S koncem roku 2015 a příchodem nového jízdního řádu, platného od 13. 12. 2015 do 10. 12. 2016, došlo k významným novinkám a novým možnostem využití železnice pro obyvatele Jablonce nad Nisou a návštěvníky našeho města. Jednou z nich je obnovení železniční zastávky Nová Ves nad Nisou na katastru města. I když na ní nestaví všechny vlaky, zhruba každý druhý, po sporech o její existenci získala dokonce bezbariérové nástupiště.
Nejdůležitější změnou pro každodenní cestující je zavedení pravidelného 30minutového intervalu mezi Libercem a Tanvaldem v pracovních dnech u vlaků v ranní a odpolední přepravní špičce, v přepravních sedlech a o víkendech jezdí pravidelně po hodině. Při cestě z jabloneckého nádraží si stačí pamatovat, že odjezdy směr Liberec se odehrávají po celý den v 57. minutu, opačným směrem na Tanvald v 56. minutu (v pracovní dny ráno a odpoledne ještě každou 27., respektive 26. minutu). Nově všechny vlaky začaly zastavovat na znamení na zastávkách Jablonec nad Nisou dolní nádraží a Proseč nad Nisou. Po modernizaci železniční trati Liberec–Tanvald, ukončené v červenci 2015, je využito jejích nových zlepšených parametrů a dálkového řízení z Liberce, když díky automatickému stavění vlakových cest v křižovacích stanicích cestující nepozná, že se jeho vlak minul s protijedoucím. Četnější zastavování umožňují i technické možnosti moderních motorových vozů RS 1 Stadler s významným zrychlením a vynikajícími parametry pro provoz na nejstrmějších a nejnáročnějších horských úsecích členité trati. Samostatnou kapitolou je skutečnost, že mezi Libercem a Tanvaldem je všech 44 přejezdů zabezpečeno přejezdovým zabezpečovacím zařízením. To přispělo k větší bezpečnosti na doposud bývalých, zabezpečovacím zařízením nechráněných přejezdech a k plynulé jízdě vlaků, ale objektivně je třeba dodat, že tolik přejezdů s elektronickými prvky představuje naopak riziko v době nepříznivých povětrnostních podmínek, spojených s možnými výpadky elektrické energie a poruchami, kdy mohou ohrozit pravidelnost dopravy.
Jednou z nejvýznamnějších změn a sladkou třešinkou na dortu nabídek renovované železnice je zavedení přímých vlaků Liberec–Szklarska Poreba Górna. V celé historii česko-polské železnice přes Jizerské hory a Novosvětský průsmyk (886 m n. m.) na předělu Jizerských hor a Krkonoš od roku 1902 ještě nikdy nebyla možnost svézt se pravidelným přímým vlakem z Jablonce n. N. či Liberce do oblíbeného polského turistického centra Szklarske Poreby, kde se dá přestoupit dále do vnitrozemí Polska především na Wroclaw. Do roku 1945 se muselo vždy přestupovat v přechodové stanici Kořenov a po obnovení spojení po 65letém spánku železnice od 28. 8. 2010 se opět přestupovalo v Kořenově nebo Harrachově. V zimní i letní turistické sezoně o víkendech jezdí přímé vlaky do Szklarské Poreby během rána a dopoledne dokonce každou hodinu, a to z jabloneckého nádraží od 6.56 do 10.56 hodin, dále po 2 hodinách. Ideálním cílem pro běžkaře a cyklisty je již zmíněný nejvyšší bod trati, kde mezistátní vlaky zastavují na zastávce Szklarska Poreba Jakuszyce nedaleko běžeckého areálu Biég Pistów. Odtamtud je to na běžkách i na kole na všechny strany převážně s kopce!