Důvodem stavebního ruchu, který je rozložený do etap zhruba do roku 2023, je budování nového dopravního terminálu v ulici Kamenná, prodloužené tramvajové trati z dnešní konečné na terminál a výstavba chybějící dešťové kanalizace, k níž město tlačí stále přísnější legislativa. Své inženýrské sítě opraví i ostatní správci, aby v nejbližší době nebyly nutné další výkopy.
„Stavební ruch se razantně dotkne ulic Budovatelů mezi poliklinikou a Nisou, Poštovní i Soukenné a náměstí Anenského a Dolního. To je jasný a neměnný fakt. Teď záleží na tom, jak budou uvedené lokality po stavbě vypadat. Potřebujeme také naplánovat, jak využít v budoucnu prostor po dnešní smyčce tramvaje,“ konstatuje náměstek Jakub Chuchlík a dodává: „Protože se mají veřejná prostranství projektovat dle harmonogramu už na začátku roku 2019, abychom stihli dotaci, rozhodli jsme se vyvolat diskuzi ještě před Vánoci. Výstupy z ní poslouží jako podklad pro práci architektů. První koncepty řešení budou v lednu, na návrhy nové podoby všech řešených prostranství se můžete těšit v březnu,“ vysvětluje náměstek Chuchlík s tím, že když už bude rozkopáno, tak proč nevytvořit na povrchu něco jiného, krásného a užitečného.
V první etapě se začne s dešťovou kanalizací na křižovatce ulic Poštovní a Budovatelů. Tramvajové spojení z Liberce do Jablonce nahradí autobusy, Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce začne s přípravou na prodloužení trati, město vybuduje dešťovou a SČVaK opraví splaškovou kanalizaci, Innogy přeloží plynové vedení. Druhá etapa stavby a rekonstrukce kanalizace i přeložek sítí povede ulicí Budovatelů postupně do ulice Soukenné a na Dolní náměstí. Kvůli dešťové kanalizaci vznikne pod Anenským náměstím retenční nádrž na sběr srážkové vody. Poté získají ulice finální povrch včetně tramvajových tratí a chodníků, město se postará o případné další prostory – jako třeba parčík na Anenském náměstí.
Tramvajová trať bude od křižovatky u lázní po Anenské náměstí dvoukolejná. Stále se počítá s obousměrnou ulicí Budovatelů, tramvajové zastávky budou v zálivech dnešních autobusových a nebudou provozu aut překážet. S drobnými dopravními úpravami se počítá také v ulici U Balvanu. „Ta by mohla sloužit k jednosměrnému odlehčení dopravy ve složitých situacích, ale ve zklidněném režimu s upravenou rychlostí regulovanou například zpomalovacími prahy,“ podotýká Chuchlík.
Z ulice Budovatelů tramvaj odbočí u hotelu Merkur do Soukenné, kterou bude projíždět na speciálně upravené odhlučněné trati. Zde bude určitě zastávka, zatím se zvažuje, zda spíše na okraji u náměstí Anenského nebo Dolního. Pak tramvaj projde spodní hranou Dolního náměstí, do něhož nejvíce zasáhne poblíž ulice U Muzea, kde se její oblouk více zakousne do plochy, aby tramvaj zvládla průjezd zatáčkou na terminál do Kamenné ulice.
„Občané jsou odborníky na to, jak chtějí žít, architekti a plánovači zase ví, co a kde je potřeba k tomu mít,“ říká radní Petr Klápště a dodává: „Proto na plánovacích setkáních potřebujeme včas získat informace o potřebách a názorech obyvatel, než architekti začnou pracovat.“
Setkání se konala hned dvě – dopoledne s podnikateli a vlastníky domů, odpoledne s veřejností. Zatímco dopoledne bylo nejprve hlavně o otázkách, odpovědích, zpřesněních a vysvětlování, až po té se čtyřicetičlenná skupina vrhla na hledání pozitiv a negativ, odpoledne bylo ve znamení činnosti pracovních skupin.
Dopoledne i odpoledne se hledaly odpovědi na stejné otázky, názory podnikatelů a veřejnosti se však trochu lišily. V daných lokalitách se hledala pozitiva – co funguje, je užitečné, krásné, zajímavé; negativa – co nefunguje, je problematické, ošklivé, nevhodné; co by mělo být možné na náměstích či v ulicích dělat, akce i drobnosti, když je tu člověk sám (aktivity). Posledním bodem k řešení pak bylo umístění tramvajové zastávky v ulici Soukenná.
Výsledky architekti využijí při projektování k tomu, co zachovat a rozvíjet, k inspiraci, na čem postavit pozitivní vizi (pozitiva), co je třeba řešit a změnit anebo pokud to změnit nejde, tak alespoň neprohlubovat (negativa), pro co vytvořit prostor a podmínky, bude-li to možné (aktivity), a které řešení v návrhu preferovat (zastávka tramvaje). Ve skupinách při odpoledním setkání vznikly seznamy podnětů, jimž pak lidé přidělovali své prioritní body.
Na Anenském náměstí je jednoznačně kladně vnímaný malý park, který v letním horku poskytuje stín a v budoucnu možnost příjemného čekání na tramvaj. Pozitivně je tu vnímaný i upravený prostor kolem kostela sv. Anny, jenž sám o sobě byl označený jako skvělý koncertní a výstavní sál. Na Dolním náměstí je pozitivní, že se odtud vymístila veřejná hromadná doprava, náměstí je zrekonstruované a mohlo by být pěknou klidovou zónou. Pro podnikatele je pozitivní možnost umístit restaurační zahrádku či čerpat pivo do restauračních tanků v ulici Soukenná.
Jako největší negativum se podle veřejnosti ukázalo málo zeleně na Dolním náměstí a fakt, že náměstí funguje pouze jako průchozí část města, která neláká lidi k posezení a trávení času. Anenské je zase pouhým parkovištěm, o náměstí nelze v podstatě mluvit. Problematický je výjezd z ulice Kostelní do Budovatelů při odbočování doleva a sama ulice Budovatelů je nepříjemná z pohledu cyklisty. Poměrně podstatná je také absence chodníku kolem lékárny v poliklinice, takže bezbariérový vchod ze zadního traktu je těžce přístupný. Negativem pro podnikatele je nedostatek rychloobrátkových parkovacích míst pro klienty jejich firem. Nedostatek parkovacích míst má i poliklinika či Eurocentrum. Jako nebezpečný označili výjezd z parkoviště na Anenském náměstí a chybí jim zeleň, která by rozptylovala hluk v ulici Soukenná.
A co by lidé chtěli, aby na veřejných prostranstvích vzniklo? Veřejnosti by se líbilo, aby ulice i obě náměstí byly bezpečné a příjemné pro chodce, aby se tam mohli zastavit na kávu či drink v zahradních restauracích, aby měli možnost krátce zaparkovat a jít si nakoupit nebo posedět ve stínu stromů na náměstích, kde by uvítali také vodní prvky. Často padl požadavek, aby se pak ze zrušené tramvajové točny stalo tolik potřebné parkoviště.
Zástupci Muzea skla a bižuterie žádali parkování minimálně na dvě až tři hodiny pro své návštěvníky, bytové domy zase rezidenční parkování přes noc. Tip padl také na lepší propojení centra směrem k sokolovně a Tyršovu parku. Příjemné by bylo i přemístění tržnice na Dolní náměstí, které by však pro její potřeby bylo nutné upravit, aby tu mohla parkovat auta trhovců.
Myšlena je tramvajová zastávka, poslední před konečnou v Kamenné. Na setkání se prověřovala stanoviště zastávky na Anenském náměstí pod kostelem sv. Anny a na Dolním. Pro Anenské náměstí mluví blízkost OC Central, hotelu Merkur, parku. Proti je obava z narušení historického rázu. Pro zastávku na Dolním náměstí hovoří jeho oživení, argumentem proti je blízkost konečné na terminálu, nedostatek místa pro zastávku v úzké ulici a problémy se zásobováním zejména restaurací. Celkově výhodněji vychází náměstí Anenské.
(jn)