Kontakty Dokumenty Úřední deska

Páternoster jen tak pasažéry nesveze

Páternoster - oběžný výtah
Autor: Jiří Endler

V budově jablonecké radnice slouží léta občanům oběhový výtah tzv. páternoster. V létě však došlo k poruše, která nelze opravit. Páternoster od 20. srpna stojí a v následujících týdnech projde kompletní rekonstrukcí, jež město vyjde zhruba na 6 až 6,5 milionu korun bez DPH. Výtah, pokud vše půjde hladce, se opět rozjede ve druhé polovině příštího roku.

Současný páternoster pochází ze sedmdesátých let minulého století. „Nynější originální zařízení bylo vestavěno při rekonstrukci radnice v dobách socialismu s tím, že jeho životnost se předpokládá na 20–25 let. Výtah už dlouho přesluhoval a posledních pět let jsme se snažili připravit generální rekonstrukci páternosteru a její zařazení do rozpočtu města,“ říká tajemník Marek Řeháček.

Rekonstrukce nebyla spuštěna i proto, že páter noster stále procházel revizemi a sloužil občanům města. „Páternoster nemůže spadnout. Revize nespočívají v tom, že se zkoumá nosný prvek, pouze se zkoumá funkčnost bezpečnostních prvků a ty se v minulosti vždy podařilo udržet v požadovaných standardech. I díky tomu se nám provoz dařil zajistit poměrně dlouhou dobu,“ kvituje tajemník.

V srpnu se však situace změnila a páternoster přestal fungovat. „Nejdražší na výtahu je systém nazývaný růženec, který tvoří řetězy, jež jsou propojeny celým mechanismem a s ozubenými koly tvoří pohybový aparát. Tyto prvky, které uvádí páternoster do chodu, jsou dožilé, vytahané a musí se vyměnit,“ vysvětluje Řeháček.

Oprava spočívá v tom, že se vyndají kabiny a vymění se celý mechanismus včetně pohonu. Ten je speciální a zcela originální. „Zařízení páternosteru musí být vyrobeno na míru. I proto bude oprava trvat déle a odhadovaná částka na výrobu dílů a opravu činí 6–6,5 milionu korun bez DPH,“ sdílí odhadované náklady Řeháček. V současné době se připravují podklady na vyhlášení výběrového řízení na dodavatele. Teprve poté budou díly zadány do výroby a následně namontovány a páternoster spuštěn. Časový odhad, kdy bude opět výtah provozuschopný, je v délce šesti až osmi měsíců.

V minulosti se uvažovalo o zbudování výtahu ze dvora radnice, který by v následné plánované opravě páternosteru sloužil veřejnosti. „Z toho nyní sešlo. Poté, co se výtah porouchal, je jeho oprava prioritou. Ovšem do budoucna bychom tuto variantu rádi oživili. Radnice je velmi navštěvovaná budova a tři výtahy ulehčí i komfort osob se sníženou pohyblivostí“ tvrdí tajemník.

Jablonečané se tak musí v nejbližších měsících obejít bez oblíbeného páternosteru. Jisté komplikace tento fakt může způsobit méně pohyblivým spoluobčanům. Senioři či osoby s omezenou možností pohybu mohou využít výtahu, jenž je umístěn v zadní části radnice. Ten prioritně slouží pro handicapované spoluobčany a maminky s kočárky. „Každému doporučuji, aby se před návštěvou magistrátu podíval na naše webové stránky, kde zjistí rozmístění kanceláří. Pokud není v jeho silách dojít na požadované místo, doporučuji telefonickou domluvu s daným úředníkem, který ve stanovený čas zajde na jednání do infocentra v přízemí budovy,“ vysvětluje Řeháček.

Páternoster – oběžný výtah

Páternoster – oběžný výtah – zdvihací zařízení. Název pochází z modlitby Pater noster (česky Otčenáš), která se vkládá do modlitby růžence, jehož korálky vzdáleně mechanismus páternosteru připomínají.

Vynalezen byl v 19. století ve Velké Británii a jeho první exemplář se rozjel v Londýně v roce 1880. Do prvorepublikového Československa přišel oběžný výtah ve dvacátých letech minulého století. V České republice je nyní 43 funkčních páternosterů, z toho 23 jich je v Praze a dva jsou v Libereckém kraji – jeden je v jablonecké radnici, druhý v budově krajského úřadu.