Kontakty Dokumenty Úřední deska

Vydání duplikátu matričního dokladu

Vydání druhopisu rodného, oddacího, úmrtního listu

Základní informace

Kdo je oprávněn v této věci jednat
Fyzická osoba, které se zápis týká, nebo členové její rodiny (manžel, rodiče, prarodiče, sourozenci, děti, vnuci), zplnomocnění zástupci.
Fyzická osoba, která prokáže že doklad potřebuje k uplatnění jejích práv před orgány státu nebo územních samosprávných celků.

Vyřízení služby

Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

Podat žádost o vydání druhopisu matričního dokladu osobně nebo písemně u matričního úřadu, kde je narození, uzavření manželství, partnerství nebo úmrtí zapsáno v matriční knize.

Je-li žádost o vydání matričního dokladu podána prostřednictvím zmocněnce, musí být podpis zmocnitele na plné moci úředně ověřen. (dle § 25 ods. 8, zák. č. 301/200 Sb.)

Na kterém úřadu můžete tuto situaci řešit
U matričního úřadu, kde matriční událost nastala.
Jaké doklady a informace musíte mít s sebou
Platný doklad totožnosti - občanský průkaz, cestovní pas, dále matriční doklad (rodný, oddací list), kterým se doloží příbuzenský vztah k osobě, které se zápis týká, je li žadatel člen rodiny. Znát datum, kdy matriční událost (narození, uzavření manželství, partnerství popřípadě úmrtí) nastala, místo matriční události, u matr. událostí do roku 1950 také církev, která matriční událost v době jejího vzniku zapsala.
Můžete využít tuto elektronickou službu
Podání lze učinit též emailem opatřeným zaručeným elektronickým podpisem na adresu:epodatelna@mestojablonec.czPravidla pro používání:, datovou schránkou žadatele - fyzické osoby
Správní a jiné poplatky

Dle zákona č. 634/2004 Sb. - položka 3, písm. b) a písm. h) od 01.01.2024, je stanoven správní poplatek 300,- Kč za každý druhopis rodného, oddacího nebo úmrtního listu. Požaduje-li osoba vydání matričního dokladu spolu s vícejazyčným standardním formulářem v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady EU č. 2016/1191 pro státy EU, je za tento formulář nově stanoven navíc ještě správní poplatek ve výši 100,- Kč. Poplatky se hradí se přímo na oddělení matričního úřadu. Matriční úřad přijímá i platební karty. V případě písemné žádosti zašlete poplatek poštovní poukázkou nebo po dohodě převodem na účet. Číslo účtu a variabilní číslo sdělí pracovnice matriky.

Poplatek musí být uhrazen vždy před vydáním druhopisu.

Lhůty pro vyřízení
Lhůta pro vyřízení je 30 dnů.
V praxi v případě osobní návštěvy je doklad vydáván zpravidla na počkání (nejedná-li se o doklad z archivu),popřípadě je vydáván do dalšího úředního dne. V případě písemné žádosti cca do 10ti dnů.

Formuláře

Nejčastější dotazy

Mohu v Jablonci nad Nisou požádat o druhopis rodného listu když jsem se narodil v Liberci?
Matriční doklad - rodný list vydává matriční úřad kde je matriční událost zapsána v matriční knize. V případě narození v Liberci vydává rodný list Magistrát města Liberec, tam se musíte osobně nebo písemně obrátit se žádostí o vydání druhopisu rodného listu.

Doplňující informace

Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 301/2000 Sb.o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (§ 25 a § 25b).
Související předpisy
Zákon č. 500/2004 Sb. v platném znění (správní řád), zákon č.634/2004 Sb. o správních poplatcích, v platném znění.
Opravné prostředky
Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání druhopisu matričního dokladu je možné podat odvolánído 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí. Odvolání se podává prostřednictvím matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.
Klíčová slova
druhopis, duplikát, rodný list, oddací list, úmrtní list, ztráta