Ve čtvrtek 22. března 2018 se konalo ve školní jídelně ZŠ Šumava další ze setkání vedení města s občany, tentokrát z Šumavy a Jabloneckých Pasek.
Přítomni: primátor Petr Beitl, náměstek pro ekonomiku Miloš Vele, náměstek pro rozvoj města Lukáš Pleticha, vedoucí odboru územního a hospodářského rozvoje Otakar Kypta, vedoucí odboru stavebního a životního prostředí Ivana Řimnáčová, vedoucí odboru správy majetku Jaromíra Čechová, vedoucí oddělení investiční výstavby Pavel Sluka, vedoucí oddělení správy komunikací Pavel Kozák, vedoucí oddělení správy veřejné zeleně Štěpánka Gaislerová, zástupce městské policie okrskář str. Petr Vaňura a moderátorka Jana Fričová.
Prezentace k setkání s občany - 22.03.2018, Šumava, Jablonecké Paseky
Paní Fričová v úvodu pozvala obyvatele sídliště Šumava na veřejné projednávání k dalšímu kroku revitalizace sídliště, které se uskuteční 17. dubna 2018 v 17 hodin ve školní jídelně ZŠ Šumava. Projednávána bude třetí a čtvrtá etapa revitalizace sídliště Šumava – ulice Jeronýmova a ulice Březová-Spojovací. Přítomen bude i projektant tohoto kroku revitalizace.
Počítá se s opravou mostu v ulici Podhorská směrem k firmě Pospíchal, s.r.o.? Most není v dobrém stavu, v současnosti je situace řešena postupným snižováním nosnosti mostu.
Pan Kozák: O stavu mostu víme, s jeho opravou počítáme v letošním roce. V rámci projektu opravy mostu bude řešena ulice Pionýrů, oprava mostu a oprava příjezdu z ulice Pionýrů budou probíhat odděleně. O opravě budeme informovat prostřednictvím médií a současně budeme komunikovat se všemi dotčenými účastníky stavby. Ulice Podhorská není komunikací města, je pod správou Ředitelství silnic a dálnic.
Je možné omezit používání pyrotechniky obyvateli města? Z důvodu častých ohňostrojů zvláště v období konce a začátku roku ubývají ptáci. V rádiu jsem zaslechla pořad o škodlivosti vdechování plynů vznikajících při ohňostroji. Bylo by možné apelovat na občany města, aby používali ohňostroje pouze během silvestrovské noci?
Pan Beitl: Toto není otázka přímo na vedení města, je to společenský problém. Město pořádání ohňostrojů nijak nepodporuje. Organizátoři by si s výjimkou silvestrovské noci měli vždy žádat o povolení pořádat ohňostroj. Z pohledu drobného ptactva doporučuji obyvatelům rodinných domů budky a dokrmování. Já sám mám na zahradě dvě ptačí budky.
Bylo by možné omezit používání pyrotechniky formou nějaké vyhlášky? Ohňostroje začínají zpravidla již v listopadu a ještě před dvěma dny někdo „střílel“.
Pan Beitl: V současné době je pyrotechnika cenově relativně dostupná, mnozí lidé považují ohňostroj za dobré ukončení oslavy. Bylo by vhodné vytvořit takové společenské prostředí, aby mezi lidmi převládla představa, že používání pyrotechniky mimo ohlášené akce je „buranské“. Vydání vyhlášky koresponduje s vyhláškou o nočním klidu, který začíná ve 22:00. Samozřejmě i ohňostroje do deseti hodin večer jsou nepříjemné. Ohňostroje však zpravidla trvají několik minut a účinný zásah městské policie (dohledávání viníka) je velmi komplikovaný. V této souvislosti apeluji na všechny, aby tuto myšlenku šířili kolem sebe.
V nedávné době dělali ohňostroj dokonce i skauti v blízkosti skautské klubovny. Zrovna skauti by toto dělat nemuseli.
Pan Beitl: Opravdu už nevím, co k tomu tématu dodat. Se skauty komunikuji, váš vzkaz jim vyřídím.
Je objekt bývalého nákupního střediska ve Vysoké ulici stále ještě v soukromých rukou? Bude se s ním něco dělat? Objekt je spíše ostudou.
Pan Beitl: Nelze než souhlasit, objekt je stále v soukromých rukou. Místo by šlo jistě využít daleko lépe.
Pan Pleticha: Možná se více dozvíme na setkání 17. dubna, na kterém bude diskutována další část revitalizace sídliště Šumava. Těchto setkání se dříve účastnil i správce objektu a tyto výtky tam zazněly – reagoval, že bohužel nevidí do plánů majitelky objektu, ale pokusí se na ni v této věci působit. Objekt není v havarijním stavu, je to dům své doby. Město nemá pravomoc majitele nutit ke změně.
Pan Beitl: Město k chátrajícím nemovitostem může přistupovat prostřednictvím stavebního úřadu. Ten může zasáhnout v okamžiku, kdy objekt svým technickým stavem ohrožuje své okolí na zdraví a životě. Tato budova opravdu neohrožuje, je jen ošklivá. Na to, bohužel, žádný zákon není.
Je plánováno ve výměníku před domem v ulici Vysoká 92 a 90 sídlo Jablonecké energetické, a.s.? Uvažuje se o dalším prořezu zeleně na Šumavě? Zeleň se prořezávala v ulici Vysoká a Mlýnská v rámci dotace a nedávno došlo k prořezu v okolí zmiňovaného výměníku. Před naším domem tak zeleň odchází.
Pan Vele: Ano, opravdu zde plánujeme sídlo Jablonecké energetické, a.s. V současné době je ve spodní části objektu technologie a horní část je pronajata jedné sportovní organizaci, konají se zde tréninky.
Paní Gaislerová: O další prořezávce zeleně se neuvažuje. Jablonecká energetická, a.s., prováděla prořez zeleně kolem výměníku po domluvě s městem z důvodu plánované opravy střechy objektu.
Bylo by možné apelovat na obyvatele města, aby omezily používání pyrotechniky, v prosincovém měsíčníku?
Pan Vele: Určitě by to bylo možné.
Pan Pleticha: Já osobně dopad tohoto článku neočekávám. Bydlím v Průmyslové ulici, kde pozoruji stejný problém. Lidé, co používají petardy, jsou vesměs mladí lidé, často podnapilí, zpravidla ze sociálně slabších vrstev. Obávám se, že osoby, které se takto realizují, měsíčník nečtou. Zkusíme to.
Děkuji za snahu s tímto sídlištěm něco dělat, je za tím mnoho práce. Kdy je počítáno s etapou pro ulici Vysoká? Je možnost získat podklady od architektů? To, co jsem doposud viděl, je málo přehledné.
Pan Pleticha: Projekt na etapu Vysoká ještě kompletně zpracovaný není. Je zpracována pouze studie, co by se ve které oblasti mělo řešit. Na základě uskutečněných projednání jsme tam potlačili zeleň, protože o tu tady nouze není. Naopak jsme dali zadání hledat místa k parkování. Před přípravou projektu je potřeba ještě zjistit, kde jsou vedeny sítě, a zjistit, co není a co je potřeba řešit. Celé sídliště je rozdělené na osm etap, aby je bylo možné zpracovat uměřeně výšce dotačních prostředků. Dotace nejsou moc veliké, je to okolo 4 mil. Kč na jednu etapu.
Pan Beitl: Potlačování zeleně je nevhodný výraz. Je potřeba to vysvětlit. Zpravidla se projekty kreslí tak, že se rozšiřuje stávající zeleň na úkor ostatních ploch, a to v této oblasti není potřeba. Z pohledu zeleně bude zachován stávající stav.
Pan Pleticha: Více jak 10 let se snažíme sídliště zpřehledňovat. Vyřezávat hustá křoví, kde se často hromadí nepořádek. Takováto místa se stávají příbytkem bezdomovců a jsou to rizikové oblasti z hlediska kriminality. Snažíme se do města dávat zeleň, která začíná nejlépe v úrovni očí, aby tato místa byla přehledná.
Pan Beitl: Současně se systémově snažíme nahrazovat živelnou výsadbu dřevin, která vznikala v době osídlení sídliště. Dnes tyto stromy mají i několik desítek metrů a mnohdy stíní do oken. Zpravidla jsou tyto stromy již přestárlé a jejich velké větve ohrožují obyvatele. Tyto stromy jsou do budoucna určeny ke kácení a samozřejmě budou, pokud je to možné, nahrazeny stromy, které jsou pro toto prostředí vhodné.
Paní Fričová: Optimistickou zprávou je, že projektanti v lokalitě sídliště Šumava našli více jak 70 nových parkovacích míst.
Revitalizace sídliště má osm etap, v jakém horizontu počítáte s realizací etapy ulice Vysoká?
Pan Pleticha: Přibližně do dvou let.
V průběhu letošní zimy jsem se pokusil řešit problém ucpaného kanálu, který se nachází u stánku s pečivem v blízkosti bývalého nákupního centra ve Vysoké ulici. Osobně jsem na město volal snad dvacetkrát, zpravidla jsem byl pokaždé přepojen někam jinam a zatím problém nebyl vyřešen. V prostoru se nachází veliká louže, která, když zamrzne, vytvoří ledovou plochu. Mohlo by město, i když to není městský pozemek, jednou za čas vodu odsát?
Pan Vele: Jedná se o komplikovanější problém. Jakmile to umožní klimatické podmínky, kanál opravíme.
Pan Beitl: Budu rád za přeposlání historie vašich dotazů, celou situaci prověříme.
Neuvažuje město o odkupu objektu tohoto bývalého nákupního centra? Na pozemku by mohla vzniknout například parkovací místa. Budova má několik majitelů.
Pan Pleticha: Aktuální situaci z pohledu vlastnictví nemovitosti neznám. Ve městě je daleko více problémovějších objektů. Samozřejmě pro vás je tento problém významný.
Pan Vele: Pokusím se oslovit vlastníky. Je to samozřejmě i otázka ceny.
Pan Pleticha: V případě vlastnictví nemovitosti více majiteli mají tito vlastníci navzájem ze zákona předkupní právo, což proces prodeje prodlužuje.
Pan Beitl: Zkušenosti města s vykupováním takovýchto nemovitostí z hlediska vyjednávání jsou spíše negativní. Pan Vele se pokusí navázat s majiteli jednání.
Mohlo by město udělat něco s auty vykazujícími známky vraku, která zabírají parkovací místa na sídlišti? Konkrétně se mi jedná o dvě dodávky u prodejny Amat omezující vjezd aut v zimě na parkoviště.
Pan Beitl: Autovrak má přesnou definici, např. nemá SPZ, má vyfouklé gumy atd.
Pan Vaňura: Obě dodávky jsem řešil, jsou předané na město.
Pan Beitl: To, že jsou předané, znamená, že jsou nahlášené správnímu úřadu, který celý proces prohlášení za vrak spravuje. Je to však delší legislativní proces.
Pan Vaňura: V současné době je na sídlišti Šumava takto předáno a řešeno šest aut.
Pan Beitl: Toto je velmi vhodný případ pro aplikaci „Lepší místo“. Aplikace poskytuje zpětnou vazbu – je v ní vidět, co se s daným podnětem dál děje. Každý proces má své úřední lhůty, se kterými se nedá nic dělat.
Pan Vele: Takováto auta nám přirozeně překáží v rámci zimní údržby. Správní proces je poměrně dlouhý, dané auto musí dva měsíce stát označené na místě, než může být odvezeno na deponii.
Paní Řimnáčová: V případě, že vozidlo stojí na komunikaci, řídí se tento proces zákonem o pozemních komunikacích. V případě, že stojí mimo komunikaci, řídí se zákonem o odpadech. Stojí-li vozidlo mimo komunikaci a může ohrozit životní prostředí např. úkapy, je možné jej odvézt hned. Dále musí být vozidlo dva měsíce skladováno v deponii, zda se nepřihlásí majitel, a pak může být zlikvidováno. Stojí-li na komunikaci, musí zůstat na místě. Vozidlo je oblepeno výzvami, současně je informace vyvěšena na úřední desce a vlastník vozidla je obesílán. Až po té je možné vozidlo odtáhnout a zlikvidovat.
Kdo je vlastníkem objektu bývalé výtopny v Pasekách a jaký je s ním záměr? Stav objektu není dobrý.
Pan Vele: Vlastníkem objektu je Jablonecká energetická, a. s. Již přibližně šest let je nabízen k prodeji. Město již mělo několik zájemců, ale zatím nedošlo k vzájemné dohodě. V současné době jednáme s novým zájemcem. Nachází se zde drobná ekologická zátěž, na kterou je zpracován znalecký posudek.
Dřív jsem bydlel ve Mšeně ve Mšenské ulici a tam byla údržba komunikací daleko lepší, než tady na Šumavě. Na Šumavě bych ji oznámkoval 4-. Ve Skelné ulici se skoro nedá projet, kanály jsou ucpané, chodníky neudržované. Stejně tak ulice Březová je ve špatném stavu a chodníky na Mánesově ulici také. Ulice Skelná mezi Švédskou a Mlýnskou je luxusní ulice a bydlí v ní jedna třetina lidí v porovnání s tím, kolik lidí bydlí v části ulice mezi paneláky, kde je výrazně více využívaná.
Pan Vele: Ulice Skelná je v plánu údržby na letošní rok. Vady, o kterých mluvíte, by měly být v tomto roce opraveny. V Mánesově je počítáno s údržbou chodníků. Není v silách města udělat celou lokalitu najednou, a proto se opravy dělají prostupně.
Paní Fričová: Březová bude řešena právě v rámci připravovaného projednávání revitalizace sídliště Šumava.
Pan Pleticha: Skelná v části mezi ulicemi Švédkou a Mlýnskou byla opravována v rámci dotace Rozvojové investiční banky v letech 2005-2006. Druhá část Skelné se nedělala, v této části se teprve v nedávné době vyřešily majetkové vztahy týkající se pozemků. Sídliště Šumava je druhé nejstarší sídliště v Jablonci.
Pan Vele: Město se snaží postupně majetkoprávní vztahy narovnávat mimo jiné proto, aby mohlo spravovat komunikace. Jsou to kroky, které nejsou vidět, ale téměř každé druhé zasedání zastupitelstva jsou schvalovány nějaké majetkové převody.
Pan Beitl: Setkání ve Mšeně již proběhlo a i tam obyvatelé kritizovali údržbu komunikací. Opravdu nepreferujeme žádné území, údržbu dělá v celém Jablonci jedna firma.
Počítá se stále s prodloužením tramvaje až na terminál? Kéž by se terminál povedl podle projektu.
Pan Vele: Ano, s prodloužením se počítá a pracuje se na tom.
Paní Fričová: Vítězný návrh architektonicko-urbanistické soutěže o terminál představíme v dubnovém měsíčníku a všech pět ostatních, které porota posuzovala, představíme v květnové příloze měsíčníku.
Přijďte se někdy v sobotu v pět ráno podívat do Jabloneckých Pasek k podniku Chronos. Je tam veliký provoz taxíků, v létě není možné v noci otevřít okno. Před podnikem na parkovišti je pokaždé ráno nepořádek – prázdné pet lahve, rozbité skleničky, lahve a plechovky od piva. Nikdo to neuklízí.
Pan Beitl: Pan Oklamčák z oddělení interního auditu a stížností mi všechny stížnosti a podněty na tuto problematiku tlumočí. Situaci se snažíme řešit s majitelem podniku a s Krajskou hygienickou stanicí LK. Zařízení je hojně využíváno, navštěvují jej stovky lidí, kteří se chtějí bavit. Projevuje se zde jeden z negativních dopadů zákona o zákazu kouření, kde desítky lidí stojí před provozovnou a normálně se baví. Majitel se snaží situaci řešit, např. vytvořil v rámci objektu kuřárnu. Druhý problém jsou taxikáři. S nimi situaci řeší okrskář městské policie pan Vaňura.
Pan Vaňura: Taxikáři jsou na tuto problematiku upozorňováni. Taxíky čekají na klienty s vypnutým motorem, bohužel pohyb taxíků v lokalitě je opravdu veliký. Skutečnost, že se návštěvníci podniku ve tři nebo v pět ráno normálně baví před klubem, není přestupkové jednání. Z restaurace sklo nelze vynášet.
Pan Beitl: Majitel objektu má snahu problémy řešit. Nepořádek na parkovišti budeme brát jako jeden z námětů jak zmenšovat dopad provozu podniku na okolí a budeme se jím zabývat. Předjímám, že část nepořádku způsobují právě taxikáři, kteří tam tráví čekací čas.
Počítá se po otevření silnice I/14 z Liberce s protažením průjezdu od Lidlu přes Vrchlického sady rovnou k přehradě? Obávám se kolon tvořících se v návaznosti na křižovatky na Palackého.
Pan Pleticha: Město na léto připravuje akci rozšíření odbočovacích pruhů v Riegrově ulici pro plynulejší průjezd křižovatkou. Průtah přes Vrchlického sady je projektem Ředitelství silnic a dálnic a Krajské správy silnic. Projekt bude otevřen až na základě vyhodnocení dopravní situace právě po otevření I/14. Nejdříve je však plánováno vyřešení západního obchvatu kolem Jablonce – spojení silnice I/65 z Rádelského mlýna s I/14 od Liberce. Z hlediska územního plánu jsme na obě akce připraveni.
Pan Vele: Současně s rozšířením odbočovacích pruhů v Riegrově ulici plánujeme v druhé polovině letošního roku výměnu semaforů v ulici Palackého. Chtěli bychom křižovatky osadit inteligentními semafory, které by pomohly dopravu lépe regulovat a zlepšit propustnost křižovatek.
Pan Beitl: Město připravilo vše, co mohlo, pro realizaci průtahu přes Vrchlického sady, schválilo územní plán. Na západní obchvat se již zpracovává EIA – studie vyhodnocení vlivů stavby na životní prostředí. Ředitelství silnic a dálnic tuto stavbu projednává jako jednu ze svých plánovaných akcí.
Pan Vele: Otevření silnice I/14 je skutečně reálné. Silnice by měla být provizorně otevřena 1. 6. 2018 – jeden pruh do Liberce, jeden z Liberce. Definitivní dokončení je plánováno na říjen tohoto roku.
Zapsala: Karla Hackelová