Kontakty Dokumenty Úřední deska

Smutný příběh Mašle

Archiv 30. března 2017
Autor: Plac Jablonec nad Nisou

Výtvarné umění 60.–80. let 20. století ve veřejném prostoru Jablonce – XIII. díl

Hlavním motivem pro vznik knihy O jablku a dalších byla snaha zmapovat rozsáhlé dědictví výtvarných děl ve veřejném prostoru, které dnes čelí ohrožení. Prostřednictvím rozhovorů s pamětníky jsme se snažili zaznamenat okolnosti vzniku jednotlivých děl, posílit širší povědomí o jejich uměleckých kvalitách a pomoci tuto silnou kulturní stopu v našem městě zachovat. U kovové plastiky Bižuterie, přezdívané Mašle, od Jiřího Hofmana se to bohužel nepovedlo.

Výtvarník a designer Jiří Hofman je autorem návrhů řady výrobků, které především v období šedesátých let přispěly ke kultivaci každodenního života v celém Československu. V 70. a 80. letech se věnoval také volné tvorbě do exteriéru. Při přípravě knihy se nám ho nepodařilo kontaktovat a příběh jeho jablonecké plastiky Mašle se v knize opírá o vyprávění výtvarníka Jiřího Koňáka. Jak to bylo s Mašlí doopravdy, jsme se dozvěděli až po vydání publikace, kdy nás autor sám kontaktoval.

Plastika byla původně instalována koncem sedmdesátých let na sídlišti Šumava. Vynucené přemístění díla však proběhlo za jiných okolností, než je v knize uvedeno. Jiří Hofman sám vyhledal prostor u tehdejšího n. p. Bižuterie a vyjednal souhlas s odpovědnými institucemi. Město poté objednalo přemístění plastiky. Návrh nové instalace byl předložen a schválen u tzv. velké umělecké komise Svazu československých výtvarných umělců v Ústí n. L. Po demontáži autor plastiku osobně zrestauroval a instaloval. Přemístěné dílo bylo financováno a také převzato městem v lednu 1986, což podle Jiřího Hofmana svědčí o tom, kdo byl majitelem plastiky.

Konec příběhu už známe. Sochu nechal majitel pozemku, firma Soliter, v roce 2014 odvézt do šrotu. Proti vysvětlení generálního ředitele uvádí Jiří Hofman, že důvodem nemohl být špatný technický stav; své dílo před odstraněním viděl. Po téměř třiceti letech od instalace není ani argument nezákonného umístění plastiky v ochranném pásmu nového vodovodu příliš přesvědčivý. Smutný příběh Mašle by měl být mementem pro hodnocení a zacházení s významným kulturním odkazem nedávné doby.

Za spolek PLAC Jakub Chuchlík

Sdílet