Setkání představitelů města s občany Proseče nad Nisou se uskutečnilo 12. dubna 2018 v hasičské zbrojnici.
Přítomni: primátor Petr Beitl, náměstek pro ekonomiku Miloš Vele, náměstek pro rozvoj města Lukáš Pleticha, vedoucí odboru územního a hospodářského rozvoje Otakar Kypta, vedoucí oddělení investiční výstavby Pavel Sluka, vedoucí odboru stavebního a životního prostředí Ivana Řimnáčová, vedoucí odboru správy majetku Jaromíra Čechová, vedoucí oddělení správy komunikací Pavel Kozák, vedoucí oddělení správy veřejné zeleně Štěpánka Gaislerová, zástupce městské policie okrskář str. Lubomír Bartoš a moderátorka Jana Fričová.
Paní Fričová: v úvodu pozvala na výstavu k architektonicko-urbanistické soutěži o terminál, která bude zahájena 1. května ve výstavním prostoru v budově radnice a potrvá do konce měsíce května. Výstava představí všechny projekty, které se soutěže zúčastnily.
Pan Pleticha: Představil prezentaci Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s., týkající se tramvajové trati Liberec – Jablonec nad Nisou. Plánovaná část rekonstrukce trati se dotkne právě Proseče nad Nisou, i když větší část stavebních prací bude realizována za řekou na liberecké části údolí. Celkově se jedná asi o tři kilometry trati. Rekonstrukce bude stavebně i finančně náročná, ale výsledek bude stát za to. Na částech trati z Liberce do Vratislavic a ze Zeleného údolí do Vratislavic již rekonstrukce proběhla – prezentace ukazuje původní i současný stav těchto již zrekonstruovaných úseků. Přes území Proseče vede tramvajová i železniční trať. Prezentace znázorňuje možný budoucí vzhled stanice Proseč nad Nisou (stanice se nachází na katastru města Liberec). V horizontu 4 – 5 let by zde mohlo vzniknout přestupní místo mezi tramvají a vlakem. Nově se v této lokalitě podařilo realizovat výkup pozemků, což umožnilo zde projektovat i autobusovou zastávku, otočku autobusu a několik parkovacích míst pro systém P+R. To umožní v budoucnu připravit novou autobusovou linku, která bude obyvatele z horních částí Proseče svážet dolů do údolí. Mám z toho osobně velikou radost, protože jednání kolem přípravy tohoto projektu byla velmi dlouhá a náročná. Podle posledních zpráv začne rekonstrukce tramvajové trati nejpozději v příštím roce. Místo tramvaje bude přes Proseč jezdit náhradní autobusová doprava. Po rekonstrukci trati však bude tramvajová doprava mezi Jabloncem a Libercem rychlejší, pohodlnější a kultura cestování výrazně vzroste.
Přiblížilo se dokončení rekonstrukce silnice I/14. Silnice by měla být provizorně otevřena 1. 6. 2018 – jeden pruh do Liberce, jeden z Liberce. Definitivní dokončení je plánováno na říjen tohoto roku. Hlavní dopravní směr na Liberec se tak opět přesune za kopec do Rýnovic a Lukášova a zdejší dopravní situace se opět zklidní. Z tohoto důvodu by mohlo město na konci tohoto roku nebo v roce příštím přistoupit k realizaci přechodů a chodníků, po kterých obyvatelé Proseče volají.
Dalším velkým tématem této lokality je kanalizace. V některých částech Proseče jsme pokročili, v některých bohužel moc ne. V lokalitě Na Palouku bude v průběhu dubna zahájena stavba spadiště šachty, která povede pod hřebenem. Následně by mohla být v této lokalitě realizována splašková kanalizace. Horší situace je ve Zlaté uličce, kde zatím nedošlo k dohodě mezi obyvateli a nebylo nelezeno místo na jímku, ze které by se odpadní vody přečerpávaly do kanalizace. Nicméně záměr na její vybudování trvá. Záměrem města je postupná realizace i dalších částí odkanalizování území Proseče.
Od roku 2016, kdy byla zahájena rekonstrukce komunikace I/14 na Liberec a doprava přes Proseč výrazně vzrostla, požadujeme omezení rychlosti v ulici Horní. Je možné prodloužit omezení rychlosti na 30 km/h od dvojdomků v Horní ulici až za překladiště?
Pan Kozák: Dopravní situace v ulici Horní se řešila komplexně. Řešilo se to s dopravním inženýrem, silničním úřadem a také se státní i městskou policií. Současně se řešila i zrcadla, zpomalovací pruhy, úprava značení atd. V tuto chvíli nevíme, proč to nebylo zrealizováno, situaci prověříme.
Mezi dvojdomky a překladištěm v Horní ulici vznikl nový nájezd na soukromý pozemek. Zajímalo by mne, co se zde buduje.
Pan Pleticha: Nového nájezdu jsem si také všiml, nicméně každý má právo napojit svůj pozemek na veřejnou komunikaci. Již dlouhou dobu zde voláte po chodníku. Projekčně je na to město připraveno. Bohužel nás právě v tomto případě doběhly požadavky, které měli obyvatelé Proseče při přípravě územního plánu. Stavba chodníku bude moci být realizována až po změně územního nebo regulačního plánu. Tento proces bude trvat déle než rok. Dále je zde plánována další změna územního plánu, která by umožnila v budoucnosti rozšíření Horní ulice – včlenění předkupního práva města na pozemky podél silnice. Musím však konstatovat, že v uplynulých letech nebyla příliš dobrá komunikace mezi městem a vlastníky pozemků a osadní výbor zde netvořil aktivní mezičlánek v komunikaci mezi městem a zdejšími obyvateli.
Pan Černý: V časopise Naše Jablonecko z června 2011 vyšel článek „Chybí kanalizace v Proseči, dočkat by se měla za tři roky“. Jedním ze zásadních bodů v článku je, že do dvou let by měla být zpracována projektová dokumentace k odkanalizování Proseče. Pokročilo se alespoň v té projektové dokumentaci?
Pan Pleticha: Projektová dokumentace za celé území najednou zpracována nebyla. Pro SVS, a.s., která je vlastníkem kanalizace, projekt nebyl zajímavý. Město se snaží realizovat kanalizaci v Proseči postupnými kroky, jako např. ve Zlaté uličce. Až v letošním roce se změnily vlastnické poměry ve společnosti SVS, a.s. Jsem přesvědčený, že nyní nám bude více nasloucháno a rozhodnutí o realizaci projektu nebude záležet jen na rentabilitě projektu. Více vám k tomu řekne primátor Petr Beitl, který ve společnosti zastupuje nejen město Jablonec, ale i obce na Jablonecku.
Pan Beitl: Společnost SVS, a.s., působí na území dvou krajů a je vlastněna obcemi a městy v různých akciových podílech. Město Jablonec nad Nisou vlastní 4 % akcií společnosti. SVS, a.s., sama o sobě plánuje jednotlivé investiční akce, vlastní infrastrukturu a investuje do ní. Pod ní je servisní organizace SČVK, a.s., která lidem posílá složenky za vodné a stočné. Od roku 1989 byl SČVK, a.s., z 50 % vlastněn francouzskou společností Veolia. V průběhu posledních 4 let se podařilo domluvit odkup této poloviny společností SVS, a.s., a dostat tak celou společnost do českých rukou. 100% vlastníkem SČVK, a.s., bude SVS, a.s., na konci tohoto roku. Protože byl ve společnosti zahraniční partner, SVS, a.s., nemohla žádat o dotace Státního fondu životního prostředí. Prvním projektem, který se podařilo realizovat, je projekt Kokonína a Rychnova a pevně věřím, že teď přijdou na řadu další projekty.
Co je plánováno s ulicí Za Říčkou? Letos tam byly vykáceny stromy a ulice je ve velmi špatném stavu.
Pan Pleticha: Stromy byly vykáceny v souvislosti s přípravou rekonstrukce tramvajové tratě. Stromy lze kácet s povolením jen v určitém vegetačním období. Podle původního plánu měla být rekonstrukce tramvajové trati zahájena již o letošních prázdninách. Rekonstrukce by měla být dokončena nejpozději do roku 2023, do kdy jsou na projekt rekonstrukce tramvajové trati alokovány finanční prostředky.
Pan Vele: Ulice Za Říčkou je v plánu oprav na letošní rok.
V současné době se upravují břehy Nisy. Budou upraveny do původního stavu? V blízkosti garáží u domu Prosečská 199 bylo místo, kde šlo jet autem podél řeky, dnes tam vyčnívají dráty z betonu.
Pan Vele: Je to investiční akce státního podniku Povodí Labe, váš požadavek jim budeme určitě tlumočit.
Pan Beitl: Současně doporučuji v této věci kontaktovat přímo Povodí Labe na jejich kontaktní adresu. Jak znám tuto firmu, je zvyklá po ukončení prací vždy dočišťovat.
Pan Jakubík, Zlatá ulička: Pochopil jsem dobře, že odpověď na otázku „Zda se projektuje kanalizace v Proseči?“ je, že se nic neprojektuje? Myslím tím kanalizaci celé Proseče. To zde bydlí tak málo obyvatel, že je to pro SVS, a.s., nezajímavé?
Pan Pleticha: Máte pravdu, pro SVS, a.s., byl projekt nerentabilní. Na druhou stranu musím říct, že Proseč nad Nisou je veliké území a vyřešit všechny problémy najednou, je nereálné. Problémy je potřeba řešit po částech.
Pan Beitl: Skutečně politika SVS, a.s., je prioritně připojovat území s určitou hustotou obyvatel. Projekty pro lokality s nízkou hustotou obyvatel odkládají. Nadějí pro Proseč je rozvoj území.
Pan Pleticha: SVS, a.s., projekt kanalizace v Proseči neplánuje, tyto postupné kroky plánuje město. Město postupuje po částech. Tam, kde je situace bezproblémová, kde se lidé dokáží domluvit, tam se projektuje daleko líp. Jako např. v lokalitě finských domků, kde se buduje spadiště. Kanalizaci je možné stavět od nejnižšího bodu nahoru.
Kanalizace je u finských domků a pak u dvojdomků, mezi těmito lokalitami je stará zástavba, kde kanalizace není.
Pan Kypta: v současné době probíhá první a druhá etapa. Zároveň se připravuje další etapa, kdy kanalizace povede po části ulice Horní do kopce až k této staré zástavbě. Pod dvojdomky bude možné její odkanalizování do stávající kanalizace, která vede ke Zlaté uličce. Celá stráň na druhou stranu je orientovaná ke spadišti, které právě budujeme u finských domků. Finské domky se připojí v letošním roce. Příští rok bude realizována další etapa, která povede částí ulice Horní až za zahradnictví. Dále je připravená ještě jedna etapa, ale to je bohužel vše, co jsme v tuto chvíli schopni realizovat.
Proč se nestaví páteřní kanalizace podél Prosečské silnice a na ní se nenapojují přípojky nahoru?
Pan Kypta: Před lety se jednalo se společností SVS, a.s., o odkanalizování Proseče a vypadalo to, že projekt bude realizován. Bohužel SVS, a.s., zjistila, že by to byla pro ni nenávratná investice. Kanalizace se nedává do chodníků, ale pod komunikaci. Komunikace Prosečská je silnicí 1. třídy ve správě Ředitelství silnic a dálnic. Položit kanalizaci pod tuto silnici by pro město znamenalo neúnosné finanční náklady na věcné břemeno (služebno). Tato komunikace bude minimálně ještě 5-10 let silnicí 1. třídy. Proto vybudování páteřní kanalizace pod ulicí Prosečská v dohledné době nevidím.
Předpokládáte, že se ke kanalizaci připojí 100 % obyvatel Proseče. Bydlím u silnice a všem vzkazuju, že se v žádném případě nepřipojím ani na kanalizaci, ani na vodu. Já jsem si to už vyřešil jiným způsobem.
Pan Kypta: Tímto se však realizace odkanalizování ještě více vzdaluje. Město se snaží postupně budovat kanalizaci v určitých úsecích. Když se v dolní části Zlaté uličky najde vhodný kus pozemku, kde bude možné vybudovat sběrnou jímku s čerpadlem a s tlačnou kanalizací, bude se moci celá Zlatá ulička připojit. Z této sběrné jímky by se odpadní vody vytlačily nahoru do místa, které už bude fungovat dál gravitačně do spadiště, které tam je. A takto můžeme vybudovat kanalizaci ve všech ulicích, které vedou do údolí k řece Nise. V tuto chvíli, je to jediné řešení, které máme.
Není možné vést kanalizační stoku souběžně s Nisou?
Pan Kypta: I v tomto případě by se jednalo o soukromé pozemky. Není to nerealizovatelné.
Další problém je Vratislavická kyselka. Dnes existují technologie na čištění odpadních vod (domovní čistírna s akumulační nádrží), při jejichž využití vytéká z 95 % čistá voda. Díky existenci kyselky zde však není možné zasakování. Jediné řešení tady proto zatím je bezodtoková jímka. Mohlo by město vstoupit do jednání ke změně zákona o vřídlech z roku 1960?
Pan Pleticha: Není to o zákonu o vřídlech, ale o geologickém podloží. Tuto možnost jsme prověřovali. Kyselka sice nefunguje, ale pramen stále spadá pod ochranu minerálních vod. Je napájená vodami, které se vsakují puklinami ve skalách.
Pan Beitl: Rád bych zde zmínil, že i propojení Kokonína a Rychnova u Jablonce nad Nisou kanalizací jsme si před deseti lety neuměli představit. Chybělo mimo jiné 80 mil. Kč. Dnes se tyto finanční prostředky našly. Možná, že statut Kyselky by mohl být tím důvodem, proč by žádost o dotaci pro tuto lokalitu mohla být jednou úspěšná.
Pan Louda, Zlatá ulička: V minulém roce zde bylo prezentováno více způsobů řešení kanalizace ve Zlaté uličce. Varianta, že bude vybudována spádová kanalizace do nejnižšího místa v Prosečské ulici, skončila na tom, že se nenašel žádný vlastník, který by na svém pozemku nechal vybudovat přečerpávací stanici. Dalším důvodem bylo, že by to bylo velice nákladné.
Pan Pleticha: Dnes je to hlavně o nalezení vhodného pozemku.
Paní Bencová z oddělení investiční výstavby mi představila projekt, podle nějž by město vybudovalo páteřní kanalizaci směrem na vršek, kde by byly odpadní vody přečerpávány do dalšího řádu. Každý dům by si však musel dobudovat svoji vlastní přečerpávací stanici, která by čerpala odpadní vody do páteřní kanalizace. Předpokládaná pořizovací cena pro každý dům by byla 40 – 60 tis. Kč. Většina obyvatel ulice tuto variantu odmítla. Jaký je časový horizont vybudování kanalizace ve Zlaté uličce a jaký podíl domů, by se musel připojit, aby byl projekt realizován?
Pan Pleticha: Vše stále záleží na dohodě obyvatel Zlaté uličky. Při posledním jednání v této věci bylo dohodnuto, že nejvýhodnější varianta by byla nalézt vhodný pozemek v nejnižším bodě u Prosečské ulice. Město je ochotno tento pozemek vykoupit. Na něm by se vybudovala sběrná jímka, do které by byl gravitačně sveden odpad ze všech domů v ulici. Z jímky by se pak odpadní vody tlačily nahoru do kanalizace. Ale znovu apeluji, zkuste se dohodnout na vhodném pozemku v nejnižším místě u silnice.
Musí se napojit všichni nebo stačí jen nějaký minimální počet?
Pan Kypta: Ve Zlaté uličce je 27 domů. Pokud se připojí tři čtvrtiny domů, lze projekt realizovat. Jinak je to vyhozená investice.
Tolik lidí se nikdy nepřipojí. 90 % obyvatel řekne, že to nepotřebuje.
Pan Beitl: Upozorňuji, že při současném nakládání s odpadními vodami zde může dojít k problému (havárii) a úřad pak bude muset použít restrikční opatření. V takovém případě by bylo kontrolováno nakládání s odpadními vodami v každém domě v ulici. Připomínám, že existuje fond kanalizační infrastruktury, kde mohou obyvatelé čerpat na odkanalizování domu 50 tis. Kč. Město nechce jít proti lidem a budovat stavbu, ke které se nikdo nepřipojí.
Rozumím a souhlasím s tím, že pokud do toho lidi nepůjdou, tak ani toto řešení kanalizace nebude.
Je možné se zeptat firmy Translog, spol. s r.o., která je posledním domem ve Zlaté uličce.
Pan Pleticha: Firmu Translog, spol. s r.o., oslovíme. Další možností je, že by se našel pozemek, např. nějaká zahrada za hlavní silnicí, blíže k řece. Řekněte nám, jestli víte o nějakém vhodném pozemku za silnicí, oslovíme vlastníky.
Pan Louda, Zlatá ulička: Moje druhá otázka se týká vodoteče směrující touto lokalitou do údolí. Tato vodoteč je v současné době díky vlastníkům pozemku p. č. 252 přerušena. O této věci jsem jednal s panem Oklamčákem z oddělení interního auditu a stížností. Poslal mi vyjádření právního oddělení, kde je psáno, že každý, kdo má na svém území část vodoteče, se o ni musí starat a závady odstraňovat. Pokročilo město nějakým způsobem v jednání s dědičkami po paní Kyselové, které jsou vlastníky dotčeného pozemku? Jinak tam hrozí, že po každém dešti poteče voda na komunikaci.
Paní Řimnáčová: Stavba všech domů v lokalitě byla povolena s jímkou na vyvážení. Vodoteč, o které mluvíte, není evidována jako vodní tok a proto nemá svého správce. Je to historické odvodnění podmáčených pozemků, které si vybudovali lidé v době výstavby domů a které má svoji životnost. Vlastník odpovídá za škodu v okamžiku, kdy voda z jeho pozemku bude ohrožovat nemovitost pod ním. Do této vodoteče jsou však vypouštěny odpadní vody snad ze všech domů v ulici a jdou dále do Nisy. To je opravdu nepovolené nakládání s odpadními vodami. V případě, kdy by město začalo kontrolovat nakládání s vodami, ukládalo by v souladu se zákonem vysoké pokuty a nařizovalo by realizaci daných opatření.
To znamená, že za vytékání vody z mého pozemku budu pokutován já, i když je to způsobeno ucpanou vodotečí na sousedním pozemku?
Paní Řimnáčová: Ve své podstatě ano.
Pan Kozák: Situaci jsme řešili spolu s panem Oklamčákem z oddělení interního auditu a stížností a s právním oddělením. Voda vytékající v zimě vytvořila ledovou plotnu a způsobila značnou škodu na komunikaci. Právní oddělení vyzvalo dědice paní Kyselové, aby situaci nějakým způsobem řešili.
Mám tu vodoteč zasypat na začátku svého pozemku, aby to odnášel ten nade mnou?
Paní Řimnáčová: Tímto řešením se posune problém pouze o jeden dům výše. Z hlediska odvodnění pozemků ve svahu by měl každý majitel udělat taková opatření, aby nepoškozoval pozemky pod ním. Současně každý má z hlediska vodního zákona právo dělat taková opatření, aby nedocházelo ke škodě na jeho majetku. Vodoteč nemá správce, takže je to skutečně na vlastnících pozemků, aby odváděli vodu ze svých pozemků.
Pan Pleticha: Situaci lze řešit občanskoprávní cestou. Můžete podat žalobu k soudu na to, že vlastnící pozemku jsou povinni strpět opravu vodoteče. Finanční náklady půjdou za žalobcem. Jediné, co v tuto chvíli může pomoci, je občanskoprávní spor.
Já tedy ponesu odpovědnost, že jsem si na svém pozemku vodoteč za 60 tis. Kč opravil, abych neměl zaplavený pozemek, a že z mého pozemku vytéká voda na komunikaci.
Pan Pleticha: Tuto problematiku tady nevyřešíme. Ze své pozice vám nabízím, že pozvu na jednání vás a dědičky paní Kyselové. Vysvětlím jim, jaké mohou být občanskoprávní následky. Řešení daného problému je v občanskoprávní rovině. Město může jen takto apelovat a zkusit vyjednávat.
Doporučuji, aby město uplatnilo škodu za poškození komunikace na pojišťovně a pojišťovna sama bude vymáhat škodu na vlastníkovi. Zahájí soudní jednání.
Pan Pleticha: Bohužel v tomto případě to takto nefunguje. Takto to funguje např. u povinného ručení, toto však není nahodilá událost.
Paní Fričová: Závěrem opakuji, že pan náměstek Lukáš Pleticha nabídl mediační službu a svolá si vlastníky dotčeného pozemku a vás, majitele sousedního pozemku, a pokusí se moderovat řešení mezi vámi.
Bartáková, Vrcholová ulice: Nedalo by se něco udělat s Vrcholovou ulicí? Před osmi lety byla opravena svažitá část Vrcholové ulice. Od té doby je ulice zahrnuta do zimní údržby. Rovinatá část na opravu stále čeká. Opravy ulice se řeší stálým navážením obrusu. Tato oprava však vydrží někdy i jen 14 dní.
Pan Kozák: Jedná se o nezpevněnou komunikaci, nemá konstrukční vrstvy, nemá odvodnění.
Pan Beitl: To, po čem voláte, není oprava, ale výstavba nové komunikace. Bohužel, takových silnic je v Jablonci několik desítek. Z hlediska rozpočtu města je to podobné jako s kanalizací. Budujeme silnice podle priorit, které jsou dány počtem obyvatel apod.
Pan Kypta: Podobných komunikací je v Jablonci opravdu mnoho. Priority se stanovují podle toho, kolik je v ulici objektů, zda se v ulici plánuje ještě nějaká výstavba, která by mohla poškodit nově vybudovanou komunikaci těžkými stavebními stroji. Vybudování nové silnici v této lokalitě v současné době neplánujeme. Časový horizont realizace je podle mého odhadu minimálně 5 let.
Pan Vele: Podobných komunikací je na území Jablonce řádově 30-40.
Pan Kozák: V současné době je to stále o udržování stavu nezpevněná komunikace.
Pan Kypta: Rekonstrukce celé komunikace znamená projekt a stavební povolení. Náklady na výstavbu nové silnice jsou několikanásobně větší než na údržbu nezpevněné komunikace. Např. rekonstrukce Ladovy ulice stála 15 mil. Kč.
Ulice Nad Školkou je častým cílem procházek seniorů i maminek s dětmi. Bylo by možné instalovat v lese, v místě, kde bývala hospoda U Kučerů, lavičku?
Pan Vele: V tuto chvíli neumíme odpovědět, odpověď doplníme.
Doplnění OSVZ: s lavičkou počítáme, v současné době hledáme vhodné umístění.
Ulice Na Palouku: Je pravda, že je do budoucna plánováno prodloužení autobusové linky dolů k tramvajové trati?
Pan Pleticha: Prodloužení autobusové linky z Horní Proseče dolů do údolí k tramvajové trati je jedním ze záměrů připravovaných při rekonstrukci tramvajové trati. U stanice Proseč nad Nisou je projektováno přestupní místo mezi tramvají a vlakem a nově i autobusová zastávka se smyčkou a malé parkoviště. V horizontu 4 – 5 let by mohlo dojít k prodloužení současné autobusové linky z Horní Proseče dolů k prodejně keramiky a dále ke stanici Proseč nad Nisou.
Mohlo by město vybudovat osvětlení od přechodu u tramvajové zastávky Za tratí k této zastávce? Není zde žádné světlo a večer je tam veliká tma.
Pan Sluka: Plánujeme osvětlení přechodu pro chodce, ale s osvětlením další cesty k tramvajové zastávce zatím nepočítáme.
Nevíte, kdy bude otevřena chata u Prosečské rozhledny?
Paní Řimnáčová: Podle informací, které mám k dispozici, majitel vybírá provozovatele a čeká s otevřením na dokončení opravy silnice I/14.
Pan Beitl závěrem poděkoval za účast a bezproblémové jednání. Dodal, že doufá, že se nám všem společně podaří aspoň některé z problémů, které zde byly pojmenovány, společně posunout.
Zapsala: Karla Hackelová