Výtvarné umění 60.–80. let 20. století ve veřejném prostoru Jablonce – XI. díl
Monumentální mozaika Telekomunikace od malířky a sklářské výtvarnice Elišky Rožátové byla po čtyři desetiletí pohledovou dominantou osy Liberecké ulice. Abstraktní kompozici, která sama vznikla v rámci radikálního zásahu do historické zástavby města, nyní zcela zastínila stavba obchodního domu Central.
Urbanistickou hodnotou zástavby z druhé poloviny 19. a začátku 20. století je respekt jednotlivých domů k celkové objemové regulaci. I v kopcovitém Jablonci drží tato zástavba přehlednou a poměrně pravidelnou mřížku ulic a náměstí, jejichž proporce vychází z měřítka chodce.
Meziválečná, modernistická víra v techniku a pokrok vedla v celém západním světě ke zcela jiné urbanistické koncepci širokých ulic a solitérních objektů. Pozdní fáze tohoto způsobu uvažování o městě přinesla v sedmdesátých letech dramatickou proměnu západní části nejužšího centra Jablonce.
V prostoru kolem dnešní ulice Generála Mrázka bylo zbouráno několik neorenesančních budov a jemná historická tkáň města byla razantně přepsána sebevědomými objekty: projekčního závodu Preciosy, velkoprodejny Jabloň a budovy Telekomunikací, která ze všech jmenovaných nejvíce zasáhla do reliéfu města. Nesentimentální přístup k historickému kontextu města je patrný nejen z celkového hmotového řešení, ale i z umístění monumentálního výtvarného díla na exponovanou nárožní fasádu. Autorkou této skleněné mozaiky je výtvarnice Eliška Rožátová, která se sklu v architektuře věnovala velkou část svého života.
Přes výrazné výtvarné kvality mozaiky se signál telekomunikačního sdělení už řadu let ztrácí s každou odpadlou skleněnou kostičkou. V posledních letech přibil i silný šum vizuálního smogu. S výstavbou nového obchodního centra se signál ztratil definitivně. Před sebevědomé výtvarné gesto se postavila ještě sebevědomější stavba a město tak ztratilo příležitost uzdravit svou potrhanou tkáň. Namísto podpory kvalitního bydlení a příjemného obytného prostředí v centru, umožnilo výstavbu arogantního monofunkčního objektu, který nenabízí živé ulice s obchody a stromořadím, ale jen slepé fasády.