Ve čtvrtek 15. března 2018 se konalo ve školní jídelně ZŠ Mozartova setkání vedení města Jablonce nad Nisou s občany Mšena.
Přítomni: primátor Petr Beitl, náměstek pro ekonomiku Miloš Vele, náměstek pro rozvoj města Lukáš Pleticha, vedoucí odboru územního a hospodářského rozvoje Otakar Kypta, vedoucí odboru stavebního a životního prostředí Ivana Řimnáčová, vedoucí odboru správy majetku Jaromíra Čechová, vedoucí oddělení správy komunikací Pavel Kozák, vedoucí oddělení investiční výstavby Pavel Sluka, za oddělení správy veřejné zeleně Barbora Šnytrová, zástupce městské policie okrskář str. Luboš Nigrin a moderátorka Jana Fričová.
Prezentace k setkání s občany - 15.03.2018, Mšeno
Na úvod pan Pleticha seznámil přítomné s architektonickou soutěží na nový dopravní terminál, který by měl vzniknout u Dolního náměstí na místě bývalé tržnice - měli jsme obavu, jestli se vůbec někdo přihlásí, dalo nám práci sehnat architekty, věnovali jsme se hodně zadání. Podařilo se to dát dohromady, pravidla byla v září loňského roku vyhlášena. Sešlo se devět návrhů, které dostali do rukou různí experti. Po posuzování zůstalo pět návrhů, které splnily všechny požadavky, které jsme chtěli. Dnes bylo slavnostně rozhodnuto o vítězi. Na panelech můžete vidět všech pět nejlepších návrhů včetně vítězného. Dopadlo to velice úspěšně. Dále budeme jednat s autory vítězného návrhu, aby začali kreslit stavební projekt tak, abychom v roce 2020 měli stavební povolení a v roce 2023 jste se již svezli autobusy z nového terminálu, aby tam přijela tramvaj a aby zde bylo kde zaparkovat.
Paní Fričová – vítězný návrh je na oknech, je to návrh č. 4.
Pan Beitl – v květnovém Jabloneckém měsíčníku bude vítězný návrh také představen.
Pan Vele – uvádím první dotaz – včera večer jsem dostal e-mail od obyvatelky Mšena, která se dnes nemůže zúčastnit tohoto setkání a dává podnět, abychom se podívali, že u zrušeného výměníku v ul. Čelakovského není vodorovné dopravní značení a auta tam parkují na divoko – dnes jsem to předal kolegům z oddělení správy komunikací, aby se na to podívali.
Bydlím v ul. Mozartova, chodník je 40 let starý, v hrozném stavu, samá díra… Byl tam živý plot, proč se zrušil? Bylo to pěkné a měl i význam, nelítalo tam listí…
Pan Vele – uděláme letos část tohoto chodníku, zařadíme ho do plánu oprav.
Doplnění oddělení správy veřejné zeleně – není uvedeno konkrétní místo v Mozartově ulici. Pokud jde o prostor před domem 2–12, pak naším úmyslem nebylo živý plot odstranit, ale sesadit. Nicméně k tomuto zásahu došlo na přelomu let 2009 a 2010, kdy si občané stěžovali na špatný stav keřů a problém s jejich poléháním pod sněhem, což způsobovalo zúžení profilu chodníku. Protože keře byly staré, bohužel po sesazení již v jarních měsících neobrazily. Jiným způsobem nebylo možné problém řešit.
Chci se připojit, jsem z Mozartovi ul., chodník je tam to samé, je v dezolátním stavu, jezdí tam vozíčkářka… několikrát se bouraly silnice, když se tu dělaly výtopny… Proč při tom neudělali i ten chodník?
Pan Vele – to není tak jednoduché spojit dohromady různé investiční akce.
Teď si vzpomínám, že loni jsme se bavili o tom, že tu máte problém s vodou, že tu teče špinavá voda. Předával jste mi tu 20 let starou projektovou dokumentaci. Letos to budeme dělat, bohužel projektová dokumentace nebyla již aktuální, právě se dokresluje nová projektová dokumentace. V rozpočtu je na to připraveno 4,2 mil. Kč, takže ta akce by se měla spustit.
U penzionu v ul. B. Němcové 54 u silnice, každou chvíli nesvítí lampy, chodí tam staří lidé… Neustále voláme na technické služby, aby to přijeli opravit. Řekli nám, že je to tam staré…
Pan Vele – ověříme, vyžádáme si podrobné informace od technických služeb, pokud tam bude nutné udělat nějakou větší opravu, tak to naplánujeme.
Doplnění oddělení správy komunikací – technické služby byly požádány do doby vyřešení problému o pravidelnou kontrolu funkčnosti veřejného osvětlení.
Jak to vypadá s parkovištěm v Pobřežní ulici?
Pan Kypta – Povodí Labe nám nedovolilo běžné zasakování, projekčně máme připraveno. Letos mělo být realizováno, čekáme do podzimu, jestli se podaří zařadit do dotací.
Bydlím v J. Hory 29, máme od našeho paneláku schůdky k přehradě. Žádám po několikáté o jejich opravu.
Pan Kypta – původně byly provedeny svépomocí… Vedení se rozhodlo, že se tam udělají nové, musí se vyprojektovat, stavebně povolit, zlegalizovat. Nyní projednáváme s Povodím Labe, je to z části na jejich pozemku, z části na našem. Letos v létě by se to mohlo podařit udělat.
Prosazuje se recyklace, proč není na hřbitově kontejner na sklo a na umělou hmotu?
Paní Šnytrová – kontejnery na tříděný odpad budou na hřbitově umístěny na jaře letošního roku.
Ten samý problém s propadajícím chodníkem v Mozartově ul. 21–27, povídám tady o tom třetí rok, také, že potřebujeme řešit parkování, je tu zoufalý stav, potřebujeme svolení k šikmému stání, vešlo by se tam o 10 aut víc.
Je tu člověk, který velí tomu, kdo jezdí s traktůrkem? Bylo by možné říci mu, aby nezahrnul vždy sníh k popelnicím?
Pan Kozák – opravu chodníků máme v plánu, letos budeme dělat úsek od školy po světelnou křižovatku, část ul. Mozartové a další lokální opravy. Co se týká parkování, zde bude podélné parkování podél chodníku, část chodníku bude zrušeno, to bude provedeno letos. Přístupové chodníčky k panelákům se nedělají, jsou účelové k objektům, ty si dělají majitelé sami.
Ale ty pozemky jsou vaše.
Pan Vele – uměli bychom udělat dohodu, stavte se u mě.
Dá se zařídit, aby auta parkovala směrem k plotu? Když se tam couvá, jdou dětem na zahradu výfukové plyny. Prosíme o doplnění dodatkové cedulky ve smyslu parkujte čelem k plotu.
Upozornění MP – k podobné věci se již vyjadřoval úřad veřejného ochránce lidských práv: Parkování výfukem k chodníku není přestupkem
Ten dlouhý chodník v Mozartově ul. budete také dělat?
Pan Kozák – zmapujeme to a budeme dělat ta nejhorší místa.
Jak končí Mšenská ul., je tam kříž od Kauflandu nahoru, parkují tam auta, protože tam není jinak kde zaparkovat. Kolega z městské policie stojí zbytečně u semaforů, pak jde nahoru a tam dává pokuty… Rád bych se zeptal na činnost okrskáře. Projíždí tam auta, ty nepokutuje, parkovat se tam nesmí a projíždět může? Měl by tam být zákaz vjezdu…
Str. Nigrín – u semaforů nestojíme zbytečně, dohlížíme na průchod, resp. bezpečnost dětí. Na místě nad Kauflandem je stezka pro pěší, neměl by tam nikdo parkovat, ale ani jezdit.
Bydlím ve Mšenské ul., parkování je problém celého Mšena, resp. celého města. Je potřeba to řešit koncepčně. U kruhového objezdu ve Mšenské je vyasfaltovaný plácek, bylo by možné udělat zde parkovací místa, eventuálně postavit tam parkovací dům?
Pan Vele – ten plácek řešíme, chtěli bychom ho na parkování, ověříme zařazení v územním plánu.
Pan Pleticha – při projednávání územního plánu padl tento návrh, ale naopak byl zde i odpor proti parkovišti, občané chtěli, aby to zůstalo jako veřejná zeleň, vždy jsou dva tábory.
Na parkovací domy byly v minulosti studie, ne všude to jde, narážíme na odstupy od domů, problémy jsou se sítěmi, kde to nejde kvůli údržbě, havárii atd. Někteří investoři nabízeli výstavbu parkovacího domu, ale mysleli, že my jim dáme zadarmo pozemek, oni si na tom postaví garáže a prodají je lidem. To neřeší náš problém, není to tak jednoduché.
Pan Kypta – v Nové Pasířské mělo být dvoupodlažní parkování, když jsme to měli projekčně hotové, lidi se vzbouřili, větší část byla proti. Obávám se, že to bude problém všude.
Pan Beitl – osadní výbor zde skutečně provedl anketu ve věci plácku ve Mšenské ul. a zájmy občanů byly padesát na padesát.
Z pohledu orgánu územního plánování doporučujeme ještě rozhodnutí o využití dané plochy pro funkci parkoviště zvážit, neboť ÚP navrhuje řešit parkování OA v dané lokalitě formou parkovacího domu v ulici S. K. Neumanna (na pozemku p. p. č. 518/153 v k. ú. Mšeno nad Nisou – na tento záměr je zpracována Urbanistická studie parkovacího domu – lokalita č. 2 A – S. K. Neumanna /SAUL, 12/2006).
Řešila jsem již přes město, že jezdí moc aut přes Mšenskou ul. do J. Hory. Jezdí tam auta k posilovně, když voláme MP, zrovna všechny odjedou. Vloni na konci října jste tam dali sloupky, všichni je objížděli, rozjeli bahno po sídlišti, provoz se nezlepšil. Je možné tuhle situaci řešit? V létě jsou tam závody aut, jezdí tam taxi, pošta, rozvoz jídel… Nemusí přeci jezdit tudy, po pěší zóně.
Str. Nigrin – máme přislíbeno, že bude letos instalováno zábradlí místo kolíků, auta by tam potom již neměla jezdit.
Pan Kozák – sloupky jsme tam sice osadili, ale to, že někteří řidiči jsou tam přesto schopni jezdit přes trávu, je věc jiná.
Když jsme u parkování, možná by se vyplatilo řešit parkování tady před hřištěm, protože když je tady fotbalové utkání, auta jsou všude. Jezdí tu i autobusy ke škole a zpátky couvají, je to nebezpečné. Bylo by možné sem dát značku zákaz autobusům?
Doplnění oddělení správy veřejné zeleně – problematika vjezdu autobusů se v současné době projednává s pracovníky dopravního inspektorátu Policie ČR a oddělení dopravní a silniční.
Mám několik dotazů za osadní výbor k probíhajícím projektům okolo přehrady. Konkrétně k přeložce v ul. Průběžná, k nástupnímu prostoru u Jablonexu, k cyklostezce podél Palackého… Obecně, bylo by možné lépe a zavčas komunikovat s občany? Třeba tak, že vezmete panely a představíte nám návrhy v době, dokud se můžeme do toho ještě vložit? Tak abychom nebyli postaveni před hotovou věc. Bylo by možné se sejít osobně?
Pan Pleticha – to by určitě šlo.
K cyklostezce na Palackého – to se tu řeší od roku 2008, několikrát bylo řešeno na setkáních. Je to komplikované, není to naše komunikace a my se musíme přizpůsobit stanoviskům dotčených orgánů. Příliš mnoho prostoru pro dopravní řešení tu není.
K ulici Průběžné – to zatím není na konzultaci. Jednali jsme s lidmi v okolí a s Povodím Labe, jsme zde v ochranném pásmu vodního díla Mšeno, řešíme, jak nakládat s dešťovou vodou a další problémy. Můžete přijít na radnici, podíváme se na to. Nástupní místo u přehrady – navrhneme plán, jak vás zapojit do veřejné diskuse.
Pan Beitl – všechny projekty tady nemůžeme projednávat, měli jsme již jednání na radnici ohledně cyklostezky, zkoušela se oddělit pěší stezka od cyklostezky, zadání je komplikované.
V průběžné, nechci tvrdit, že je to vyřešené, skutečně povolení jsou potřeba i na dešťovou vodu, zatímco na současné komunikaci to odtéká do přehrady a nikomu to nevadí. Jednání nejsou jednoduchá, jsou domluvená nějaká dílčí řešení.
Paní Fričová – na naši obranu bych chtěla říci, že jsme dělali veřejná setkání i tady ve Mšeně, moc lidí tam nepřišlo, i k cyklostezce se konalo veřejné projednávání, také nebyla účast veliká.
Nemohli byste lépe udělat asfalt okolo laviček u přehrady? Je to jako na Ukrajině, aspoň vydláždit.
Doplnění oddělení správy veřejné zeleně – v případě výměny původního povrchu za dlažbu by se jednalo o daleko rozsáhlejší investiční akci s nutným zásahem do podkladových vrstev středového pásu a současně by se takto rozsáhlá práce dotkla také zásahu do chodníků a in-line dráhy. V lokalitě kolem in-line dráhy u mšenské přehrady se nejedná o investiční akci, nýbrž o opravu a údržbu stávajících povrchů, z toho důvodu byl měněn původní litý asfalt za nový. V letošním roce bude stejným způsobem provedena výměna zbývajících 16 laviček.
Jak to funguje s jarním úklidem? Je hodně drti po zimě.
Pan Vele – máme naplánován úklid po zimě, již jsme chtěli začít, ale museli jsme to stopnout, od zítřka mají začít opět velké mrazy. Jakmile to umožní klimatické podmínky, začínáme v centru a v okolí přehrady. Jablonec je rozdělen do 11 okruhů, neumím říct přesný datum, kdy se začne.
Neuklízí se listí na podzim?
Pan Beitl – primárně se dělá hlavní úklid na jaře i úklid, resp. hrabání listí.
Doplnění oddělení správy veřejné zeleně – podzimní hrabání listí na travnatých plochách se provádí pouze v některých parcích či plochách v centru města. V minulých letech, kdy tyto práce probíhaly, docházelo opakovaně k problémům. Práce často neproběhly kompletně
a byla problematická jak kontrola prováděných a dokončených prací ze strany města, tak fakturace ze strany dodavatele. Plochy byly často vyhrabané pouze zčásti, mnohdy zůstalo nahrabané a neodvezené listí na místě pod sněhem celou zimu. Veškeré plochy se podařilo vyhrabat pouze výjimečně. Podzimní hrabání je problematické ještě z dalšího důvodu. Práce nelze z časových důvodů zahájit až po úplném opadu listí. Proto část opadá na již vyčištěné plochy a působí to dojmem neprovedené nebo špatně provedené práce. V jarních měsících žádný z výše zmíněných problémů nenastává.
Kromě úspory finančních prostředků má tento způsob údržby i další výhody. Spadané listí může sloužit jako úkryt pro drobné živočichy (ježky, hmyz apod.), rozkladem listí se do půdy vrací zpět alespoň část živin, které jinak nejsme schopni do půdy dodávat. Přihnojování trávníků a keřů či stromů by v takovém rozsahu nebylo možné zvládnout finančně ani technicky.
Vždycky to bylo uklizené, teď ne.
Pan Beitl – když mají pracovníci veřejně prospěšných prací volno, můžeme je tam poslat, ale systematicky se to celoplošně uklízí na jaře.
Pan Pleticha – jenom doplním jednu věc – Technické služby mají univerzální auto, zbrojí ho na zimní provoz (radlice, posyp…) a na jarní úklid (zametání). Není to tak jednoduché, nyní stále jedem na zimní provoz, protože je předpověď taková, jaká je.
V jaké fázi je nyní situace ohledně Slunek.
Pan Pleticha – v letošním roce budou provozovány jako dosud, zadaný projekt k územnímu rozhodnutí prošel připomínkováním, vzniklo několik námětů, v letošním roce by mělo být dopracováno. Prohlášení za památku nevyšlo, pokus o čerpání dotace také nevyšel, nyní jsme v takové fázi, kdy poradní sbor formuloval pár bodů, na kterých se má architekt ještě zamyslet.
Pan Beitl – pro upřesnění – byla zde ambice, aby u té přehrady vyrostlo něco, co bude mít architektonickou hodnotu. Projekt bohužel narazil na konzervativní část obyvatel, ale má od začátku podporu celého poradního sboru architektů. Dělali jsme několik setkání, i s petenty, nikdy nezazněly relevantní námitky proti tomu projektu.
Uniklo mi, jestli se na to dělala architektonická soutěž.
Pan Beitl – nešlo se cestou architektonické soutěže, město oslovilo renovovaného architekta, který v tom území dlouhodobě pro město pracoval, ten předložil studii poradnímu sboru architektů a jeho studie získala 100% podporu, což je pro nás dost relevantní váha na to, abychom ten projekt posunuli dál.
Jak dlouho bude ještě zneužívána kaplička sv. Anny? Měla by sloužit k jiným účelům než tam vystavovat mazaniny. Je potřeba ji dát dohromady, jsou tam špatné dveře, které asi brzdy vypadnou.
Pan Beitl – pokud se vám nelíbí ta aktivita, která je tam provozována, je potřeba nás písemně o tom informovat. Samozřejmě je tu opět okruh lidí, kteří mají za to, že to, co tam dělají, má pro okolí význam, že tam vystavují umělecká díla. Žádný oficiální záporný dokument jsme zatím nedostali. Nechci být ten, kdo tu hodnotí umění.
Paní Řimnáčová – z hlediska užívání vám to vysvětlil pan primátor. V daném případě se jedná o nemovitou kulturní památku. Město má záměr ji opravit. V loňském roce byl proveden stavebně historický průzkum, letos se zpracovává projektová dokumentace na její obnovu. Jak padlo, dveře jsou špatné, do kapličky se dostává vlhkost, zaslouží si obnovu včetně zvonu, který tam kdysi byl. Po vydání stavebního povolení bude požádáno o dotaci.
Pan Beitl – myslím, že v okamžiku, kdy dojde ke kompletní rekonstrukci, skončí i vystavování alternativních děl.
Poslala jsem k vám e-mail a bylo mi odpovězeno, že bude kaplička předána církvi.
Pan Beitl – je to objekt města.
Tady v našem parku jsou rybníčky, nejsou v hezkém stavu. Co se s nimi zamýšlí?
Pan Beitl – projekt existoval, ale byl velice finančně náročný.
Doplnění OSVZ – rybníčky, hlavně výpusti, jsou ve špatném stavu. Vedení jsme předávali fotodokumentaci a žádali o stanovisko, jakou cestou jít. Zda provést dílčí opravy či zda se plánuje realizace obnovy celého parku včetně rybníčků, kterou by mělo na starosti oddělení investiční výstavby. Rozhodnutí zatím nepadlo.
Jaká je plánovaná údržba popelnicových stání? Jsem ze Mšenské 50, kde se přemisťovaly popelnice kvůli popelářům, aby tam mohli zajíždět. Shořel tam jeden kontejner. Je plán postupné výměny?
Pan Vele – plán obnovy kontejnerových stání je.
Paní Šnytrová – v letošním roce je již objednána oprava kontejnerových stání ve Mšenské a Josefa Hory. Ve Mšenské 50 je to v horším stavu, plánujeme kompletní rekonstrukci, ale musíme zadat projekt, vyžaduje to větší opravu.
Pan Pleticha – mám na vás takový apel, jestli byste se dokázali domluvit, jak ty stání chcete využívat. Máme zkušenost z Nové Pasířské, kde je zámek, popeláři mají klíč a je tam pořádek. Potom jsou jiná místa, kde to nefunguje.
V ulici B. Němcové 54, jak je zadní vchod, je tam propadlý kanál a veliká díra.
Doplnění oddělení správy komunikací – prověříme na místě a případně zadáme opravu.
Jsme velice rádi, že město opravilo lávku, ale bylo by dobře, kdyby se to taky udržovalo. Začíná to být rezavé, svítí jenom jedno světlo…
Pan Vele – předáme technickým službám.
Doplnění oddělení správy komunikací – oprava veřejného osvětlení byla již zadána a bude provedena v co nejkratší době. V letošním roce 2018 budou provedeny též ostatní práce na lávce.
Chtěla bych pochválit, jak je to hezky udělané v Arbesově ulici na otočce autobusu.
Děkujeme.
Protože mám malé dítě, chodíme hodně po hřištích a mám dotaz, jestli by bylo možné zastínit pískoviště. V létě není možné jít si hrát s dítětem, vše bylo na slunci. V Budapešti mají skládací plachty…
Doplnění OSVZ – s ohledem na míru vandalství a zcizování městského majetku, se kterou se bohužel na veřejných prostranstvích potýkáme, považujeme vlastní instalaci stínovek a jejich následnou údržbu za finančně velmi nákladnou a neefektivní. Současně by bylo při instalaci stínovek problematické zajistit jejich ideální umístění s ohledem na postavení slunce a současně v souladu s bezpečnostními normami a dopadovými plochami. Problém mohou řešit rodiče individuálně dle vlastních možností (využití přenosných slunečníků). Z výše uvedených důvodů nezvažujeme zastínění pískovišť a herních prvků.
Jaká je možnost zřídit krytí kontejnerů? Zde za jídelnou jsou na chodníku, když fouká vítr, je to polétané… chtěli jsme nějaké koje už v roce 2014… Jakým způsobem požádat, aby se tam něco lehkého, jednoduchého udělalo?
Pan Beitl – máme více než 250 stanovišť, nic lehkého nefunguje, je to do dvou let zničené.
Doplnění OSVZ – ponechání stanoviště bez přístřešku nám umožňuje větší variabilitu, pokud nastane situace, kdy je nutné změnit počet kontejnerů nebo stanoviště přemístit jinam. Některé typy kontejnerů (duozvony na sklo) ani pod přístřeškem umístěny být nemohou, jelikož výsyp probíhá za pomoci vozidla s „rukou“. Pokud by v budoucnu došlo k rekonstrukci přístřešku na kontejnery naproti domu Mozartova 21/23, lze uvažovat o přemístění nádob na tříděný odpad do tohoto přístřešku.
Důležitá je křižovatka u Jablonexu. Co se s tím bude dělat?
Pan Pleticha – máme v plánu v letošním roce zpustit rozšíření odbočovacích pruhů, to je tak jediné, co můžeme v krátkém horizontu udělat. Je to součástí průtahu Vrchlického sady, kraj zde zatím nechce investovat, protože to chce předat státu.
Pan Beitl – pracujeme na tom, aby ta křižovatka fungovala lépe – odbočovací pruh, instalace inteligentních semaforů. Nejvíce pomůže západní obchvat, minimálně pohyb ze Mšena, který nemusí končit v centru, bude řešen západním obchvatem.
Když otevřete tu novou silnici, tak tam všechno skončí u Lidlu. Pro normálního laika je automatické, že by to mělo jít nahoru a tam by měl být kruhák.
Pan Beitl – to jsou ale krajské a státní komunikace, jak bylo řečeno. Na to my nemáme vliv, děláme tam potom pouze chodníky a světla.
Pan Pleticha – v příštím roce se snad dočkáte kruhové křižovatky na Ostrém rohu, to pomůže severní části města.
Byla tady pošta, jídelna, služby… dnes tu máme jenom herny.
Petr Beitl – pošta ruší desítky poboček, je to samostatný státní podnik, jenom nám to oznámili. Můžeme prosit, navrhovat alternativy, ale nemáme na to vliv.
Pan Vele – v momentě, když se měla pobočka rušit, měli jsme připravený objekt od soukromníka, který jsme chtěli poště nabídnout, ale nepřistoupili na to.
Zapsala: Iveta Landová