 357 116,

  • Vyzvednutí pytlů registrovanými plátci: oddělení rozpočtu a poplatků, tel. 483 357 238, 483 357 159, 483 357 116,

  • Informace o svozu směsného i tříděného odpadu: oddělení cirkulární ekonomiky, tel. 483 357 153, 483 357 357,

  • Hlášení ztráty či poškození nádoby: oddělení cirkulární ekonomiky, tel. 483 357 153, 483 357 357,

  • Zamykání nádob na odpad: recepce Severočeských komunálních služeb Smetanova 91, tel. 493 645 111