V úterý 4. dubna 2017 se konalo v malém sále Eurocentra druhé setkání vedení města s občany, tentokrát zaměřené na centrum města.
Přítomni: primátor Petr Beitl, náměstek pro ekonomiku Miloš Vele, vedoucí odboru územního a hospodářského rozvoje Otakar Kypta, vedoucí oddělení správy komunikací Pavel Kozák, vedoucí oddělení správy veřejné zeleně Štěpánka Gaislerová a další vedoucí odborů a oddělení a moderátorka Jana Fričová.
Omluveni: náměstek pro oblast humanitní Miloš Zahradník, náměstek pro rozvoj města Lukáš Pleticha.
Primátor na úvod ve své prezentaci informoval přítomné o rozpočtu, o potěšitelném vývoji splácení městského dluhu, poukázal na to, co hýbalo městem v roce 2016 a seznámil občany s plány na rok 2017. Dále připomenul průběh jarního úklidu na zeleni i komunikacích a změnu ve třídění plastů. Na závěr upozornil na možnosti využití aplikace Lepší místo a Jablonec v mobilu a připomenul kontakty na zaměstnance úřadu a odkaz na webové stránky města.
Prezentace k setkání s občany - centrum (04.04.2017)
1. Úklid v Liberecké již byl proveden, ale vedle tramvaje, pod chodníkem, je listí a ucpané kanály až k semaforům.
Pan Kozák – silnice je ŘSD, budou uklízet od pondělí.
Semafory U Nisy od pátku nejdou.
Pan Vele – jsou ve správě dopravního podniku, prověříme to. U Nisy chceme demontovat parovod a udělat zde ještě jeden dopravní pruh pro jízdu rovně, protože ve špičce je to tam poměrně ucpané.
Vyjádření DPMLJ, a.s. – signalizační zařízení na křižovatce Liberecká x U Nisy v Jablonci nad Nisou bylo ve čtvrtek 30. 3. 2017 vypnuto z důvodu opakující se závady (trvalá červená – celkem 3x) a okamžitě označeno dopravními značkami. Firma CROSS (dodavatel zařízení) během následujícího dne specifikovala závadu, chyba programové definice byla odstraněna a světelná signalizace bude v co nejkratší době uvedena do provozu.
Na Liberecké ulici jsou knoflíky na přechodu (osvětlení na zemi), také nefungují.
Pan Vele – nefungují skoro nikde, jsou s tím problémy, neosvědčilo se a nebudeme je obnovovat.
U pošty jsou značky pro invalidy. Invalida musí celý ten okruh s holemi pěšky. Mohlo by se to dát na parkoviště nahoru?
Pan Beitl – můžete zajet přímo dovnitř obchodního centra.
2. Z jakého důvodu financovalo město v loňském roce očkování psů? Dokonce jste koupili vysavač na psí exkrementy, je to plýtvání finančními prostředky.
Paní Gaislerová – je to tak, že očkování pro ty, kteří mají psa přihlášeného a platí za něj, je zdarma. Ostatní musí zaplatit, nebo i někteří chodí k jinému veterináři.
Pan Vele – koupili jsme čtyřkolku, která má nainstalovaný vysavač a na sídlištích to uklízíme, bohužel velké množství pejskařů je neukázněných. Čtyřkolka je multifunkční, neslouží jen ke sběru psích exkrementů.
3. Dlouho jsem neslyšel, že by se něco dělo ohledně křižovatky u přehrady. Začíná houstnout doprava u Vrchlického sadů, řidiči projíždějí kolem parku a ulicí Bezručovou, aby se křižovatce vyhnuli.
Pan Beitl – je to jedna z věcí, která se týká nového územního plánu a také čekáme na dokončení komunikace z Liberce, to změní dopravní poměry i v této oblasti. Roky se řeší, jestli tam má být úrovňové nebo mimoúrovňové křížení komunikací. Situace je tam nepříjemná, ale bohužel ještě to pár let budeme řešit.
4. Zvyšuje se počet lidí, kterým je vyplácen příspěvek na bydlení. Vloni jsme písemně požádali dva naše poslance, aby nám sdělili, jak to vypadá s legislativou na sociální bydlení, ani od jednoho jsme nedostali odpověď. Bydlíme v tzv. krizové oblasti (Horská, Lesní). Těch je tady po Jablonci několik. Jedná se o enormní hluk, odpadky, ničení zeleně a další. Vidíme řešení v dostačujícím množství sociálních bytů ve městě pro možnost nastěhování do městského majetku, nikoliv podnikatelského, aby nedocházelo k podporování byznysu s bydlením. S tím souvisí i zrušení poplatku na bydlení, tedy dávek, které platíme vlastně my všichni. Jak na tuto věc pohlíží vedení našeho města? Město má 8,1 milionu na koupi Kantorovy vily, 3,2 miliardy na organizaci architektonické soutěže na terminál a lávku.
Pan Vele – 3,2 miliardy není možné, protože celkový rozpočet města je 820 milionů. Správná částka je 3,2 milionu.
Pan Beitl – architektonická soutěž je povinnost ze zákona. Pokud se týká sociálního bydlení, nedovedu si představit, že bychom budovali nebo rekonstruovali byty pro sociálně slabé, pro ty, co nájmy neplatí, a ti, co nájmy platí, budou bydlet ve starých bytech. Také s tím systémem nesouhlasím, ten obchod s chudobou není dobrá věc, jsou lokality, kde nájmy 3-4x překračují výši nájmu obvyklou.
Pan Vele – my v současné době máme volné byty, dokonce jsme zavřeli ubytovnu ve Střelecké ulici, protože není poptávka.
Pan Beitl – myslím, že se shodneme na tom, že v současné době nejsou žádná pravidla, parametry, je to kšeft s chudobou, nový zákon se má pokusit to narovnat.
Pan Vele – nový občanský zákoník dneska umožňuje pronajmout v podstatě vše, já dnes můžu v podstatě pronajmout garáž a může v tom někdo bydlet. S tím my bohužel nic neuděláme.
Doplnění odboru sociálních věcí a zdravotnictví – statutární město Jablonec nad Nisou má aktuálně 450 sociálních bytů. Zákon o sociálním bydlení zatím nebyl schválen. Příspěvek na bydlení, popř. doplatek na bydlení, jsou dávky, o které se žádá
na Úřadech práce ČR a tento správní orgán je také jediný, který o přiznání a vyplácení dávek rozhoduje. V rizikových lokalitách probíhá pravidelná sociální práce, ve většině případů ve spolupráci s asistenty prevence kriminality.
Je nám jasné, že město bude muset k občanům, kteří jsou v těchto lokalitách jinak přistupovat. To, že uděláte krizovou komisi, to je hezká věc, ale podmínky se od loňského roku příliš nezlepšily. Vázne úklid ulic a zelených pozemků patřících městu. Chtěli bychom, aby v městském zpravodaji byly i takové informace, kdo ručí, za kterou část (existuje více organizací, které se úklidem zabývají). Máme tam třeba celý týden neuklizenou ulici. Jsou tam zákoutí s odpadky, např. trafostanice, bylo nám řečeno, že vás to nezajímá, že to není váš pozemek. Buďte tak hodní a dělejte s tím něco. Hluk se částečně zlepšil, ale je to tím, že je neustále okřikujeme, město nám v tom zatím příliš nepomohlo a my bychom byli velmi rádi, aby nám v tom město pomohlo víc, protože se nám tu dobře nežije.
Pan Beitl – nesouhlasím s tím, že vám město nepomohlo. Na vaši oblast byla zaměřena činnost městské policie i asistentů prevence kriminality. Co se týká soukromých pozemků, to je legislativně ne úplně komfortní věc, protože vstupovat na cizí pozemek s jakýmkoliv úmyslem není úplně normální. Pokud jde o nepořádek, běžte se podívat na stanoviště tříděného odpadu, nepořádek je všude, to není problém jenom vaší ulice, je to obecný problém, ráno se uklidí, večer je nepořádek znovu.
Pan Vele – jsme z toho nešťastní, stanovišť na separ máme asi 270, uklízíme to každý týden a nemá to konec. Teď máme mobilní kameru, která je napojena na městskou policii a hříšníky dáváme na přestupkové řízení. Uklízíme to a platíme to, za ty peníze jsme mohli dělat něco jiného.
Ještě na závěr k odpadům, každý občan má možnost na svůj občanský průkaz odvést 200 kg velkoobjemového odpadu zdarma na sběrný dvůr, elektroodpad a bioodpad se může odevzdat zadarmo.
5. Máme 4 roky provozovnu na Anenském náměstí, minulý týden jsme se dostali do konfliktu ohledně parkování, byl jsem se ptát na radnici, jak je to s vykládkou a nakládkou zboží, nikdy nebyl problém, nyní jsme dostali od městské policie pokutový bloček… Jakým způsobem by se to dalo vyřešit?
Pan Beitl – bohužel, pokud jsou daná pravidla vyhláškou, nemůžeme do toho zasahovat, pokud to někdo toleroval, tak ano, ale většina těchto zásahů se dělá na podnět. Někdo musí tu městskou policii zavolat a ona pak musí vyjet. Je tam možnost příjezdu ze zadních traktů. Nyní jsme řešili zásobování u Centrálu, je tam pouze jedno zásobovací místo, musí se obchodníci dohodnout. Pokud najdete nějaké místo vhodné pro vyhrazení, budeme to řešit.
Měl bych návrh – u Merkuru u vjezdu do pěší zóny jsou parkovací místa, která nebývají obsazená.
Pan Beitl – to je ten správný podnět na dopravní komisi.
Pan Vele – přijďte ke mně a podíváme se na to.
6. Bydlím v Komenského ul., nedá se tam parkovat, vraťte to tak, jak to bylo, když si člověk koupil parkovací kartu a mohl zaparkovat, kde bylo místo. Teď, co jste tam namalovali žluté pruhy, nelze ani zastavit, když potřebuji něco vynést. Znepříjemňuje to bydlení ve městě. Mám tam podnájemníky, kteří nemají kde zaparkovat, tak půjdou bydlet jinam, pak to dopadne tak, že si tam nastěhuji nepřizpůsobivé občany, ti nepotřebují parkovat, ale jak to tam bude vypadat?
Pan Vele – máme schůzku ohledně parkování a dopravní obslužnosti naplánovanou na pondělí a budeme se tím zabývat, kolega Kozák má na vás kontakt, může vás informovat.
Pan Beitl – čekali jsme, až se dostaví Central, až si doprava „sedne“, v pondělí se tím budeme zabývat.
7. Jsem tu za spoluobčany z lokality SNP, Jarní, Na Hutích. Bojujeme v této lokalitě s nákladní dopravou, Na Hutích je společnost Megatech, která je nonstop zásobovaná, projede tam 200 kamionů denně, žijeme, dalo by se říci, na dálnici… Ruku v ruce s průjezdem kamionů jde životní úroveň, je snížená cena nemovitostí, dále nákladní auta jezdí přes přejezd chráněný pouze signalizací, je otázkou času, aby se tam stala dopravní nehoda, v zimě se to nákladní auto zasekne a trvá několik minut vyproštění, nedej bože, aby se zaseklo na kolejích. Bohužel most v SNP je dimenzován na výšku 3,6 m. Před rokem se dělala rekonstrukce trati a nikoho nenapadlo ten most zvednout. Jakým způsobem dostat kamiony z ul. 5. května do této lokality tak, abychom my jako rezidenti netrpěli tím, že si někdo dělá byznys… SNP byla přečárována, městská policie velmi často využívá pokutování, i když jen zastavím a odskočím domů, hned tam mám bloček. Lidi zde nemají kde parkovat. Co s tím město může dělat a co s tím my jako občané můžeme dělat? Situace je neúnosná.
Pan Vele – bydlím v té lokalitě, znám to, bohužel řešení nevidím. Příští měsíc mám schůzku se správci železniční trati, zkusíme se bavit, jestli má cenu rekonstrukce mostu, aby se zvedla podchodná výška, ale ty kamiony budou do Megatechu jezdit pořád. Megatech je nadnárodní společnost, tzn. peníze ani nejdou do rozpočtu města.
Kdo zde povolil ten Megatech? Město má zvýšené náklady na údržbu kvůli těm kamionům. V SNP jsou zhoršené podmínky, nikdo nevyřídil problém, kdo dovolil takovou nadnárodní společnost a povolil vjezd kamionů? Každý strká hlavu do písku, máme popraskané baráky narušenou statiku… proč dovolíte průjezd této technice mezi domy? Prachy vám utíkají, nemáme z toho užitek…
Pan Vele – je tam ještě jeden problém, v nočních hodinách se tam generuje hluk a vibrace z tohoto objektu.
Pan Beitl – mohu jen konstatovat, že tyto věci nejsou v pravomoci samosprávy, ten průmyslový areál je tam historicky, můžeme k tomu dávat podněty, ale ty byly mnohokrát opakovány, nemá to jednoduché řešení. Byl za mnou zástupce Megatechu, i pro ně to jsou komplikace, také se snaží najít cestu, jak by ty kamiony dostali mimo město rychleji, je to o dalších velkých dopravních řešeních, eventuálně jednodušší varianta zvednout ten most.
8. Problém parkování je i u mě u pneuservisu, dva měsíce v roce se sjedou všichni zákazníci na přezouvání, silnice je zasekaná, nejen námi, i sousedy. V pondělí přišlo udání, komplikuje se to, auta přibývají. Je tady jedno lehké a jednoduché řešení. Je tu plocha hřiště, kde si nikdo nehraje, další hřiště bude vybudované skoro v sousedství, u školy. Požádal bych o to, aby se tam dalo parkovat, je to obrovská plocha.
Pan Vele – to vůbec neřeší problém dopravy, o kterém mluvil pán.
Pan Beitl – ono to spolu souvisí, my s tím můžeme pracovat v okamžiku, kdy tam dojde k vybudování nového dětského hřiště.
Než se to vyřeší, nikdo na hřiště nechodí, udělejme zkušení dobu, pronajměte mi to.
Pan Vele – pokud je tam v územním plánu zelená plocha, nelze tam udělat parkoviště. Pojďme se o tom bavit nad mapami.
Paní Fričová – pánové omlouvám se, můžete si k této diskuzi domluvit po setkání osobní schůzku.
9. Chci se zeptat na plánovanou trať tramvaje, prodloužení do Kamenné. Máme papírnictví v Soukenné ulici, kde i bydlíme Pro nás to bude nepřístupné, jak zásobování a příjezd k domu, sebere nám to zákazníky. Pan primátor nám již řekl, že tam není žádná náhrada ušlého zisku. Jak to máte v plánu řešit?
P. Kypta – prodloužení tramvajové tratě se bude provádět zhruba od roku 2019 do roku 2020. Bude probíhat ve 2 etapách (první od konečné tramvaje po Merkur, druhá Soukennou a dál k terminálu). 2. etapu budeme muset rozdělit na dvě části, aby se území dalo obsluhovat, ale komunikace se bude uzavírat celá. Bude tam betonové koryto pro tramvajové koleje, do kterého se bude pokládat odpružení, aby se netřásly při průjezdu domy. Průchody k objektům budou po chodnících.
Jsme tam 26 let a platíme do městské kasy, jakou dostaneme kompenzaci?
P. Kypta – je to o jednání s městem, na kompenzaci nejsem schopen odpovědět.
Rádi bychom věděli, jestli má cenu vůbec udržovat prodejnu, pro nás to může být likvidační.
P. Kypta – podrobnou dokumentaci ještě nemáme k dispozici, tu pořizuje DPMLJ, ale bude veřejné projednávání, kde se vše dozvíte, termíny nyní pouze odhaduji.
Týká se to i provozoven na Anenském náměstí, je tam každý den špička, Centrálem se to ještě zhorší a nedovedu si představit, že mezi Merkurem a parkem pojede tramvaj.
P. Beitl – doprava se přetrasuje dílem vnitřním obchvatem Pod Baštou do Podhorské a dílem západním obchvatem do Želivského.
10. Chtěla bych se zeptat na okružní křižovatku Pod Baštou, kvalita Smetanky je neúnosná, jezdí se tam po panelech… na kdy je to plánované? Opraví se i zbytek Smetanky?
P. Kypta – pracovní název akce je výstup Pod Baštou. Nejedná se zde o okružní křižovatku, ale týká se to zčásti komunikace Nad Mlýnem, kdy projekt bude řešit celou novou opěrnou zeď a úprava bude končit u ulice Saskova. Řešení bude včetně křižovatky Mlýnská a Nad Mlýnem, s předpokladem realizace v roce 2019. Smetanova bude od této nové křižovatky jednosměrná směrem k přehradě, kvůli parkování. Zároveň se bude opravovat celý povrch komunikace Smetanova, kde se nejdříve provedou rekonstrukce sítí a nová dešťová kanalizace.
P. Beitl – ta panelová komunikace nebude existovat, nová komunikace bude o pár metrů níž.
P. Vele – připravujeme to zhruba 3 roky, trvá to tak dlouho, protože jsme tam museli realizovat odkupy pozemků, to máme úspěšně za sebou a běží změna územního plánu.
11. Mohly by být popelnice na bioodpad?
Pan Vele – v neomezeném množství ho můžete odvézt na sběrný dvůr.
Paní Gaislerová – velkoobjemové jsou umísťovány 2x ročně, ty hnědé popelnice zřizovat nebudeme.
Pan Vele – zvažovali jsme i variantu, že byste mohli mít doma 2 popelnice, tedy ještě jednu na bioodpad, ale velmi by to prodražilo celý systém.
12. Mohli by strážníci městské policie občas projít tady v centru, v pátek až v neděli kolem Malibu, od 5 do 7 do rána, namátkově, je tam bordel, rozkopané popelnice. Doplnění MP – tuto lokalitu jsme začali monitorovat již v loňském roce
na základě jiného podnětu a v kontrolách budeme pokračovat i nadále.
13. Jak vidíte demografickou křivku Jablonce? Váš názor, tady jste hospodáři… jak to vidíte do budoucnosti? Složení obyvatel se mění. Vím, že spoustu věcí neumíte ovlivnit.
Pan Beitl – aby bylo město pohodové k bydlení, musí tam být parkovací plochy. Jak je plánovaný rozvoj města – otevření Centrálu, prodloužení tramvajové tratě (ten efekt, že bude zrušena stávající otočka tramvaje, kde bude veliká plocha, která půjde minimálně dočasně použít jako parkovací místo a v samotném terminálu bude také nějakých 200 parkovacích míst). Dnes je ta situace velmi kritická.
Já jsem se neptal na dopravu, ale na vývoj…
Pan Beitl – ale to spolu souvisí, chceme mít ve městě mladé lidi, kteří potřebují zaparkovat.
Bydlím v centru, nepřizpůsobiví mají koupaliště z fontány…
Pan Beitl – nechceme, aby stát dával doplatky na bydlení v centru města, pro sociální vrstvy obyvatelstva je to centrum nejhorší, je to díky sociálním dávkám. Město má minimální až žádné pravomoci k tomu ovlivnit vyplácení dávek, v tomto jsme skutečně téměř bezmocní, je to záležitost státu a bolest snad všech měst.
14. Proč nezůstali v Zeleném údolí?
Pan Beitl – ty domy byly prázdné.
15. Proč jste prodali ty objekty, aby s nimi mohli kšeftovat? Proč jste je neopravili?
Pan Beitl – prodávat nepotřený městský majetek je logické. Permanentně se posílají požadavky na vládu, je iniciativa, aby města mohla pozastavit vyplácení dávek na bydlení, protlačit to je takřka nemožné.
Zapsala: Iveta Landová, oddělení interního auditu a stížností