Kontakty Dokumenty Úřední deska

Vrátí se na divadlo ochránkyně umění?

Archiv 27. října 2008

Na střeše divadla se již přes sto let ženou vpřed dva páry lvic zapřažených do dvoukolových antických vozíků. Mnozí z nás už ani nepřipadá zvláštní, že vozíky jsou prázdné, že v nich vlastně cosi chybí. Jen pamětníci a znalci starých obrázků ještě vědí, že v každé dvoukolce stála alegorická socha múzy - jedné z devíti ochránkyň umění.

Dominantu budovy tvořily až do roku 1968 dvě plastiky: Thálie - múza komedie, básnictví a později i divadelnictví, a Euterpé - múza lyrické poezie a hudby. V letech 1964 - 1968, kdy procházelo jablonecké divadlo rekonstrukcí, byly obě múzy odstraněny. Říkalo se tehdy, že sochy bylo nutné sejmout, neboť ohrožovaly svojí statickou nestabilitou bezpečnost chodců. Čtyřicet let již tedy lvice uhánějí s prázdnými vozíky.

V současnosti uvažují zástupci města spolu s vedením divadla o navrácení múz na střechu této významné jablonecké budovy. Jistým problémem však je chybějící původní dokumentace tohoto díla. Na pomoc přišel již před lety kunsthistorik Dieter Klein z Vídně, který zjistil, že velmi podobné plastiky zdobí i sofijské Národní divadlo Ivana Vazova. Plány obou divadel vznikly totiž ve stejné době a ve stejném vídeňském ateliéru firmy Fellner & Helmer. Obě budovy byly dokončené v roce 1907. Je nepochybné, že architekti využili navržené umělecké dílo pro obě stavby, což v té době nebylo výjimečné. Rozdíl spočívá snad jen v tom, že s každým párem sofijských lvic je zapřažen i jeden lev.
O navrácení múz na střechu našeho divadla se uvažovalo již při generální opravě v 90. letech, to se však z různých důvodů nepodařilo. Zdá se ale, že nyní nastala nová příležitost. Město získalo grant z Libereckého kraje ve výši 130 tisíc korun a tato částka by měla posloužit k zjištění a zakonzervování současného stavu zbytku jabloneckých plastik a zdokumentování těch sofijských. To provádí pražská firma R.A.M.I. restaurátorské ateliéry.

Jelikož v Jablonci máme odborníka na podobné práce - Vladimíra Komňackého - položili jsme mu dvě otázky:

Zúčastnil jste se rekonstrukce podobného díla v Pařížské ulici v Praze. Co taková práce obnáší?

Tyto práce se od čtyřicátých let 20. stol. vyskytují jenom vzácně. Figurální sochařství, kovotepectví, pasířství a klempířství jsou zde využity ve shodě a vysoké kvalitě. Plastika je z plechu silného maximálně 1 mm a z důvodu pevnosti, váhy a ukotvení do konstrukce stavby je v ní železná výztuha. Mezi použitými kovy (měď, zinek, železo), vzniká ale galvanický článek a kovy postupně silně korodují. Dnes se proto při rekonstrukcích používá nerezová ocel.

S jakými technickými úskalími jste se v Praze setkal?

Plastika, na níž jsem loni pracoval, byla o třetinu menší než jedna z múz, a rekonstrukce trvala téměř rok. Půl roku bylo věnováno modelérské části a výrobě forem, druhé pololetí potom realizaci v kovu. Výroba konstrukce byla nelehká a prováděla se přímo během kovotepecké práce. U pražské plastiky také zůstal zachován kotvicí trn do budovy. Na divadle v Jablonci ale zřejmě nebude, dle mého názoru, kotvení do budovy a zavětrování sochy s rozevlátou látkou snadné. Domnívám se, že se při rekonstrukci divadla s touto alternativou nepočítalo.

(os)

Sdílet