V březnu 2022 začne další stavební sezóna a záleží na projednání připraveného městského rozpočtu, zda se bude město stavebně rozvíjet i dál. Projekty jsou připravené.
Mohlo by se zdát, že to není dobrá zpráva pro Jablonečany, ale opak je pravdou. Určitě všichni vlastníci rodinných i bytových domů budou souhlasit s tím, že práce na nemovitosti a jejím okolí nikdy nekončí. Stejně tak nemůže nikdy končit práce na zvelebování a rozvoji města. Pokud tedy zastupitelé při únorovém jednání schválí rozpočet statutárního města Jablonec nad Nisou pro rok 2022 a všechny jeho jmenovité akce, pak podle klimatických podmínek začne v Jablonci nad Nisou nová stavební sezóna.
Asi největší a veřejností nejvíce sledovanou stavbou loňského roku byla výstavba dešťové a rekonstrukce splaškové kanalizace včetně oprav všech sítí v samotném centru, a to od křižovatky ulic Poštovní – Opletalova – Liberecká po křižovatku ulic Gen. Mrázka – Mánesova. Tuhle stavbu postihly všechny možné komplikace. Na samém začátku ji zkomplikovala havárie plynu v ulici 5. května, kvůli objízdným trasám bylo třeba stavbu odsunout, aby kompletně provoz ve městě nezkolabovala. Zasáhla do ní pandemie koronaviru, která decimovala počet pracovníků a přinesla nedostatek materiálu. Svou daň si vybrala blesková povodeň.
„Letos se stavba dešťové kanalizace přesune do ulice Kamenná, postupovat bude od Dolního náměstí po křižovatku s ulicemi Hasičská – Smetanova – Mírové náměstí. Také letos se k ní připojí oprava kanalizace splaškové a rekonstrukce svých sítí připojí ostatní správci – plyn, jehož vedení je právě v této části města ve skutečně havarijním stavu, voda, jednotná kanalizace, veřejné osvětlení, kabely elektro a nově také teplovod,“ popisuje náměstek primátora pro rozvoj města Petr Roubíček, který si myslí, že tato stavba tak radikálně nezasáhne do života jabloneckých automobilistů. „Ulice Kamenná je pro většinu dopravy uzavřená, využívají ji pouze autobusy MHD a vozy s povolením vjezdu do pěších zón,“ připomíná Roubíček s tím, že stavba je rozplánovaná do dvou let.
Kromě nového povrchu komunikace, opravených sítí nové dešťové kanalizace a teplovodu přinese tato stavební etapa ještě další pozitivum. „V ulici Kamenné se objeví zcela nová zastávka MHD, která se tak posune blíže k pěší zóně v centru,“ doplňuje náměstka pro rozvoj ředitel Jablonecké dopravní Luboš Wejnar.
S dešťovou kanalizací úzce souvisí také retenční nádrž pod Anenským náměstím. Také tato stavba je v plánu letošního roku, začít by se mělo v dubnu. V projektu II. etapy výstavby dešťové kanalizace za téměř 40 mil. korun, je zahrnutá i nádrž, na kterou se městu podařilo získat dotaci z Evropské unie ve výši 16,5 mil. korun. „Retenční nádrž má odklonit srážkové vody z jednotné kanalizační sítě, část z nich dočasně zadržet a následně bezpečně odvést do Lužické Nisy. Retenční nádrž s novou dešťovou stokou má doplní sedimentační prostor pro předčištění vod a další, ve kterém bude voda pro zpětné využití,“ popisuje projekt náměstek Roubíček. V současné době odchází srážkové vody do jednotné kanalizační sítě. Ta je proto za silných dešťů často přeplněná, v okolí Anenského náměstí se objevují záplavy a čistírna odpadních vod je nepřiměřeně zatěžovaná. Práce na retenční nádrži .a části dešťové stoky by měly trvat od dubna do září. „Dopravu na Anenském náměstí by stavba měla zatížit jen minimálně, dotkne se pouze parkoviště. To se však po dokončení na své místo opět vrátí,“ slibuje náměstek.
„Letos se vrátíme také zpět na ulici Palackého, nebude to však v tak velkém měřítku jako loni, kdy jsme upravovali křižovatky s ulicemi U Přehrady a Riegrovou,“ připomíná Roubíček s tím, že drtivá většina prací na realizaci projektu cyklotras proběhne za provozu a bude rozdělená do dvou částí. „Také na tento projekt město má přiznanou dotaci z EU a státního rozpočtu, a to ve výši 16 mil. Kč, přičemž trasy a související práce vyjdou na 40 mil. korun,“ dodává. S realizací jedné části se začne v dubnu a pracovat by se mělo do srpna. „Upravovat se bude ulice Palackého od zrekonstruované světelné křižovatky s ulicí Riegrova po přejezd přes Bílou Nisu v Rýnovicích. Součástí jsou úpravy křižovatek kvůli bezpečnosti chodců a cyklistů, úpravy zálivů autobusových zastávek, rekonstrukce veřejného osvětlení včetně přemístění stožárů, přechody pro chodce včetně ostrůvků a stavba nové lávky pro pěší i cyklisty. Celý úsek bude proznačený vodorovným dopravním značením pro cyklisty,“ vysvětluje vedoucí oddělení investiční výstavby Pavel Sluka. Druhá část, v projektu označená jako A, by se měla realizovat od června do října a týká se stavebních úprav ulice Palackého od Horního náměstí po zrekonstruovanou světelnou křižovatku s ulicí U Přehrady. „Také zde se budou rekonstruovat chodníky včetně veřejného osvětlení, upravovat 14 přechodů také z hlediska sluchově, zrakově či pohybově postižených osob a obnoví se obrusné vrstvy komunikace včetně vodorovného dopravního značení,“ popisuje Petr Roubíček s tím, že zásah do dopravy v ulici Palackého by měl být minimální. „Objížďka bude třeba jen v okamžiku, kdy se bude pokládat nový celoplošný asfaltový koberec od křižovatky Palackého – U Přehrady po Horní náměstí. Ale toto dopravní omezení bude jen v řádu několika dnů,“ ujišťuje náměstek.
První vlaštovkou plánovaného zázemí u přehrady by měla být realizace části u Prutu na mšenské straně vodní nádrže. „Začít bychom chtěli už letos a místo u Prutu jsme zvolili jako počáteční proto, že je nejfrekventovanější. Vzniknout by tu měly toalety s dostatečnou kapacitou, sprchy, převlékárny a občerstvení včetně krytého posezení,“ popisuje Petr Roubíček s tím, že původní návrh prošel několika připomínkami.
„Projektů k realizaci máme na příští rok připravených více. Pokud zastupitelé schválí 10. února rozpočet města na rok 2022, pak v březnovém vydání měsíčníku vás seznámíme s dalšími investičními akcemi většího i menšího rozsahu, které máme na stavební sezónu 2022 v plánu,“ uzavírá náměstek primátora pro rozvoj města Petr Roubíček. (jn)