Světová premiéra na výstavě EXPO 2015 v Miláně 15. května, první česká v jabloneckém kostele Nejsvětějšího Srdce Ježíšova 19. května a druhá v pražské svatovítské katedrále 15. června. To je cesta, která čeká v nejbližších dnech oratorium Pražské Jezulátko. Jeho autorem je skladatel a dirigent Varhan Orchestrovič Bauer a nastudoval jej mimo jiné i s jabloneckým dětským pěveckým sborem Iuventus, gaude!
Proč se stalo Pražské Jezulátko námětem vašeho oratoria?
Pražské Jezulátko je jedním z nejnavštěvovanějších symbolů Prahy. Proto mě inspirovalo k vytvoření unikátního vokálně-symfonického hudebního díla. Rád bych jím oslovil každého člověka, a to oslavou symbolického významu dítěte – Jezulátka jako toho, co je nevinné, čisté a dobré v nitru člověka.
Oratorium jste nastudoval s Okamžitým filmovým orchestrem, dvěma sólisty a Iuventus, gaude! Proč jste zvolil právě jablonecký sbor?
Poslední dobou hodně pracovně cestuji do severních Čech a při jedné z cest jsem se setkal se sbormistrem Tomášem Pospíšilem. Jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že se známe z teplické konzervatoře, kam jsem jezdil dirigovat. Na koncertě jeho sboru Iuventus, gaude! jsem viděl, jak moc jsou precizní. Řekl jsem si, že právě oni jsou dokonalí kandidáti na můj projekt oratoria, navíc se rychle a kvalitně učí a jsou opravdu precizní.
Oratorium v sobě nese duchovní náboj, konzultoval jste jej s Janem Kotasem, duchovním správcem vyšehradské kapituly. Proč je podle vás v současném světě spiritualita pro člověka důležitá?
Rozhodně důležitá je, protože materiální věci nás tady válcují, a to doslova. Přitom nemohou přece existovat odtrženě od idejí a duchovní stránky světa. Je to po staletí starý, aristotelovský pohled. Je tu materie i duchovní obsah – hmota a idea ve vzájemné symbióze tak, jak to říká Aristoteles. A to je moje cesta, to chci ukazovat lidem, tím se řídím a to je potřeba v životě najít - rovnováhu mezi těmito dvěma zdánlivě odlišnými a přitom spojenými světy.
Jaké jsou vaše nejbližší plány?
Roky 2015 a 2016 jsou už vlastně rozplánované. Od konce toho loňského mám novou manažerku, tím mám konečně víc času a prostoru na tvorbu jako takovou, což jsem potřeboval jako sůl. Do konce roku 2015 kromě oratoria Pražské Jezulátko, které budeme hrát letos celkem pětkrát a příští rok s ním máme i velké zahraniční plány, se připravuji s mistrem Vadimem Petrovem na prosincový koncert v Obecním domě. Na ten se opravdu těším. Navázal jsem dlouhodobou spolupráci s Nadačním fondem Vadima Petrova pro podporu umělecky nadaných studentů a já osobně mám tu čest být nápomocný při dokončení jeho velmi rozsáhlého díla. Je pro mě opravdu čest pracovat po boku takového odborníka, umělce a pedagoga. Pracuji také například na hudbě pro nový film Petra Vachlera, čeká nás každoroční Vánoční koncert u sv. Salvátora.
(jn)
Další informace
Varhan Orchestrovič Bauer (*21. 1. 1969 v Praze) - Na Akademii Jaroslava Ježka založil experimentální symfonický orchestr Worchester Scandal, posléze Okamžitý filmový orchestr, s nímž pracuje dodnes. Je autorem hudby k filmům Eliška má ráda divočinu (1999) a Hodinu nevíš (2009), k dokumentům Český sen a Kniha rekordů Šutky (2004–2005). Nejvýznamnější byla spolupráce s Milošem Formanem na filmu Goyovy přízraky (2006).