Kontakty Dokumenty Úřední deska

Jindřich Sobota - O Rychlých špuntech, Moravě a 20. výročí Domu Vína v Jablonci

Jindřich Sobota
Autor: Petr Krejčík

Jindřich Sobota se narodil v roce 1966 v Jablonci, je ženatý a má čtyři děti. Po základní škole vystudoval Střední zahradnickou školu v Kopidlně a následně Zahradnickou a vinařskou fakultu v Lednici při brněnské Mendelově univerzitě. Působí ve Vinařství Lednice Annovino, a. s. a Vinařství Valtické podzemí, s. r. o.

Jak se rodí vinař?

Na to musí být kousek štěstí, velká opora a skvělí rodiče. Tatínek byl vodohospodář Povodí Labe a přál si, abych zůstal v tomto oboru. Maminka, učitelka na Žižkově Vrchu, mě naopak nechala rozhodnout samotného. Moc mě bavila příroda, mnoho času v dětství jsem trávil budováním zahrad. Život je otevřený a je radost, že v něm můžeš vše tvořit sám. Možnost stát se odborníkem na víno ukázala až studia na Mendelově univerzitě v Lednici se specializací na vinařství a vinohradnictví. Od roku 1990 jsem už jen v oboru vína.

Založil jste společnost Soare, co vás k tomu vedlo?

Po vysoké škole je každý student plný elánu, já ho měl snad ještě více než ostatní. Věděl jsem, že po revoluci v roce 1989 je stále mezi lidmi chuť slavit. Alkohol pro dospělé umí vyrábět kde kdo, ale něco pro oslavu s dětmi? Nic takového tenkrát nebylo. A tak jsem jako první na světě vyvinul „dětské šampáňo“ – Rychlé špunty. Založil jsem společnost, jejíž název byl složen z počátečních písmen slov Sobota a réva – SOARE. Neměli jsme tenkrát peníze, banky se nám vysmály a pro start podnikání jsem použil věno od babičky Emilky. No a vidíte, tato značka je úspěšná dodnes a prodává se v 35 zemích světa. Již krátce po uvedení na trh se prodávalo ročně 14 milionů lahví, doslova jsme jimi zahltili Evropu. V roce 2005 se pro mě značka Robby Bubble (jak se Rychlé špunty vzhledem k exportu přejmenovaly) stala příliš globální, a mě přitom lákalo stále nové vytváření dalších úspěšných značek. Proto jsem ji prodal a získal nové prostředky pro další podnikání.

Co bylo dále?

Založil jsem několik vinařských společností na Moravě, tou ústřední je Vinařství Lednice Annovino, v prostředí Lednicko-valtického areálu zapsaného na seznam UNESCO. Tuto společnost budujeme 10 let. Druhým významným místem i společností je Valtické Podzemí, s historií datovanou až k roku 1289. Po 13leté rekonstrukci zde vzniklo Podzemní město vína, v délce téměř 1 km, labyrint vzájemně propojených historických sklepů. Pro své podnikání jsem si vybral krajinu nazývanou též jako Zahrada Evropy, dnes společně pečujeme o téměř 200 hektarů vinohradů a produkujeme skoro dva miliony lahví vína.

Vrátil jste se podnikatelsky na Moravu, ale co Jablonec?

Jablonec je pro mě stále skvělé město plné úžasných lidí, které bych nikdy neopustil. Hlubší poznání Moravy dokonce moji vazbu k našemu městu ještě více utvrdilo. Mám zde úžasnou rodinu – ženu, čtyři děti, psa a kočku, mnoho přátel a kamarádů. Vždy a rád vím, kam se vracet. Někdo dojíždí do práce hodinu, mně to mnohdy po D1 trvá i přes 4 hodiny, ale nejezdím naštěstí denně.

Váš je i projekt Dům Vína, co o něm povíte?

Historie Domu Vína má letos 20 let. Tradici prodeje vín v Jablonci založila moje sestra Marcela. Společnými silami se nám povedlo zrekonstruovat krásný historický dům na Komenského náměstí. Úžasný je příběh budování pěti sklepů pod Domem Vína, jejichž stěny jsou obloženy různými druhy kamenů z regionu. Nasbíral jsem je spolu se svými dětmi v okruhu do 50 km od Jablonce a kameník je mistrně začlenil při rekonstrukci domu. Myslím, že se mi i zde podařilo ukázat, že všechny naše stavby včetně těch na Moravě jsou budovány a rekonstruovány z přírodních materiálů, s úctou k zachování historických hodnot a s odkazem pro budoucí generace.

Z čeho máte největší radost?

Čas má rychlý krok, asi vůbec ze všeho nejrychlejší. Proto spěcháme dopředu v mnoha projektech. Naštěstí k tomu máme dobré spolupracovníky. Jsme hrdí na vznikající silné značky, jako je Vinařství Lednice Annovino i se svým Vinařským náměstím, Vinařství Valtické Podzemí s Podzemním městem vína, značky vín a alkoholických nápojů. Pohádkové, Medové, Višňové a Kolonáda mají velký potenciál. Novinka Medové (unikátní kombinace vína, ovoce a medu) má i velkou šanci pro export.

Jaké máte životní krédo?

Až poznáním historie vápenitých půd a podloží našich vinohradů, kde je mimochodem hojný výskyt zkamenělých mořských živočichů dávných prehistorických moří se stářím až 18 milionů let, si člověk uvědomí, jak jsme zde na světě jen tak na návštěvě. Jestli chceme, aby po nás nějaká stopa zůstala, tak prosazuji heslo mého tatínka: „Život je přeci tak nesmírně krátký ... tak zpívej, zpívej, dokud máš komu.“

Jiří Endler