V úterý 7. května 2019 proběhlo v Kulturním domě v Kokoníně další ze setkání vedení města s občany, tentokrát pro obyvatele Kokonína a Vrkoslavic.
Přítomni byli primátor města Milan Kroupa, náměstek primátora pro rozvoj města Jakub Chuchlík, uvolněný člen rady města pro územní a strategické plánování a participaci Petr Klápště, náměstek primátora pro oblast humanitní David Mánek, vedoucí odboru územního a hospodářského rozvoje Otakar Kypta, pověřený vedoucí odboru technického Pavel Kozák, vedoucí oddělení správy veřejné zeleně Štěpánka Gaislerová, z oddělení správy místního hospodářství Barbora Šnytrová, vedoucí oddělení investiční výstavby Pavel Sluka, zástupce ředitele městské policie Michal Švarc a okrskář strážmistr Bronislav Novák. Náměstek primátora pro ekonomiku a majetek Štěpán Matek se z pracovních důvodů omluvil.
Setkání moderovala Jana Fričová, která v úvodu přítomné pozvala na setkání, které se bude konat ve středu 22. května a bude na téma přehrada a její okolí. Začátek je v 18.00 hodin ve školní jídelně ZŠ Mozartova. Také upozornila občany na aplikaci Lepší Jablonec, která jim slouží pro ohlášení různých závad, např. na komunikaci, černé skládky, odpady, vraky apod. Průběh vyřízení podnětu pak občan může sledovat až do konečného vyřízení.
Petřín je soukromá nemovitost, slouží jako ubytovna. Řeší město zdejší nepořádek, rámus atd.
Milan Kroupa – Petřín je bohužel ve stavu, který vidíme. Existuje mnoho snah, jak hotel převzít, byli zde různí zájemci, ale bohužel po seznámení se situací od toho odstupují. Odradí je i cena. Řešili jsme to několikrát, ale jelikož to je komerční objekt, nemáme moc možností.
David Mánek – měli jsme jednání s cizineckou policií, dělají tam kontroly, ale problematické jednání neshledávají. V rámci schůzky se sociálním odborem a policií jsme si předali informace, můžeme dělat kontroly na místě. To je, dá se říci, vše, co můžeme dělat. Byť to je dominanta Jablonce, nemáme možnosti, jak to řešit.
Takže máme pořád volat městskou policii? Volala jsem ji ve 3h ráno, ale jak ji ti lidé vidí přijíždět, tak se schovají, zůstanou tam dva a mluví potichu. Ano, městská policie tam jezdí, ale je to k ničemu. Město mělo něco udělat, a ne nám je tam dát.
Milan Kroupa – město za to nemůže. Problém ubytoven je jedna z kauz, které řešíme. Znáte objekt Kokonínská 4? Kdysi to byl internát, ubytovna, dnes přebudované na tzv. bytový dům, majitel to od začátku přestavoval na ubytovnu. Chce tam nastěhovat 70 Srbů, my se bráníme, ale nemáme moc možností. Jen tlačit na to, že to je bytový dům, ne ubytovna. Měli jsme jednání na radnici s městskou policií, sociálním odborem, kde jsme řekli, že to v Jablonci nechceme. Není to schválené, a kdyby bylo, tak my máme dobře napsaný územní plán, kde je uvedené, že ubytovny mohou sloužit pouze občanům pracujícím na území Jablonce, ale tito mají pracovat na území Mladé Boleslavy a Liberce.
Město nemůže vůbec nic dělat? Je to dominanta města, nemůžete to nějak podchytit?
Milan Kroupa – když nám řeknete, že občanům města nevadí, že se zadlužíme 25 miliony při koupi a dalšími 15 miliony, abychom to zrekonstruovali. Majitel musí zlevnit, koupit to slušný podnikatel a začít to provozovat, ale město není hospodář toho typu, aby zvládlo provozovat hotel.
Proč z restaurace a hotelu vznikla ubytovna?
Milan Kroupa – je rozdílný výběr poplatků za ubytování a hotelové služby, tak bychom mohli touto cestou na ně tlačit, v tom máme možnosti. My to nechceme kupovat, po městě je více takových domů. Například objekt v Kamenné 16, mají zde velké problémy, ale problém je cena, my to můžeme koupit jen za odhadní cenu, jako město máme svázané ruce.
To není hotel, ale ubytovna, chodí tam mnoho lidí ráno i odpoledne. Podle nás tam lidé přespávají i v restauraci i ve vinárně.
Milan Kroupa – to jsou agenturní zaměstnanci, funguje to tak, že na jedné posteli se střídá více zaměstnanců – jeden spí, druhý pracuje. Bohužel to tady nevyřešíme, nevíme, jak to řešit, ale můžeme se tím dále zabývat.
Někdo musel schválit ubytovací služby, jako ubytovna. Kdo to schválil?
Milan Kroupa – je to náš největší problém, žádnou ubytovnu jsme neschválili, ani neschválíme, převzali jsme spoustu věcí, které se nám nelíbí, toto je jedna z nich, a bohužel s touto se nedá moc bojovat. Když se do toho pustíme, mohou se ozvat podnikatelé, že jim nevycházíme vstříc. Jako když jsme nechali zavřít střed města, aby tam nejezdili taxikáři.
Musíme k tomu přistupovat koncepčně, s představou jak do budoucna, ne bouchnutím do stolu. Taky bych si přál, aby to zase sloužilo jako restaurace a hotel.
Petr Klápště – stavební úřad bude kontrolovat dodržování dle kolaudace.
Dagmar Šrytrová (vedoucí stavebního úřadu) dodatečně doplnila – v roce 2002 byla kolaudována restaurace včetně nástavby, přístavby. Užívání objektu dle kolaudačního rozhodnutí je na hotel. Na konec června 2019 má stavební úřad naplánovanou kontrolní prohlídku objektu.
Ulice Na Svahu – trápí nás zdejší dopravní situace. Byla tady opatření, která zmizela. Je zde velký provoz, přitom níže je hlavní silnice. Rodiče tudy vozí děti do školy, jezdí se zde rychle, ulice je z kopce. Ta ulice nemá parametry, aby tu projížděly dodávky jedna za druhou.
Michal Švarc – na základě požadavku občanů se zde pohybuje hlídka městské policie i s radarem. Z dlouhodobého hlediska se četnost přestupků snižuje, je to pozitivní vývoj, jsme v jednání s uvolněným radním i osadním výborem, kde je jeden z návrhů, aby se do bezpečnosti dětí zainteresovala i vaše komunita, dohled na děti cestou do školy i ze školy, je to spoluúčast občanů, kteří projdou školením atd. a dostanou certifikát.
Petr Klápště – tento podnět máme již od osadního výboru. Je z minulého volebního období rozpracovaný – zjednosměrnění ulice Na Svahu. Nyní to probereme, jestli je dostatečné tak, jak to popsal osadní výbor, problém se týká i okolních ulic – takže spíše ne. Musíme to rozpracovat, takto rozpracované to nepořeší problém jako celek.
Pavel Kozák – problém je hlavně v momentě, když si to řidiči zkracují hlavně zespodu. Projekt, který jsme s dopravním inženýrem zpracovávali, je nastaven od Jasanové dolů jednosměrně, tady zase nahoru. Jak bylo řečeno, je to v nějaké fázi rozpracování, předáme to osadnímu výboru a vy si to proberete.
Průjezd zakázán byl asi před 2 lety odstraněn. Proč?
Pavel Kozák – byla zde různá opatření, např. retardér, kdy občané kvůli otřesům požádali o jeho odstranění. Poslední varianta je Dělnická – Na Svahu zjednosměrnění, aby se prostor tzv. uzavřel a řidiči si to nezkracovali.
Průjezd zakázán byl odstraněn v roce 2013 kvůli žádosti osadního výboru a obyvatel této lokality. Důvodem byla žádost výboru o zpracování obytné zóny celé této lokality. V současné době je předané osadnímu výboru zpracované dopravní opatření výše uvedených ulic.
Jana Fričová – s podobnými podněty se obracejte na osadní výbor Kokonín – zástupce je pan Jakoubě, který nám to předá. Můžete psát prostřednictvím aplikace Otázky a odpovědí na webu města.
Separovaný odpad – zdá se mi, že kontejnery jsou často přeplněné.
Milan Kroupa – chystáme nový projekt včetně likvidace bioodpadu, kompostování. Měla by to být komplexní změna odpadového hospodářství po celém městě. Vydržte tak půl roku.
Bydlím Ke Starému buku – Turistická. Dříve zde byl klid, nyní je zde nahoře výstavba, jezdí kolem nás spousta aut, byly zde nehody, nešly by zde umístit jednosměrky?
Ještě podnět k údržbě – v zimě se neúnosně sype, štěrk se valí k nám, auta odhazují kamínky. Je to na rozhraní Turistické a Ke Starému buku, šikmá křižovatka.
Milan Kroupa – je zde spousta nových domů, ta komunikace na to možná nebyla přizpůsobena, nejsou zde chodníky. Beru si to jako podnět. Slibuji, že se na to podíváme, dáme návrh, jak by to mohlo probíhat. Budeme vás informovat prostřednictvím osadního výboru.
Chci poděkovat za zimní úklid Tyršovy stezky. Ale v zimě se neúměrně sype. Tuny zbytečného kamení, je poprašek sněhu a už to sypou, je to nesmyslné.
Milan Kroupa – rozumím, zkusíme to s TSJ vykomunikovat, aby se sypalo rozumněji.
V Kokoníně se dříve nesolilo, Dělnická – Na Svahu je tak rozsolená, že auta si to tudy zkracují i proto, že to je zde v lepším stavu než hlavní silnice.
Pavel Kozák – vloni jsme to chtěli udržovat pískem, ale občané to sami chtěli opačně. Dělnická a Na Svahu se solila, protože je prudká, Turistická se sypala.
Chci poděkovat TSJ, že když napadne hodně sněhu, tak nám to zde udržují a zajišťují schůdnost.
Milan Kroupa – děkujeme.
Bydlím Na Svahu – pod pomníkem, padají nám tam auta, co máme dělat? Chodí zde lidé, děti.
Jana Fričová – je to krajská silnice.
Milan Kroupa – podíváme se, jak je to zde s vlastnictvím pozemků, a co jako město můžeme dělat. Zkusíme oslovit kraj, budeme muset jednat se spoustou organizací.
Ulice Revoluční od ulice Oblouková do Petřínské, je zde značka průjezd zakázán, řidiči ji často nedodržují. Silnice je úzká, prudká, kostky, v zimě si tady řidiči zkouší, co vyjedou. Výsledek je, že cesta je uklouzaná, dopravní obslužnost není pak dostatečná. Nešla by udělat jednosměrná seshora dolů? Minimálně v zimním období.
Milan Kroupa – budete to celé objíždět?
My místní to už přes zimu objíždíme. Zkouší to vyjet čtyřkolky, ale ty to ukloužou a zůstanou v půlce.
Pavel Kozák – dá se to řešit, prosím, zastavte se u mě na úřadu, je to potřeba dát písemně, vyjadřuje se k tomu i Policie ČR, oddělení dopravní a silniční, má to určitý proces.
Michal Švarc – jsem členem dopravní komise, bude dobré, když seženete další podpisy z této z lokality, často lidi chtějí jednosměrku a druhá skupina to nechce, pak se přou, kdo má větší váhu. Je třeba znát většinový názor.
Pod Petřínem, slepá ulice, vede zde naučná stezka okruh po Jablonci. Vozovka, která zde je, není asfalt ani kostky, ale je to písek. V zimě probíhalo sypání štěrkem, to jsme byli rádi, ale u nás není asi možnost to uklidit, šlo by to pravděpodobně s tou vozovkou, po projetí auta se zvedne oblak prachu, máme to na oknech, na zahradě.
Milan Kroupa – musíme vědět, jak je to zde s kanalizací, vodou atd.
Petr Klápště – není zde podkladové souvrství, jen perk, znamenalo by to udělat kompletně celou konstrukci komunikace, což je finančně náročné.
Když jsou přívalové deště, tak se zde stahuje voda, nateče do arboreta, vymílá to vozovku, u nás to nateče do zahrad včetně štěrku. Je v silách to vyřešit aspoň do budoucna? Čeká se zde výstavba, jsou zde tři pozemky, bude tu jezdit technika.
Jakub Chuchlík – není to o opravách, ale je to na celkový projekt. Je to papírový proces, který trvá. Nákladná investice, kterou město zvažuje na mnoha místech. Je to bilance toho, pro kolik lidí to má sloužit. Bereme to jako podnět a pokusíme se ho zohlednit v plánu investičních akcí.
ZŠ a MŠ Na Svahu – plánuje město něco se zdejším parkováním? Parkují zde učitelé, rodiče, co vozí děti do škol. Cestička dříve pěší, je zde průjezd zakázán, ale auta tam jezdí, nedá se zde chodit. Je to zde nebezpečné.
Milan Kroupa – podíváme se na to, přes osadní výbor vás budeme informovat.
Bydlím v Krkonošské ulici. Chci se optat, jak se zde bude řešit dopravní situace, protože zde jezdí kamiony a nejsou tady chodníky, řešíme to dva roky a nic nového.
Milan Kroupa – komunikace patří Krajské správě silnic LK, chodníky zde není jak vybudovat, je to těžká situace.
Proč se tam nedá značka 30 km/hod.? Řešili jsme to i s Policií ČR. Nebo to vést kolem Cikautxa.
Pavel Kozák – na krajské silnici tohoto typu by tu třicítku neschválila policie.
Milan Kroupa – máte pravdu s tím Cikautxem, zkusíme to prověřit, není to v našich rukách, silnice nejsou naše. Zkusíme to přesměrovat přes ulici Letní.
Vůbec nevím, že zde máme osadní výbor.
Jana Fričová – osadní výbory najdete na webu města, kde je složení i kontakty.
Je něco nového v otázce lesoparku? Jsou zde vzrostlé stromy, ulámané větve, je to suché. Scházejí se zde děti, je to nebezpečné.
Jakub Chuchlík – zrovna dnes jsme byli na Agentuře ochrany přírody a krajiny, která je zprostředkovatelem dotace, ze které bychom se pustili do realizace. Nyní zpracovaný projekt je ve fázi dokumentace pro územní rozhodnutí, dnes jsme diskutovali možnosti, jak to vložit do dotačních titulů, aby nám dotace co nejvíce pomohla s realizací. Existuje dotační titul na vodní plochy a na zeleň, dokázali bychom použít oba.
Štěpánka Gaislerová – co je aktuálně ve špatném stavu, můžeme vyřešit. Jde o to, abychom nezasáhli do toho, co řeší projekt, podíváme se na místo.
Kontrola na místě byla provedena v pátek 10.5. Byly vytipovány stromy, kde je třeba aktuálně zajistit ošetření nebo skácení. Postup musíme konzultovat s odd. investiční výstavby, které je garantem plánované rekonstrukce lesoparku. Poté mohou být práce na vyřešení aktuálních škod ihned zahájeny.
Mohli byste nám říci něco k harmonogramu lesoparku, kdy můžeme očekávat, že bude fungovat atd.?
Jakub Chuchlík – rozumím, že to vypadá, jako by se nic nedělo. Ale projekt jsme zdědili, měli jsme tam nejasnosti ohledně povolování, které jsme vykomunikovali. Jsme ve fázi, že víme, v jakém rozsahu se projekt dokončí. Dnes jsme u poskytovatele zjišťovali termíny. Na podzim je, tuším, první termín pro podání žádosti. Kdybychom to nestihli z hlediska projektové přípravy, bude další, toto programovací období stihneme. Má to termín do konce roku 2023, tzn., že to je nejzazší termín. Chtěli bychom, aby to bylo aspoň částečně zrealizované. Projekt se skládá ze čtyř částí – oprava památníku, která bude hrazena z dotace ministerstva obrany, dvě části dotované z tohoto operačního programu životního prostředí, pak část, která nemá žádné dotační zdroje, bude záležet na městě, kolik může vložit peněz. Jak je to rozdělené na ty čtyři části, je naděje, že se alespoň některé části zrealizují.
Můžeme si ale říct, jestli by mohla údržba zeleně proběhnout přednostně, abychom nedělali práci, kterou nám za rok zaplatí dotace.
Proč se zavírá ulice Vrkoslavická, když je fotbalové utkání? Chtělo by to dát někam nahoru informativní značku. My místní netušíme, kdy je fotbal, pak se musíme vracet, když dojedeme dolů.
Michal Švarc – dopravní značení je součástí širšího dopravního opatření. Před každým zápasem je vyhodnocována rizikovost, jsou dva režimy, které navazují na další kroky, pohybují se zde lidé po celé šíři komunikace, zasahuje i policie.
Pořádání fotbalu je soukromá akce fotbalového klubu, ne města. Fotbalový klub je objednavatel značek, policie je tam neumísťuje. Obraťte se na klub.
Nedávno jsme až druhý den museli volat na policii, aby ty značky odvezli.
Michal Švarc – tuto sobotu bude zápas. Tento požadavek přednesu.
Jana Fričová – oslovíme tiskové oddělení, aby místní informovali.
Stejná situace je u Kauflandu, nedostaneme se zpět. Odbočíme doprava a zjistíme, že nemůžeme nahoru, musíme přes Dobrou vodu, přes Rychnov – chtělo by i sem dát nějaké upozornění.
Milan Kroupa – my se tím pokusíme zabývat, já za to bojovat nebudu, nechci, aby se to otevřelo. Pak se někomu něco stane, opatření jsou pro vaše bezpečí, pro bezpečí všech občanů.
Vrkoslavice a Kokonín, budou se dávat bezpečnostní kamery?
Milan Kroupa – momentálně se zkoumá umístění a systém kamer ve městě, možná budeme nějaké přemísťovat.
Michal Švarc – každoročně se kamerový sytém rozšiřuje, je to závislé na dotacích, místa vybírá pracovní skupina prevence kriminality. Nevím, jestli sem Vrkoslavice dle těch rozhodujících faktorů spadají. Myslím si, že na území města jsou místa s větší problematikou.
Milan Kroupa – máte-li dojem zvýšené kriminality, dejte podnět prostřednictvím osadního výboru. Policie s tím bude pracovat. Máme i mobilní kamery, lze to dělat operativně.
Děkuji za udržování hřbitova v Kokoníně. Chci se optat, jestli by sem šlo dát důstojnější zařízení na vodu. Nyní je zde rezavá trubka.
Štěpánka Gaislerová – zařídíme to. Současný stav musíme na místě prověřit a dohodnout se na vhodném řešení.
Chci jako občan Kokonína protestovat proti částce, kterou má dostat Kokonín v rámci participativního rozpočtu – 43 tisíc. Zasloužíme si jinou částku. Ve Mšeně mají lidé v paneláku veškeré služby od města – sekání a údržba trávníku apod., my zde tzv. na vesnici si hodně udržujeme sami. Mšeno má možnost dostat až 190 tis. Kč.
Petr Klápště – služby versus náklady je složitější úvaha. Určitě je pravda, že sekání trávy ve Mšeně a tady je něco jiného. Na druhou stranu na sídlišti je zase hodně lidí, daňových poplatníků na stejné metry komunikace, a tedy úklidu sněhu, veřejného osvětlení apod. Město má tak menší výdaje v přepočtu na jednoho občana. Rozpočítat to dle přesných výdajů na jednoho občana by bylo velmi pracné a zde asi i kontraproduktivní. Počet obyvatel je číslo jednoznačné a jinde užívané.
Rozpočet funguje takto – pro rok 2020 jsme vyčlenili milion korun na návrhy od občanů. Navrhovateli musí být alespoň 15 let a musí sehnat alespoň 15 podpisů ze svého okolí. První možností, co navrhovat, je zlepšení veřejného prostranství nebo veřejné budovy. Podmínkou je, že to jsou prostranství nebo budovy v majetku města. Může to být v parku, na dětském hřišti, ve škole. Druhou možností je akce, kde potřebujete zázemí, tak to můžeme upravit apod. Částky jsou dle čtvrtí, řekli jsme si, že dáme milion korun a rozpočítali jsem to dle počtu obyvatel. Když se to ukáže jako úspěšné, tak v příštím roce můžeme přidat. Letos to je již nastavené, za rok tu částku můžeme zvýšit.
Tyršova stezka a škola v Rychnovské 215, kde učím přes 20 let. Naše škola je z roku 1919, na podzim máme narozeniny. Nevím, jestli je ve stavu, v jakém si zaslouží, je to veřejná budova. V roce 1971–1972 se udělala nová okna, fasáda. Okna jsou již ve špatném stavu, z bezpečnostních důvodu jsou zatlučena, aby jednotlivé části nevypadly, vybavení nábytkem je různorodé, jsou zde i kousky z roku 1950. I vymalování je problém. Za posledních 17 let na nátěry plotů přišlo tolik, že bychom měli nerezový plot kolem celé školy. V porovnání se školami v Liberecké, Arbesově se zde nic nedělá, jinde se maluje každé 4 roky, mění se okna, tady nic. Pomozte nám, aby nám škola nespadla na hlavu. Na závěr chci říci, že si vážíme toho, že nám uděláte střechu a žlaby, že sem již nebude zatékat.
Milan Kroupa – nejste jediná škola, která má potíže.
David Mánek – ano, musíme s tím něco dělat, byl jsem u vás, s paní ředitelkou jsme problémy řešili, některé jdou řešit aktuálně. Obě budovy, Rychnovská 215 i 216, jsou v nějakém stavu, investovat do nich komplexně bude horší, je to otázka dotací. Ale vedle toho lze dělat mnoho ke zlepšení prostředí. Měla by to být naše priorita, budu tlačit na opravy. Budete-li mít záměr, mimo participativní rozpočet, můžete se na mě obrátit, máme nějaké prostředky, kterými můžeme akci podpořit. Můžeme přidat na změnu, která zlepší vnitřní prostředí, jsme v komunikaci v mnoha věcech. Co jste říkala, mě děsí. V josefodolské škole je vytvořené lepší prostředí pro vzdělávání, obec to má nejspíše jednodušší, když má jednu školu a školku. Když si to dáme jako prioritu, nevidím v tom problém, chceme pomoci a posouvat to, nebude to hned. Varianty jsou. V rámci Lepšího místa jste získali nějaké peníze navíc. Jsou-li zde drobnosti k opravám, jde to řešit. Musíme si od škol vzít seznamy závad a drobné opravy vyřešit v roce letošním a příštím.
Jsem ředitelka školy, netušila jsem, že kolegyně bude mít tento podnět. A aby to nebylo o mně beze mě, tak chci poděkovat za přístup magistrátu, škola je ve stavu, v jakém je. S panem Mánkem jsme se sešli a vše jsme probrali. Děkuji za spolupráci s odborem humanitním, s investicemi, za posun, který vidím. Domnívám se, že jsme na cestě ke zlepšení, rekonstrukce probíhá a bude další, nevidím to tak černě, věřím, že se stav školních budov bude zlepšovat.
David Mánek – vy nejste v rozporu, jsme v době, kdy se do školy neinvestovalo. Teď jsme ve fázi, kdy máme něco nastaveného a je otázka, jak to budeme posouvat dál. Ta cesta je nyní dobrá a je dobře, že to zde zaznělo.
Otakar Kypta – Kokonín nezanedbáváme. To není jen tato jmenovaná školní budova, ale je to jiná budova, které se říká Listečková. Zde se budou dělat různé rekonstrukce od července do příštího roku. Investujeme zde cca třicet milionu korun. Dále to bude budova v ulici Janáčkova, ale zde se nám zatím nepodařilo zajistit dodavatele, bude se dělat úprava zahrady. Vše nejde řešit najednou, ale peníze se zde investovat budou. V předstihu se v Kokoníně zateplovala školka a zrekonstruovala se jedna třída navíc. Vloni se zde instalovalo vzduchotechnické zařízení na odstraňování CO2. Plán rekonstrukcí máme, spolupracujeme s oddělením školství, ale musíme, pokud to je možné, zajistit dotace. Chceme v Kokoníně pokračovat dál.
Projekt kanalizace Kokonína. Bylo by možné stanovit, zveřejnit konkrétní časový harmonogram? Jestli můžeme požádat o nějaké dotace, jaké mají podmínky apod.
Jana Fričová – vloni jsme to řešili, oslovila jsem tiskového mluvčí SVS, bohužel nejsou schopni dát harmonogram, protože probíhá určité schvalování. Mělo by být hotovo v letošním roce, na podzim zveřejní harmonogram.
Jakub Chuchlík – je to projekt SVS, která spravuje vlastní kanalizační síť. Harmonogram bude na podzim. Poté bude navazovat to, co se pojí s dotačním titulem města na technickou infrastrukturu – na čističky nebo přípojky. Musíme vidět nějaký výhled toho, jak navážeme na páteřní síť, budeme vypracovávat studii, která na ten výhled naváže. Pak dokážeme říci, jak to bude navazovat na ty další řady, které budou již v režii města. Pak přijde to rozhodnutí, jestli budovat čističku či přípojku, s tím souvisí dotace.
Osadní výbor pan Jakoubě – máme tabulku priorit, město nám bude veřejně odpovídat na naše otázky z tabulky. Jednou za půl roku to vyjde třeba v Jabloneckém měsíčníku. Na webu bude osadní výbor Kokonín, otázky osadního výboru a pak odpovědi. To teprve bude, ještě to není.
Petr Klápště – ty zprávy budou Jabloneckém v měsíčníku častěji.
Jana Fričová – aktuální informace od pana Jakoubě a osadního výboru budou v červnovém Jabloneckém měsíčníku.
Turistická ulice – mám dotaz ohledně výpadků proudu. Psalo se, že ČEZ chce trasu odvětvit. Zajímalo by mě, jestli během diskuze s ČEZ jste se dozvěděl, jak bude probíhat kontrola ze strany města a za druhé, jestli je možnost prosmyčkování s Jabloncem?
Milan Kroupa – smyčkování nejde. Vyhodnotily se trasy, jsou nadzemní, zarostlé. Když bude vítr, strom se dotkne kabelu vysokého napěti, v tu chvíli vytvoří smyčku, která tu linku shodí. Na jaře začali s kácením ochranných pásem, ale je zde vegetační období, kdy se nesmí kácet, budou pokračovat na podzim. Na podzim nebo na jaře by to mělo být hotovo tím způsobem, že by se stromy neměly klátit na ty dráty. Výpadky by měly ustat. Je to větev až někde ke Smržovce a tím směrem. Zasmyčkovat to v tuto chvíli neumějí.
Nemůžou být ty problémy tím, že dodávka je nedostatečná?
Milan Kroupa – ne, dodávka je dostatečná. Ty stromy padají na vedení a buď to shodí nebo přetrhnou. Na základě tohoto podnětu se tomu začali již věnovat. Šance, že se to vyřeší, zde bude.
U IMP po 22. hodině ve všední dny, o víkendu i ve svátek mají otevřené dveře od hal, rámus, v týdnu zápach z lakovny. Stěžujeme si řediteli, ale každý rok to je stejné.
Milan Kroupa – požádám vás o písemný podnět, s ředitelem společnosti to proberu.
Bude se něco dít s rybníky na Vrkoslavicích?
Jakub Chuchlík – bylo by to krásné z různých hledisek. Bohužel rybníky ani jejich okolí není v majetku města. Váže se to i na pivovar, který také nevlastníme, to je hlavní překážka. Dnes jsme zatím nehovořili o tom, jaké nás čekají v příštích letech investice, máme investiční výhled na čtyři roky dopředu a z hlediska finančních prostředků to nebude jednoduché období. Vyčistění rybníků jedině z inciativy vlastníka.
Pavel Kozák – podle informace od kolegů ze státní správy má mít vlastník nařízeno nějaké vykácení.
Má město vizi, co udělat se zdejší automobilovou dopravou? Vše je svedeno pěti ulicemi doprostřed města. Na prodloužení 200 m tramvaje se peníze našly.
Milan Kroupa – Jablonec je v údolí, není moc ploch, kudy to objet, máme jeden průtah silnice I. třídy skrz město – bulvár Mostecká-Podhorská atd. Nyní řešíme lokalitu Belgická, řešíme to s krajem, ŘSD. Hledáme cestu i peníze, abychom udělali další průtah, je zde možnost křižovatky u přehrady, Harrachovskou k čerpací stanici Shell rozšířené až do Lukášova, prodloužení silnice I/14, abychom měli druhý průtah městem, je to na dlouho, absolvovali jsme mnoho jednání, hledáme, jak na to získat peníze. Věřím, že za rok budeme dál. Peníze na prodloužení tramvaje jsou z dotačního titulu. Ty my využíváme a čekáme na ně, takových projektů je spousta, ať v sociální oblasti, školství, komunikaci. Teď přišla dotace do kolejových tratí, tak ji chceme využít. Snažíme se využívat všechny dotace, chceme město zvelebit.
Petr Klápště – ono to vypadá, že to je teď rychlá dotace, ale protažení se připravuje od roku 2006 (a myšlenka regiotramu byla ještě dříve), do schématu IPRÚ se to dostalo roku 2016, nyní lze dotaci čerpat a pokud se dotace využije, tak teprve v roce 2023 to bude postavené. Je to nějakých 17 let.
Milan Kroupa – jestli tuto šanci nevyužijeme, tak to do dvou let zavřeme, tramvaj bude končit ve Vratislavicích. EU řekla, že od roku 2025 min. 30 % MHD musí být bez uhlíkaté technologie a investice do elektrických autobusů je o vyšších penězích, chceme toho využít a ty peníze na to použít. Jsou zajímavé studie, jak to rozšíří život podél kolejiště.
Zničí se Dolní náměstí.
Milan Kroupa – já si myslím, že se pletete.
Petr Klápště – dá nám to možnost udělat nové povrchy na ulicích a chodnících a také přidat nějakou zeleň, stromy. Většinu těch investic zaplatíme z dotací.
V územním plánu je jižní obchvat a západní tangenta, k západní tangentě je v územní rezervě vzdálenější varianta, která je vhodnější pro obyvatele Žižkova vrchu i technicky méně problematická a vše směřuje k tomu, že dostane přednost. Podmínkou realizace obchvatu jsou kroky, které nejsou na nás, to je především změna krajských zásad územního rozvoje. Kraj toto zpracovává, je ve skluzu, kdy to dotáhnou, nevíme. Pak, až to bude v krajské dokumentaci, my můžeme v našem plánu změnit z rezervy do návrhu, to je minimálně na rok. Pak musí ŘSD připravit projekt a získat na něj povolení a pak je teprve k dispozici vše potřebné pro to, aby se mohlo stavět – budou-li peníze. Bavíme se o několika kilometrech nových komunikací, aby to fungovalo – jižní obchvat vede dál podél Nové Vsi až za Smržovku a celé toto se musí postavit, aby pro řidiče nebylo výhodné jezdit stále skrz město. Bavíme se vzhledem k tunelům a mostům o miliardách, což nejde z našich peněz, ale byla by to státní investice. Proto mluvím o časovém rozsahu podobném jako u tramvaje, než se dostaneme od myšlenky až do realizace.
Jak se nás to dotkne (změna varianty).
Petr Klápště – změna varianty trasy, která se nyní řeší, je od porodnice k Brandlu a dál ke křižovatce mezi ulicemi Tovární a Široká – dochází k oddálení trasy od Žižkova vrchu a Srnčího dolu, přiblížení k Rádlu, z hlediska vás to je relativně shodné. Jižní obchvat, který se nemění, má mít dvě tunelové části pod Dobrou vodou a lesem nad pivovarem s novou křižovatkou na Pražské u pivovaru.
Zajímala by mě výše příspěvku na provoz tramvaje, jak se domlouváte s Libercem. V Jaké to je fázi?
Milan Kroupa – město se k tomu postavilo proaktivně, já jsem víceméně vyjednavač. Dá se říci, že krajský úřad se k tomu postavil poměrně zamítavě, svoji finanční účast nezvýší. Přesvědčil jsem pana Půtu, přidal nám 8 mil. ročně, tzn. provozní náklad jsme již naplnili, ta částka je finální, víme, jak se o to budeme dělit. Ale je tam ta druhá část, a to že bychom měli stavět. Je tu evropská dotace, ve výši cca 870 mil. Ale nevíme, za kolik se celá zakázka vysoutěží.
Obávám se, že to může být částka 900 milionů až 1,2 miliardy. Nevíme, za jakou částku nám to ve finále firma postaví. Takže čekáme na finální částku tohoto investičního záměru.
Jeden z podnětů dne otevřených dveří, které pořádáme, je firma Cikautxo a s ní spojené problémy jako zápach a hluk. Jednal jsem s ředitelem společnosti, do konce srpna nainstalují odsiřovací zařízení na komíny, příp. do konce roku další opatření, zápach by měl ustat. Z hlediska hluku se pokusí provozy přesunout do dalších hal, mají vymyšlený systém zlepšení. Dejme jim termín do září, pak to vyhodnotíme. 15. května je další den otevřených dveří.
Máte několik komunikačních kanálů, které poskytují spoustu informací – sledujte Jablonecký měsíčník, je zde spousta důležitých informací, další možností je Facebook, zde jsou aktuální informace, web, při dni otevřených dveří přijďte s podnětem, zavolejte asistentkám, objednají vás, budeme se vám věnovat.
Chci poděkovat za krásnou zeleň na kruhovém objezdu U Zeleného stromu, za vykácení klečí a za nové narcisy, je to krásné.
Jana Fričová – další komunikační kanál dotazy@mestojablonec.cz, aplikace Lepší Jablonec, otázky a odpovědi.
Milan Kroupa – využívejte aplikaci Lepší Jablonec, každému podnětu se vždy na magistrátu věnujeme, můžete to kontrolovat, podněty jsou řešené. Ať to jsou podněty jako černá skládka, odpady, vraky, rozbitá komunikace. Ne všechno jde vyřešit za pět minut, někdy to je i pět dnů, ale podněty se zabýváme.
Zapsala: Alena Polreichová