Kontakty Dokumenty Úřední deska

Setkání s občany 2015 – Proseč nad Nisou

Archiv 1. června 2015
Autor: archiv MMJN

V úterý 12. května 2015 se uskutečnilo v hasičské zbrojnici v Proseči nad Nisou další z řady setkání vedení města s občany.

Přítomni: primátor Petr Beitl, náměstek pro ekonomiku Miloš Vele, náměstek pro oblast humanitní Pavel Svoboda, náměstek pro rozvoj Lukáš Pleticha a dále vedoucí odborů a oddělení magistrátu a zástupce městské policie.

V úvodu pan primátor občany seznámil s přehledem splácení městského dluhu, s hospodařením města – od roku 2011 byl nastaven trend úspor, splácení městského dluhu se podařilo udržet, město pokračuje v poskytování příspěvků městským organizacím, došlo k výpadku peněz z hazardu – o 6 milionů Kč méně do sportu a kultury. Hovořilo se o systému rezerv.

Dále byly představeny plánované investice na rok 2015 – vyčleněno 130,5 mil. Kč. Občané byli seznámeni s ukončenými akcemi (IPRM Žižkův vrch) i probíhajícími. Plánované opravy komunikací - Za Říčkou, Prosečská, Na Palouku, kompletní prořez silniční vegetace a nátěr zábradlí svodidel u mostu a lávky pro pěší Prosečská/Za Říčkou, mimořádné mostní prohlídky v souvislosti s rekonstrukcí železniční tratě. Informace o rekonstrukci I/14, dojde k určitým dopravním omezením.

Připomenuty byly následující, již funkční, pozitivní akce směrem k občanům – aplikace Jablonec v mobilu a Lepší místo, která umožňuje občanům daný problém vyfotit a poslat na magistrát, příslušný odbor se bude problémem zaobírat. Obě aplikace jsou zdarma ke stažení. Závěr úvodního slova primátora patřil informaci o teple ve městě – byl shrnut přehled kroků JE a. s. od roku 2014 až po rok 2016, kdy 31. 10. dojde k odpojení stávající soustavy a přepojení na novou.

p. Beitl – chci vás informovat o možnosti fungování nové podoby pobočky pošty ve zdejší lokalitě, doručování balíčků, vydávání zásilek ve formátu Pošta Partner. Stávající pošta, jak ji znáte, bude zavřena, konkrétní termín zatím neznám, ještě neproběhlo jednání s poštou. Provozní doba bude odpovídat živnosti, dojde k prodloužení časového úseku. Máme vyzkoušené na Bedřichově, kde máme kladnou odezvu.

Prezentace ze setkání s občany - Proseč (12.05.2015)

1) Postrádám v prezentaci informace hlavně k investicím v tom smyslu, že není odkanalizování Horní Proseče, stávajících obyvatel. Dále co přinese revize teplárenství Proseči, my ji nepotřebujeme.

p. Beitl – kanalizaci neřídí město, ale SVS, Proseč je veliká, souvisí to s investicemi na Horní Proseči, není ještě určeno, jak se to bude řešit. Víme, že to je citlivé téma.
K teplárenství – všechny akce se hradí z městského rozpočtu, proto uvádíme informaci i zde, zatížení městského rozpočtu je dvacet procent, po revitalizaci dojde ke snížení dopadů na městský rozpočet.

p. Vele – nesouhlasím, že teplárenství se netýká Proseče, Horní Proseč odebírá 10 TJ (terajoule), zde není kapacita plynu, Horní Proseč bude příští rok napojena.

p. Pleticha – v ulici Ve Svahu kanalizace není, místy vede do Nisy, je to náročná investice, musíme s tím počítat. Dočkáte se tak za 3-4 roky nejdřív.

2) Před pěti lety byla vybudována kanalizace, účelové postavení, nefunguje to. Nikdo z nás nebyl osloven, abychom se mohli připojit – proč?

p. Kypta – z dotazu není zcela zřejmé, o jakou lokalitu se přesně jedná.

Na Horní Proseči se vybudovala kanalizace z Domoviny směrem k překladišti SKS cca před devíti lety, která dále pokračovala směrem z části ulicí Horní a do Zlaté uličky. Na to cca před šesti až sedmi lety navazovalo vybudování kanalizace od ulice U Tenisu za viladomy směrem k překladišti SKS tak, aby byla odkanalizována lokalita v prostoru od viladomů u bývalého psího cvičiště směrem k SKS, která byla zastupitelstvem města dne 11. října 2007 schválena jako vymezená zájmová lokalita města s uvažovanou zástavbou těchto rozvojových ploch. Do této kanalizace byly pak připojeny řadové domy v ulici Horní. Pokud by se někdo chtěl do té kanalizace dále připojit, tak v tom nevidíme žádný problém. Pokud by měl kdokoliv zájem se přesně informovat o stavu či záměrech odkanalizování Proseče, bude nejlepší, aby se dostavil na odbor rozvoje magistrátu, kde od pracovníků dostane veškeré potřebné informace.

3) Pro Horní Proseč jsou pro děti dvě spádové oblasti – ZŠ Liberecká a ZŠ ve Mšeně, autobus ráno jede pro děti a odveze je do školy, zpět do Proseče není odvoz zajištěn, i když spádovost je dána. Šlo by to řešit? Jsem zástupce sdružení rodičů, třeťáci nebudou mít družinu. Šel by dohledat od p. Paukrtové ten papír?

p. Svoboda – školským obvodům se chceme letos věnovat, přehodnotit stav.

p. Květová – bohužel Horní Proseč je postavena bez občanské vybavenosti, proto bylo sídliště Horní Proseč začleněno obecně závaznou vyhláškou do školského obvodu ZŠ Mozartova (ZŠ Liberecká má zcela zaplněnu povolenou kapacitu, proto nemohla být Horní Proseč do tohoto školského obvodu zařazena). Jsem vděčná rodičům za pochopení této situace – ZŠ Mozartova nabízí kvalitní vzdělávání, má i jedno z nejlepších zázemí pro veškeré školské aktivity (hřiště, pobočku ZUŠ, pobočku městské knihovny, tři tělocvičny apod.). Pro snazší dostupnost uvedené školy iniciovalo město společně s ředitelstvím školy zajištění autobusového spojení. DPMLJ poskytuje linku zdarma, kterou hradí město v rámci celkové úhrady za dopravní obslužnost města. Zřízen byl ranní školní spoj z Horní Proseče k ZŠ Mozartova a odpolední spoj od školy na Horní Proseč, který byl časově nastaven tak, aby jím mohly odjíždět především děti z 1. stupně ZŠ po odchodu z družiny, ZUŠ nebo kroužků.

Ale potřebuje trasu prodloužit, spojů by mělo být více!

p. Květová – starší děti pro cestu ze školy mohou využívat běžné linky, které jezdí v krátkých časových intervalech, ale s přestupem v centru města.

Obecně lze říci, že posílení přímých spojů je neodůvodnitelné, protože většina rodičů své děti do i ze škol vozí auty i přesto, že autobusových spojů jedoucích kolem MŠ i ZŠ máme v našem městě dostatek.

ZŠ Arbesová – nemá kapacitu družiny.

p. Květová – ZŠ Arbesova od září 2015 otevře tři první třídy, zákonitě tak kapacitu školní družiny zaplní z větší části prvňáčci, na starší děti zbude méně míst. Otevřít jednu třídu navíc (převážně pro děti z jiných školských obvodů) se rozhodl v souladu se zákonem ředitel školy, který si byl vědom omezené kapacity školní družiny. Pokud si rodiče z Horní Proseče (nebo i odjinud) vybírají školu, měli by si zjistit všechny skutečnosti.
Na výběr školy mají ze zákona právo, ale musí si uvědomit, že volba může mít i svá rizika (např. nemusí být přijat sourozenec, přednost mají vždy děti ze školského obvodu). Občanům z Horní Proseče nabízíme školu, která problém se školní družinou nemá.

p. Pleticha – projednám s panem Wejnarem z DPMLJ možnost zavedení dalších linek, pro kolik dětí?

Odpověď – celkem tak 40.

p. Kypta – bude nejlepší zjistit v rámci příštího školního roku, kolik dětí bude skutečně autobusové spoje do školy využívat a dle toho pak reagovat na případné rozšíření nebo doplnění autobusových spojů.

p. Květová – děti z Horní Proseče budou postupně nastupovat do škol, přepravovat se bude více dětí, ale je otázkou, kolik jich využije autobus.

4) Zmiňovala se investice na Horní Proseč. Zde to je asi 140 domů v první etapě, je to cca 600 obyvatel, tj. 300 dětí a 200 aut z Jablonce do Liberce.

p. Pleticha – mladý architekti chtějí zastavovat pozemky, až tam bude škola, obchod… to nelze, když by pak stavební úřad vydal stavební povolení, bylo by to po letech.

Nemusí to být hned, ale až to vyvstane, bude pozdě. V plánech jsme nikde nic neviděli.

p. Pleticha – plány investora vám byly prezentovány, počítáme s občanskou vybaveností - pro školu.

5) V minulosti město prodalo budovy školy, školky. Jsou z toho bytové domy.

p. Květová – v minulosti jsem byla občany Proseče žádána, abychom umožnili přístup prosečských dětí do městských škol, tady si to občané vyžádali. Ano je to škoda, že občané tehdy prosili, škola byla hezká, ale bohužel rodiče žádali a město je vyslyšelo.

p. Beitl – trendově malé školy se ruší, z okolních obcí, např. Janov a Bedřichov, také vozí děti do Jablonce, kde je lepší úroveň vzdělávání, to je důvod, proč sem rodiče děti vozí. Peněz není mnoho, bude-li malotřídka, škola nebude mít dostatek peněz na kvalitním zázemím pro vaše děti.

p. Caklová – potvrzuji zájem rodičů o školy v Jablonci, jak říká paní Květová i primátor. Rodiče sem přestali dávat děti, tím pádem se škola postupně zrušila sama. Zákonné předpisy určují počty, pak se řídí provozní doba. Škola nemůže sama o sobě postupovat jinak.

p. Beitl – není to věc zřizovatele, ale školského zákona.

p. Květová – musíme si uvědomit, že kdyby se na Horní Proseči něco stavělo, tak dle geografického vývoje bychom mohli uvažovat, kterou školu v Jablonci zavřít.

p. Beitl – důležité je zajistit propojenost, aby vše fungovalo.

Situace se vyvíjí a magistrát by měl být o krok vepředu a situaci kontrolovat.

p. Beitl – magistrát monitoruje jak dopravu, tak i školství. Na Horní Proseči zatím nemůžeme projektovat a stavět, dokud výstavba nezačne alespoň povolením k jednotlivým domům, tak to nelze.

6) Nestaví zde vlaky z důvodu, že dvě minuty, které zde stojí, zdrží vlaky do Jablonce.

p. Pleticha – to je stejné, kdyby tu nastupovalo hodně lidí, tak by tu mohl stavět, ale zde to byla nejméně vytížená zastávka – cca 4-5 lidí na spoj, to je málo. Stejně jako ty školy, je to o zájmu, kdyby byl o vlak větší zájem, stavěl by tu. Spojení je zajištěno – tramvaj.

p. Beitl – kraj spravuje linky v železnici, kraj to sleduje, my máme problém udržet příspěvek v souběhu tramvaj a vlak. Mohli by nám zrušit příspěvek na tramvaj.

5 lidí ze 400 co nastupují, je dost. Jednejte s krajem.

p. Beitl – to není o jednání s krajem, ale je to o komfortu, který se musí zaplatit, jsme tlačeni krajem, kdyby vlak stavěl na všech stanicích, přijdeme o příspěvek na tramvaj.

p. Pleticha – je zde každou čtvrt hodinu spoj tramvají.

7) Když se uvažuje o výstavbě na Proseči, uvažuje se o stavu komunikací? Současné to neutáhnou. Chce to být vepředu před výstavbou.

p. Pleticha – při zvažování investic (školy, školky, kanalizace, komunikace) se zvažuje počet žijících lidí.

p. Kypta – díky výstavbě se plánují i místa napojení. Nejbližší plánovanou akcí je uvažována rekonstrukce komunikace Horní od překladiště SKS na křižovatku se Zlatou uličkou, až bude vyřešen nutný odkup části pozemku soukromého vlastníka, bez kterého není možné tuto úzkou a nevyhovující komunikaci opravit.

8) Výstavbu na Proseči potřebuje město nebo investor – má to město spočítané, že potřebuje 150 bytů?

p. Fričová – chystáme kulatý stůl, aby kompetentní osoby odpověděly na dotazy – zástupce investora, životního prostředí.

Jestliže zde není kvalitní příjezd a odjezd, nemohou postavit domy.

p. Pleticha – v r. 2008 byla zpracovaná dopravní studie Proseče s ohledem na plochy, chtěl jsem od vás návrh.

p. Beitl – nevidím konsenzus, jestli chcete zůstat rezervací nebo plánovat rozvoj s vyšší infrastrukturou, musíme pak umožnit lepší zázemí.

9) Kdo to chce?

p. Beitl – to jsou otázky na investora, který zde není.

10) Chtěli jsme zde před lety chodník, je zde velký provoz, nikdo komunikaci neřeší, co se bude dít, až se zavřou Kunratice? Dejte do serpentin retardér.

p. Pleticha – dříve jste říkali, že nechcete rozšiřovat.

p. Beitl – městská policie může měřit tam, kde nejsou zatáčky, komunikace má své parametry.

11) Regulační plán na Proseči – osadní plán o něj žádal. Jaká je vize - kanalizace pro stávající zástavbu – město nad 22 tis. obyvatel by ji mělo mít, SVS zajišťuje veřejnou službu.

p. Pleticha – nejedná se o veřejnou službu.

p. Kypta – k regulačnímu plánu (RP) - bohužel požadavek na zpracování RP na Proseč nebyl požadován v rámci schváleného zadání nového ÚP. Dále v rámci procesu pořizování nového ÚP také nebylo zpracování RP požadováno ani dotčenými orgány (v této souvislosti jsou požadovány pouze tři územní studie, které musí každý investor v rámci realizace svého záměru zajistit). Pokud bychom si nyní sami vymínili zpracování RP, znamenalo by to prakticky do jeho vydání kompletní stavební uzávěru daného území. Časová i finanční náročnost by byla značná. Velké riziko tohoto řešení pak spočívá zejména v jeho praktické neprojednatelnosti, protože každý vlastník nemovitosti ve vymezené lokalitě pro RP bude muset se všemi regulativy RP souhlasit. Teprve poté bude možné RP vydat.

p. Beitl – máte možnost se připojit. Kopat vedení, které se na vodném nezaplatí, takové projekty se nedělají. Existují jiná technická řešení, zde je ochranné pásmo. Povinností není vás připojit.

p. Řimnáčová – odkanalizování i na Proseči je podrobně řešeno v rámci projednávání nového územního plánu. Proseč nad Nisou je specifická v tom, že je zde velké ochranné území (2. stupně) Vratislavické kyselky. Rozvojové plochy musí mít každá obec, tomu nelze zabránit, a v územním plánu jsou garantována území, kde pak nebude možné dům postavit dříve, než bude zajištěno odkanalizování dle zákona. Možnosti jsou čistírna odpadních vod se zasakováním (v části území, kde je to možné), popř.  ČOV s vypouštěním do vodního toku. Kde to pak nelze, jsou jen dvě možnosti – kanalizace (velkou část odkanalizovat) a další možností je současná štola, která vede hluboko pod Prosečí, kde je možnost spadem navést odpadní vody z Proseče pro velkou část území.  Vodoprávní úřad řeší řadu případů, kdy vlastníci rodinných domů na Proseči nepovoleně vypouštějí odpadní vody do ochranného pásma Vratislavické kyselky. Každý by se měl zamyslet, jak má svůj domek odkanalizován, a řešit tento problém v souladu se zákonem.

Regulační plán, na který se ptáte, je značně problematický. Je upraven stavebním zákonem, může ho nahradit jednodušší zastavovací studie, která není tak finančně a časově náročná.

p. Fričová – shrnu to, nejprve územní plán, pak regulační plány.

12) Jsou zde studny, povrchové vody, jakmile zmizí vsakovací území, lidem zmizí voda, kdo jim bude hradit vodu?

p. Řimnáčová – v rámci každého stavebního záměru je projektant povinen řešit, zda a popř. jak budou dotčeny okolní pozemky. To je součástí každého projektu. V této souvislosti je také řešena otázka právního oprávnění ke studnám, tj. zda jsou povoleny stavebním úřadem včetně nakládání s vodami (odběru podzemních vod).

p. Pleticha – jsou směrnice o vsakování, v rámci kolaudace je ověřován soulad se stavebním povolením. Zasakovací území nezmizí.

13) Pro k.ú. Proseč bude zpracován regulační plán – v minulosti se k tomu takto zastupitelstvo města přihlásilo, plňte, k čemu jste se zavázali.

p. Beitl – můžete být konkrétní?

p. Pleticha – byl to pracovní materiál, strategický plán není dokument v rámci stavebního zákona.

14) Problém vodovodu se řeší roky, stále se to řeší - již 40 let. Uvědomte si, že Proseč spadá do ochranného pásma Vratislavické kyselky, rozborem zjistíte, že pijete kyselku – má velký obsah minerálů, což není zdravé. Lepší studní to bude stále voda z Vratislavické kyselky. Uvědomte si, co zde je – jedna hospoda, jeden krámek, to je vše. Není to ostuda? Mělo by se pro investory něco vytvořit.

p. Beitl – ano, řešíme to desítky let, je to drahé. Buď to zůstane zakonzervované, vše se bude odsouvat, nebo bude impuls výstavby a investor to bude muset v rámci své investice řešit – plyn, kanalizaci. SVS bude reagovat, bude zde mít jiný počet odběratelů vody, je to šance pro tuto oblast.

Žijeme v tržním hospodářství, nebudeme zde otvírat hospody. Nakupujte ve zdejším obchodě, ať se otevře další.

15) Co se stane, když výstavba nezačne, jsou zde ohrožené druhy?

p. Beitl – všechny vyjadřovačky z roku 2009 byly kladné, nyní se vyskytly informace o ohrožených druzích, do těchto věcí by nemělo zasahovat město - dle stavebního zákona do toho zasahují odborníci.

p. Pleticha – to je dotaz pro investora.

p. Beitl – pro ty, co se tehdy vyjadřovali.

16) Přístup k autobusu – k nejbližší zastávce chodí děti po silnici, kde je 30 km/h, ale dá se jet rychleji.

p. Kypta – v těchto dnech to řešíme s PČR a je to projednané s dopravním podnikem. Technické služby mají zadané postavit jeden přístřešek – křižovatka Horní a Zlaté uličky směrem do města, musela by se postavit kamenná plocha. Na druhé straně z města jsme hledali plochu, do konce týdne geometr zaměří plochu, důležité je, kde je hranice pozemku města, ale asi za odbočkou po zámkové dlažbě, hned za tím.

Původně se tam plánovalo zkapacitnění komunikace, u překladiště jeden kruhový objezd, druhý u Horní a Zlaté uličky. Padlo, že to je v nedohlednu, tak se to řeší formou dvou zastávek navíc. Od Zlaté uličky na Jablonec máme rezervu, kde to lze rozšiřovat, je tam trošku špatná komunikace s vlastníkem pozemku. Když to neprodá, tak to na tom může skončit.

Doplnění – pozemky v majetku investora, město si prý vymýšlí nesmyslné podmínky na předání.

Úklid a prašnost soukromých pozemků.

p. Kypta – můžeme apelovat na investora, v tuto chvíli na to nemáme vliv, předají to po výstavbě.

p. Vele – jednání proběhla, investor to chce městu odprodat za vysokou cenu, kterou lze těžko akceptovat. Čekáme na jinou nabídku. Převzetím pozemků na nás přejdou náklady – zimní údržba, osvětlení atd.

p. Beitl – on staví na svém pozemku v souladu se stavebním zákonem, město neřídí všechno. Když vše splní, tak staví. V zájmu investora by mělo být, že v době nabídky by měly být tyhle věci vyřízeny.

p. Řimnáčová – když žadatel splní všechny požadavky, které stanoví zákon, je mu stavba povolena.

17) Jak je to s procentem zastavitelnosti z 25 je to 85.

p. Řimnáčová – právní výklad k tomuto institutu se postupně vyvíjel. V minulosti nadřízený orgán (krajský úřad) zastával názor, že by neměl být obsahem územního plánu s tím, že by se k němu nemělo přihlížet. V současné době je výklad opačný a procento zastavitelnosti je vyžadováno.  V minulosti – územní plán schválený v roce 1998 procenta zastavitelnosti obsahuje a je upraven i v návrhu nového územního plánu.

18) Zlatá ulička – V Pastvinách, je to vycházení ze sídliště do Zlaté uličky, je to cca deset metrů dlouhá cesta. Nešel by zde vybudovat přechod?

Městská policie – to určuje Policie ČR. Můžeme to navrhnout.

p. Kypta – bohužel přechod pro chodce je možné realizovat pouze z chodníku na chodník a nikoliv z krajnice komunikace na krajnici. V tomto místě zatím žádný chodník není a ani ze zastávky autobusu nelze přechod pro chodce umístit. Řešení přechodu bude možné až v souvislosti s řešením komunikace Horní s chodníky v příštích letech, až bude vyřešen výkup části soukromého pozemku přiléhajícího těsně ke komunikaci Horní, který nyní znemožňuje se realizací komunikace Horní zabývat.

19) Stav hřbitovní zdi je opravdu špatný, potřebuje opravit, také stromy u paty zdi potřebují zásah.

p. Beitl – prověříme, zadáme.

Dana Försterová, odd. technické podpory odb. správy majetku MMJN - Bylo zde provedeno místní šetření, při kterém bylo zjištěno, že na severní straně hřbitova je venkovní podezdívka hřbitovní zdi cca v délce 5 metrů narušena, z toho 2 m vypadána. Uvnitř hřbitova nad porušenou zdí se nacházejí na pronajatém hrobovém místě dva vzrostlé tisy. Nechali jsme si zpracovat cenovou nabídku na opravu zdi, která bude provedena v letních měsících letošního roku. Při stavebních pracích bude upřesněno, zda narušení zdi způsobily kořeny stromů nacházející se uvnitř hřbitova.

20) Uvažuje se o rekonstrukci komunikace tady dole, od sběrného voru, kde jezdí bus, komunikace je ve špatném stavu, ul. Horní.

p. Kozák – podíváme se na to, ano silnice je namáhaná, byl by nutný projekt. Po prověření doplníme zjištění.

21) Po skončení setkání bylo ústně požádáno o zabudování retardéru v ulici Zlatá ulička u č. p. 211, chceme ho tam, opakovaný dotaz.

p. Fričová – předáme k prověření.

p. Kozák – v lokalitě vykonáme místní šetření. Avšak požadujete-li umístění retardéru, je nutné zaslat na oddělení správy komunikací písemnou žádost. V rámci prověření, zda lze retardér umístit, se pak k žádosti vyjadřuje Policie ČR, dopravní výbor i příslušná oddělení magistrátu. V případě kladných stanovisek a dostatku finančních prostředků v městském rozpočtu, je záměr umístit retardér zveřejněn, aby se k tomu mohli vyjádřit i další občané, než pouze žadatel.

Zápis zajistilo oddělení interního auditu a stížností.

Sdílet