Ve čtvrtek 8. března 2018 se konalo ve školní jídelně ZŠ Pasířská letošní první setkání vedení města s občany Žižkova Vrchu.
Přítomni: primátor Petr Beitl, náměstek pro ekonomiku Miloš Vele, náměstek pro rozvoj města Lukáš Pleticha, vedoucí odboru územního a hospodářského rozvoje Otakar Kypta, vedoucí odboru stavebního a životního prostředí Ivana Řimnáčová, vedoucí oddělení správy komunikací Pavel Kozák, vedoucí oddělení správy veřejné zeleně Štěpánka Gaislerová, zástupce městské policie okrskář str. Bronislav Novák a moderátorka Jana Fričová.
Prezentace k setkání s občany - 08.03.2018, Žižkův Vrch
Mám problém s provozem ve Vodní ulici, nasčítala jsem zde 3,5 – 4 tis. aut za jeden den, je zde hluk, smrad, kolony u závor, auta nevypínají motor, nedodržují rychlost…
Pan Pleticha – kolem roku 2021 se dopravní situace ve Vodní ul. zlepší, souvisí to s tím, že bude zrekonstruována křižovatka u lázní a to bude po rekonstrukci tramvajové trati. Rychlost vozidel na přejezdu je v limitu, je tam elektronicky zabezpečený přejezd, je zde povoleno jezdit do 50 km/h.
Pan Beitl – řešením bude také otevření silnice do Liberce přes Lukášov letos v květnu, pak samozřejmě budou dílčí projekty jako kruhový objezd u lázní a užitečný bude západní obchvat města (tzv. západní tangenta). Projekt je již zpracováván, v územní plánu je již náhradní koridor (problémový koridor se přesouvá o údolí dál, komunikace nastupuje na pravém břehu řeky Nisy a Prosečské údolí překoná mostem) a tato stavba vyřeší dopravní problémy a průjezd městem v řádu 5+ let a tento projekt odvede auta i z vaší oblasti.
Směrem na Skřivánčí ul. nad tratí není chodník, parkují zde auta…
Pan Pleticha – chodník je v tomto úseku na druhé straně komunikace.
Pan Vele – nemáme v plánu výstavbu chodníku na straně u nádraží, již jsme tento problém řešili, je zde část pozemku v soukromém vlastnictví.
Pan Beitl – jedná se o pozemek výkupny železného šrotu, není s nimi jednoduchá dohoda.
Sprejeři nám posprejovali barák…
Pan Beitl – sprejerství patří k těm nešvarům, které bohužel ve městě máme, snažíme se vymezit plochy, které mohou využívat. Tuto drobnou kriminalitu hlaste na Policii ČR (pozn.: jedná se o trestný čin, bez výše škody), rukopis sprejerů bývá podobný a lze je dopátrat.
Co je pravda na tom, že ve Vodní ul. je špatné plynové potrubí? Bude se dělat rekonstrukce?
Pan Pleticha – z Vodní do Liberecké děláme nové cyklopruhy, při tom se zjistilo, že je zde nestandardně uložený plynovod a problémy s nosností komunikace, bude se to předělávat.
Komu patří cesta od školní jídelny dolů k pekárně? Je neudržovaná, v zimně se zde nedá chodit.
Pan Kozák – zjišťovali jsme vlastníky, je tam část pozemku města, ale část soukromých pozemků.
Doplnění: jedná se skutečně o část pozemku města a část privátního pozemku, na kterém si umístil vlastník i sloupek. Tato problematika byla již několikrát řešena. O úseku ve vlastnictví města budeme uvažovat s ruční údržbou pracovníky VPP.
U tělocvičny je vyasfaltované parkoviště, naproti stávají auta v zeleni, je to vyježděné, bláto vyhazují na cestu, je možné to zde také vyasfaltovat, aby se tam dalo stát?
Pan Beitl – druhá strana nemá parametry na parkoviště, můžeme tam dát zábrany, ale parkovacích míst je ve městě málo.
Pan Novák – řešíme zde parkující auta jako zábor veřejného prostranství.
Koukala jsem na RTM na pracovníky veřejně prospěšných prací a mám dotaz. Jinde se u chodníků a obrubníků tráva a plevel vytrhává, uklízí, zde to leze do chodníku…
Pan Beitl – děkujeme za podnět.
Na Výšině je pod pekárnou kontejnerové stání na tříděný odpad, prostor je zde malý, kontejnery se nedají otevřít, šlo by zvětšit výklenek v břehu nebo zvon na sklo postavit na chodník?
Doplnění: ve spolupráci se svozovou firmou došlo dne 16. 3. 2018 ke změně uspořádání kontejnerů na tříděný odpad na tomto stanovišti tak, aby všechny kontejnery byly pohodlně dostupné. V celé ulici Na Výšině bylo provedeno mytí kontejnerů na tříděný odpad.
Dalo by se výhledově uvažovat o vyasfaltování ulice Na Výšině? Jsou zde boule v dlažbě.
Pan Kypta – musíme se podívat na podloží a obávám se, že tam není správné podloží a musela by se dělat celková rekonstrukce, jenom vyasfaltovat to nejde, musela by se zpracovat dokumentace, děkujeme za podnět.
Pan Kozák – stává se, že když se provede rekonstrukce povrchu, vyasfaltování, zvýší se tam frekvence vozidel a rychlost, má to svoje plusy i mínusy.
Nedělá se zimní údržba chodníků v ul. Na Výšině. Je možné to udržovat?
Pan Vele – podíváme se na parametry chodníků a na vlastnictví, děkujeme za podnět.
Kozák – chodník nebyl nikdy zařazen do ZÚ, na základě těchto požadavků svoláme místní šetření i za účasti zástupců TSJ, s.r.o., kteří zimní údržbu svými mechanizačními prostředky a pracovníky zimní údržbu vykonávají. Bude potřeba na místě prověřit šíři chodníků, sloupy VO a další parametry.
Hřiště v ul. Řetízková se užívá jako fotbalové, mohli byste zajistit občasný dozor, je tam sice provozní řád do 20 hodin, ale v létě se zde hraje a křičí, dokud je světlo, stahují se tam i dospělí. Je možná kontrola dodržování provozního řádu a případné pokutování?
Pan Pleticha – umístění tohoto hřiště není šťastné, jsou zde stížnosti, bereme to jako podnět pro městskou policii. Prosím volejte jim na linku 156 přímo v době, kdy dochází k hluku.
Pan Novák – kontroly se zde provádějí preventivně kolem 20. hodiny, pak musíte volat.
Doplnění ředitele městské policie – provozní řád není právním předpisem a tudíž za jeho porušení nelze ukládat sankce. Toto již bylo v minulosti na osobním jednání se zástupcem obytného domu v Řetízkové ulici a odpovědných pracovníků MMJN a MP vysvětleno.
Na poslední schůzi bylo řešeno, že hřiště je předmětem sváru a eventuálně by se mohlo jednat o jeho zrušení.
Pan Beitl – hovořili jsme o tom hřišti v Nové Pasířské, kde jsou jiné sítě, které vytvářejí hluk, tam budou klece demontovány již letos na jaře, plot i koše využijeme na hřiště ve škole v Liberecké ulici a zde v Nové Pasířské bude crossfitové hřiště. Je to prvek, který je ve městě poptáván, využívají ho většinou starší lidé, kteří si na tom udržuji kondici, nepřepokládá se zde hluk.
Bydlím Na Výšině 2 a chci pochválit, že jste tam udělali pořádek s černým kontejnerem, a pochválit ty pány, co uklízejí kolem popelnic. Lidi tam naházejí všechno možné a oni to uklízejí.
Pan Vele – jsou to pravděpodobně zaměstnanci SKS, objíždějí takto celé město, stanovišť na separovaný odpad je více než 250, musí to vše objet a uklidit. Platíme to z městského rozpočtu.
Pan Beitl – uklízíme takto nepořádek permanentně, to jsou věci, které nás trápí.
Pan Pleticha – když je takto uvidíte, pochvalte přímo je, jsou to lidé, kteří pochvalu ocení.
Proč nemáme v Jablonci nad Nisou čistírnu oděvů?
Pan Pleticha – čistírna je v ul. Na Hutích, v bývalém areálu OSP, jezdí tam autobus.
Paní Fričová – je to podnikatelská záležitost, asi vám více nepomůžeme.
Chci připomenout, byl jsem kvůli tomu i na radnici, že ta ulička od závor do Lužické je alej stromů, chodník je velice užívaný, ale neudržuje se, je tam listí, nikdo nikdy to neuklidí.
Pan Beitl – listí uklízíme na jaře, v období březen-duben.
V malém parčíku pod závorami listí uhrabují, nechají na hromadě a nikdo to neodveze.
Pan Beitl – pokud je to takto, to mě mrzí. Pracovníkům VPP bylo zakoupeno vozidlo k tomuto účelu, tyto podněty nám dávejte aktuálně, postaráme se o nápravu.
Byli jsme žádat o údržbu, bylo nám řečeno, ať si seženeme 50 podpisů, že to chceme protahovat, pak se s tím teprve bude něco dělat.
Pan Beitl – žádné takové nařízení neexistuje, to by nás zajímalo, kdo vám to řekl, máme zimní plán údržby, kde jsou chodníky, které se udržují, vypsány. Tento podnět si poznamenáme.
Pan Vele – pokud takový problém je, pošlete mi to do e-mailu, žádných 50 podpisů není potřeba.
Doplnění pan Kozák: bylo doporučeno podat žádost pro zařazení do zimní údržby 2018/2019 (pro podrobnější ujasnění byly předány telefonické kontakty).
Ve vaší prezentaci je uvedeno, že cena tepla je 510 Kč za GJ, ale v ceníku Jablonecké energetické, a.s., je 579 Kč.
Pan Beitl – prověříme to.
Poznámka: částka 579 Kč/GJ je s 15 % DPH, cena bez DPH je 503,48 Kč/GJ.
Proč v Jabloneckém měsíčníku a na webu zveřejňujete informace, že domovním kotelnám končí životnost a občané budou muset vynaložit až milion korun na jejich opravu?
Pan Beitl – nevíme o tom, že by takové informace byly zveřejněny, prosíme, pokud ten článek najdete, pošlete nám ho.
Pan Pleticha – na Šumavě takové případy jsou, některé kotelny dožívají.
Poznámka: sám autor podnětu uznal, že šlo o omyl, v Jabloneckém měsíčníku podobné informace nikdy nevyšly.
Přes ulici Skřivánčí chybí přechody.
Pan Pleticha – bohužel se změnily normy pro maximální délku přechodu v jednom pruhu, Skřivánčí je dost široká, musel by se budovat středový ostrůvek, proto byly i některé přechody v Jablonci zrušeny.
Pan Vele – bereme si to jako podnět, oddělení správy komunikací se na to podívá.
Doplnění pan Kozák – v celém úseku pozemní komunikace – ulice Skřivánčí jsou v současné době 4 přechody pro chodce, stávající stav je dostačující. V případě budování nového přechodu by muselo řešit oddělení investiční výstavby dle popisu, jak výše uvádí náměstek, pan Pleticha.
Chodník Na Výšině 15-30 není udržovaný.
Pan Kozák – všechny chodníky nejsou udržované, prověříme.
Doplnění pan Kozák: chodník nebyl nikdy zařazen do ZÚ, na základě těchto požadavků svoláme místní šetření i za účasti zástupců TSJ, s.r.o., kteří zimní údržbu svými mechanizačními prostředky a pracovníky zimní údržbu vykonávají. Bude potřeba na místě prověřit šíři chodníků, sloupy VO a další parametry.
Vjezd u Kauflandu byl od čtvrtka do neděle otevřený, nyní je závora zavřená, o to víc aut jezdí přes semafory.
Pan Kozák – proběhlo jednání s Kauflandem. Důvodem otevírání bylo uvolnění dopravy směrem ven, nastávala však situace, že řidiči jezdili i směrem na parkoviště, kde je dopravní značka zákaz vjezdu mimo dopravní obsluhy, vznikly tam kolizní situace s kamiony. Máme zájem, aby to fungovalo, vyvolali jsme jednání s Kauflandem, doplní se značení, zvýrazní se, aby řidiči jasně věděli, že mohou využít pouze trasu směrem ven z parkoviště do Masné ul. V takovém případě Kaufland přistoupí na to, aby se závora znovu otevřela.
Semafor není ve vlastnictví města, nicméně opět jsme objednali u firmy kontrolu.
Jaký je důvod, že se nemůže jezdit dovnitř na parkoviště ke Kauflandu a může se jenom ven?
Pan Kozák – Policie ČR to zamítla, nejsou tam parametry a režim si stanovuje Kaufland, je to jejich privátní komunikace.
Když jste převzali teplárnu a snížila se cena tepla, plánujete totéž s vodou?
Pan Beitl – Jablonec nad Nisou je akcionář Severočeské vodárenské společnosti, to je společnost, která spravuje zdroje vody, zajišťuje dodávku pitné vody do domácností a odvod, tedy kanalizaci a následné čištění na území Libereckého a Ústeckého kraje. My jsme součástí tohoto celku, nechci slibovat zlevnění. Dobrá informace je, že dochází k vykoupení podílu zahraničního partnera a společnost bude mít nakládání komplet ve vlastních rukou. Cena, která za poslední 3 roky stoupá, bude držena na této výši. Po dlouhých letech začala stoupat spotřeba vody, což má pozitivní vliv na ekonomiku společnosti a na cenu vody. Systém je stabilizovaný, vody je dost a technická progrese je taková, že máme systém ve velmi dobrém stavu.
Kvalita vody na Žižkově Vrchu je katastrofální, jsou období, kdy teče špinavá kaše místo vody. Souvisí to s kvalitou rozvodů, když zavoláme, odkalí to, ale lidi jsou z toho nešťastní. Není to jenom Žižkův Vrch, spravujeme i domy v jiných lokalitách. Hygiena řekla, že voda je v pořádku.
Pan Pleticha – o rekonstrukcích vodovodů nemáme jako město takový přehled, řešíme spíš odkanalizování.
Pan Beitl – taková nekvalita vody není ve městě standardní, nahlaste to určitě na SČVaK, s tím my nic neumíme udělat. Bohužel sítě nejsou v takovém stavu, aby se kaly netvořily. SVS průběžně síť masivně modernizuje a obnovuje.
Pan Vele – máme tento problém ve Mšeně. Letos plánujeme za městské peníze výměnu vodovodu v této lokalitě, který je historicky v majetku města, ale to je výjimečná situace.
Kdo má na starosti semafor u Kauflandu? Je puštěný jen v určitou dobu, není zde možné projet.
Pan Vele – byl vybudován v rámci výstavby Kauflandu. Zůstal ve vlastnictví developera, nejsou schopni naplnit dohody s městem, chtěli jsme ho převzít do vlastnictví, zatím s nimi není dohoda.
Pan Kozák – časy na všech semaforech schvaluje dopravní inspektorát Policie ČR, necháme provést kontrolu těchto časů.
Semafor v ul. Liberecká a Vodní neřeší žádný problém, jeho provedení je takové, že tam není vyklízecí zelená šipka vlevo, nikdo neprojede, zvýšení bezpečnosti pro chodce je nulové, zvýšení průjezdnosti nulové.
Pan Vele – v dané situaci se toho udělalo maximum, až dojde k likvidaci nefunkčního parovodu, dojde k rozšíření komunikace o ještě jeden pruh. Řeší to dopravní inspektorát, je to krajská komunikace.
S paní Gaislerovou jsem komunikovala o zlikvidování balvanu u domu Na Výšině 15, v jakém je to stádiu?
Paní Gaislerová – bylo zadáno u technických služeb, zaurguji to.
Doplnění: podnět vzešel těsně před spadem sněhu, takže TSJ nestihly práce provést. V zimním období je prioritou čištění a posyp komunikací vč. chodníků. Ze strany TSJ je přislíbeno splnění úkolu do 20. 3.
Nebylo by možné v souvislosti se změnou třídění odpadu do žlutého kontejneru přidat tam i kovový odpad?
Pan Vele – budeme po městě rozmísťovat nové kontejnery na kovový odpad, připravujeme to a aktuálně včas zveřejníme.
Paní Gaislerová – do konce dubna se ještě svážejí i pytle, můžete zatím dávat do šedých pytlů, pokud je ještě máte, na stanoviště tříděného odpadu. Kontejnerů na kov bude asi 8, počítá se i s jedním na Žižkově Vrchu.
Zapsala: Iveta Landová