Další možností je připojit se k internetu na počítači a na adrese www.lepsimisto.cz nahlásit svůj tip na zlepšení. Opět je možné přiložit fotografii. Primátor Petr Beitl aplikaci i její využívání občany města chválí.
„Jablonec je moderní a otevřené město, komunikace s občany tady funguje ať už přímo při osobních setkáních nebo prostřednictvím moderních technologií,“ říká primátor Beitl a dodává: „Aplikace Lepší místo se v Jablonci ujala. Lidé nám na magistrát posílají své náměty a dostávají víceméně okamžitou informaci, zda a jak umíme situaci řešit. Lidé se zapojují do veřejného života a pro radnici je to naopak velmi rychlá schránka okamžitých podnětů, dobrá zpětná vazba a v podstatě i kontrola při správě města.“
Jablonecká radnice nabízí občanům ještě webovou aplikaci Otázky a odpovědi, kam mohou anonymně směřovat své podněty. Mobilní aplikace Lepší místo ale má tu výhodu, že posílá rovnou fotografie s údajem o lokalitě, což je velká pomoc a urychluje řešení. „V této souvislosti je vhodné upozornit, že je potřeba buď podnět posílat přímo z místa, nebo na mapce, která se uživateli objeví na displeji telefonu či na obrazovce počítače, přesunout terčík na lokalitu, které se tip týká,“ dodává Martin Oklamčák, vedoucí odd. interního auditu a zároveň odpovědný pracovník pro aplikaci Lepší místo. Stává se totiž, že lidé hlásí podnět až z domova a v aplikaci se pak objeví jejich domácí adresa místo adresy problematického místa.
Podněty, nebo chcete-li tipy, zaslanými prostřednictvím mobilní aplikace se zabývají různá oddělení magistrátu. Nejčastěji se týkají správy komunikací a správy veřejné zeleně, tedy rozbitých silnic, úklidu a odpadů. „Dostáváme samozřejmě také tipy na řešení situací, které nejsme schopni jako město ovlivnit. Lidé nerozlišují mezi městským či jiným majetkem. Vidí prostě problém, a tak ho nahlásí. Je to v pořádku, ale musím upozornit, že ne všechno můžeme ovlivňovat. Ve většině případů předáváme podnět dál, zejména jde-li o správce inženýrských sítí, komunikací nebo policii. Pokud jde ale o soukromý majetek, zasahovat nemůžeme,“ upozorňuje primátor.
Mezi neřešitelné podněty radnice řadí také opakující se podněty na úklid černých skládek, které se opakovaně tvoří na některých místech. Nepořádek odklidí buď technické služby nebo pracovníci veřejně prospěšných prací, ale v řádu dnů nebo dokonce hodin je tam odpad znovu. „Takovému jednání bohužel neumíme zabránit. Fotopasti se příliš neosvědčily a strážník, který by chytil hříšníka za ruku, by musel stát na každém rohu, to je také nemožné,“ konstatuje Beitl.
Okamžité řešení nemají ani podněty, které se týkají koncepčních záležitostí, jako jsou dopravní obchvaty nebo území plán. Aplikace Lepší místo je prioritně určena pro hlášení drobných nedostatků, jako jsou poškozený městský mobiliář, nepořádek ve městě či rozbité komunikace.
Ze statistiky vyplývá, že v roce 2015 (od počátku zavedení aplikace v květnu do konce roku) obdrželo město 152 podnětů.
V roce 2016 bylo do konce srpna zasláno zatím 167 tipů, což je téměř pět podnětů týdně. Pouze necelých 5 % je z pohledu magistrátu neřešitelných, většinou z výše uvedených důvodů.
Způsobů, jak mohou Jablonečané komunikovat s radnicí, je samozřejmě více. Kromě aplikace Lepší místo a již zmíněné webové aplikace Otázky a odpovědi je to opět mobilní aplikace Jablonec v mobilu, která slouží k pasivnímu přijímání informací o novinkách ve městě. Jsou to v podstatě webové stránky.
Zájemci o pravidelný přísun aktuálních informací, jímž se nechce, nebo nemají čas brouzdat městským webem, se mohou registrovat a nechat si zasílat druh informací dle svého výběru (úřední deska, aktuality aj.) na e-mail. Možné je také využít služeb RSS kanálu, který zasílá odkazy na nové články na webu města. Registrovat se pro zasílání novinek i pro využití RSS kanálu je možné na webu města – v patičce každé stránky naleznou zájemci konkrétní odkazy.
Těm, kdo rádi píší, je k dispozici e-mailová adresa dotazy@mestojablonec.cz. A těm, kdo o problémech raději diskutují, nabízí Jablonec buď pravidelná jarní setkání s vedením města nebo předem domluvenou schůzku v kanceláři primátora či odpovědného náměstka.
(mh)