V úterý 6. května 2014 proběhlo ve školní jídelně ZŠ Pod Vodárnou další ze série setkání vedení města s občany.
Přítomni: primátor města Petr Beitl, náměstek pro hospodaření města Miloš Vele, náměstek pro rozvoj Petr Vobořil, náměstkyně pro oblast humanitní Soňa Paukrtová, vedoucí odboru stavebního a životního prostředí Ivana Řimnáčová, vedoucí oddělení správy komunikací Pavel Kozák, vedoucí oddělení správy veřejné zeleně Jitka Lochovská, vedoucí oddělení územního plánování Michaela Smrčková, vedoucí oddělení investiční výstavby Pavel Sluka, okrskář městské policie Miroslav Šípoš.
Setkání se zúčastnilo okolo třiceti občanů. Primátor města v úvodu seznámil občany s prezentací.
Prezentace ze setkání s občany (06.05.2014)
Dále následoval přehled několika dotazů, které na magistrát zaslal pan Janega, občan Rýnovic. Další dotazy byly ve většině případů doplňující, občany zajímala převážně dopravní situace a opravy komunikací.
1. Semafory na křižovatce Palackého a U Přehrady, je zde nastavený velmi krátký interval ve směru z města do Rýnovic.
p. Vele – ano, stížnosti na semafory jsou časté, bude provedeno odborné sčítání, je to o softwaru, či hardwaru. Něco s tím udělat musíme. Jedná se o krajskou komunikaci.
2. Přechody u SAN Plus, chybí bezpečné spojení pro pěší od Penny na stezku pro chodce a cyklisty podél potoka směr Interspar, zpevnit povrch a osvětlit. Případně zbudovat druhou lávku.
p. Fričová (moderátorka setkání) – komunikace i těleso mostu je ve vlastnictví kraje, přechody řeší Police ČR, podklad předáme dopravní komisi, s druhou lávkou se zatím nepočítá.
p. Kozák – dnes jsem hovořil s Ing. Vojířem z oddělení dopravního a silničního, který hovořil
s p. Kvíčalovou z Dopravního inspektorátu Policie ČR, přechod lze umístit tehdy, když je chodník – přechod – chodník, prostě zakončení chodníkem z obou stran. Což v tomto případě není.
3. Parkování kamionů na parkovišti u Penny a prodejny K+B, parkující kamiony způsobovaly znečišťování okolí, poškozovaly komunikace, bránily používání parkovacích míst.
p. Fričová – je vyřešeno zákazovou tabulkou.
4. Záchytné parkoviště pro kamiony, záměr města vybudovat odstavné parkoviště pro kamiony mezi K+B a Spectrum Franěk.
p. Vele – kamiony nemají povolené parkování nikde ve městě, pokud však parkují na soukromých plochách, nemůžeme s tím, bohužel, nic dělat.
5. Kontejnerové stání na odpad na Malé Janovské je umístěno na pozemku SBD Liaz, není dořešeno smluvně, záměr SVJ zabezpečit kontejnery proti nájezdu chalupářů.
p. Lochovská, p. Fričová – dle stanoviska majetkoprávního oddělení jste se údajně domluvili, že si vyžádáte souhlas vlastníka a na náklady společenství vlastníků si to vybudujete sami.
6. Přístupová komunikace na hřiště pod paneláky - při prodeji pozemků nebylo zřízeno věcné břemeno, nový vlastník pozemek ohradil a znemožnil přístup na pozemek za domem a na přilehlá dětská hřiště.
p. Fričová – pozemek není města, je ve vlastnictví firmy Eliprom, s.r.o.
p. Vele – mám zde mapu, po setkání se na to můžeme společně podívat.
7. Malá Janovská – parkovací plocha naproti Spectrum Franěk - již několik let je požadavek na vybudování parkoviště pro osobní vozidla na ploše po bývalém zařízení staveniště.
p. Smrčková – jedná se o majetek města, dle platného územního plánu je vymezeno parkoviště, bude-li vůle a finanční prostředky, parkoviště lze vybudovat.
p. Vele – v rozpočtu pro letošní rok se s vybudováním parkoviště nepočítá.
8. Spojovací cesta do ulice Na Úbočí – tato komunikace není v majetku města a není chráněná věcným břemenem.
p. Fričová – není pozemek města, jedná se o soukromé vlastnictví.
9. Ulice Na Úbočí – nedostatečná kapacita parkovacích míst.
p. Kozák – snažíme se dělat vodorovné dopravní značení k uspořádání míst, v minulosti se tady vystavěly asi čtyři místa, nyní nejsou plochy kam a kde je prostorově realizovat, řešíme svah, který pomalu ujíždí.
10. Lze legislativně ošetřit, aby zde neparkovala auta, když se bude šrafovat?
p. Kozák – zajišťují to TSJ, upozorníme je, aby daly značek více a včas. Značky musí být umístěné sedm dní dopředu, když auto odtáhneme, tak jej musíme vrátit zpět na místo.
11. Křižovatka Ostrý roh – jedná se o nepřehlednou křižovatku, místo častých dopravních nehod, tvoří se kolony na odbočení z Janova do města, chybí chodníky a přechody pro chodce.
p. Sluka – na oddělení investiční výstavby magistrátu existuje studie kruhové křižovatky, tu musí postavit krajská správa silnic, pokud by kraj přistoupil na okružní křižovatku (není nám známo, v jakém časovém horizontu), město by se připojilo s chodníky a veřejným osvětlením. Prováděli jsme tam i výkupy.
12. Naprosto tragický stav komunikace Želivského po vybudování kanalizace, reklamace díla, chybějící chodníky pro pěší k Intersparu.
p. Sluka – s rekonstrukcí komunikace se začne letos ve druhé půlce roku – je to krajská komunikace, město zajistí chodníky a veřejné osvětlení – na etapy.
13. U zastávky autobusu u Rýnovky není záliv, autobus stojí na komunikaci a není jej možno objet, tvoří se kolony. Vhodné by byly i kryté zastávky.
p. Vobořil – vybudování souvisí s ostatní rekonstrukcí komunikace a chodníku, jedná se také o soukromé pozemky, záliv tam nešel dělat, protože jde právě o soukromý pozemek, který nechtěl jeho majitel zastavět. Jedná se o investiční akce s krajem, akce by měla být zahájena v druhé polovině letošního roku. Ano, kryté zastávky plánujeme, ale jedná se i o pozemky, které jsou v jiném vlastnictví než městském, vyjednávání nejsou lehká.
14. Nákupní centrum Rýnovka – obtížně dostupné místo pro obyvatele sídliště, obchody potravin již v Rýnovicích nejsou, pro pěší je cesta nebezpečná pro nedokončené chodníky a silný provoz, zrušit značku STOP pro odbočení vpravo při výjezdu z parkoviště.
p. Sluka – chodníky se postaví společně s rekonstrukcí ul. Želivského, rušení dopravního značení je záležitostí Policie ČR.
15. Chodníky okolo OBI – spojení s Rýnovickou ulicí, není možné jít po chodníku ke kruhové křižovatce u pumpy Shell, chybí chodníky i přechody.
p. Sluka – chodníky staví pouze město.
16. Třídírna odpadu mezi ul. Maxe Švabinského a Belgická – záměr přestěhovat sem třídírnu odpadu z Proseče snad zahynul? Jaké jsou plány města pro další využití pozemku?
p. Smrčková – územní plán – jedná se o plochu VD – lehká drobná výroba, dle nového územního plánu se jedná o plochy výrobně skladovací. Za mne jako za garanta územního plánu se jedná o strategickou plochu, variantní plochu pro realizaci překladiště, sběrného a separačního dvora, pokud by se nezrealizovalo Zelené údolí. Město nemá nyní žádný záměr.
p. Vele – máme nyní tři žádosti o tento pozemek. Drobní investoři tam chtěli postavit výrobní haly. Zvažujeme variantu, že by došlo i k rozparcelování a rozprodání.
17. Ulice Ladova – možná ještě horší stav komunikace než ul. Želivského, stejný stav u absence chodníků.
p. Kozák – dne 2. 6. 2014 se začne s rekonstrukcí ulice Ladova, půjde o rekonstrukci inženýrských sítí – vodovod, kanalizace, komunikace včetně odvodnění, staví se chodník jednostranný – předpoklad je rok 2015.
p. Sluka – součástí akce je i rekonstrukce ul. Pomněnková – zde bez chodníku, a taky rekonstrukce asi 60 m ulice U Pošty – sítě RWE a SČVaK, realizace ze strany města v příštím roce.
18. Ulice U Pošty – navrhuji přejmenovat ulici na „U bývalé pošty“.
p. Fričová – přejmenování není prioritou, mj. by se jednalo o náklady občanů na výměnu dokladů.
19. Prostor bývalých autobusových zastávek MHD u LIAZu – noví vlastníci plochu ohradili, ale nevyužívají ji k žádné činnosti.
p. Smrčková – dle územního plánu je to opět plocha VD – lehká drobná výroba.
p. Beitl – majitel autobazaru s námi nekomunikuje.
p. Fričová – ty pozemky tam mají dokonce tři vlastníky, jedná se o soukromé vlastnictví.
20. Křižovatka Belgická a ČSA – nyní stavebně uzavřeno, probíhá výstavba kruhové křižovatky, chodníky řeší stát nebo i město?
p. Sluka – jedná se o akci ŘSD – již je v běhu, jedná se o několik etap. Město řeší chodníky a veřejné osvětlení.
p. Fričová – o rekonstrukcích v této části jsme hovořili v úvodu, v souvislosti s nimi dochází k uzavírkám. Máte zde k dispozici informace o řešení dopravní situace, o objížďkách, na webu města bude odkaz – investiční stavby, zde jsou k nahlédnutí etapy výstavby. Nyní je uzavřena silnice ČSA.
21. Pozemky podél komunikace (Belgická), nejsou zde chodníky, auta si zde zkracují cestu přes Starou osadu.
p. Sluka – jízda touto cestou není v souladu se stanovenými trasami.
p. Vele – vezmeme toto jako podnět a doplníme dopravní omezení, neslouží to jako objízdná trasa.
p. Kozák – objízdné trasy schvalovala Policie ČR a ta schválila ulici Zemědělskou, Starou osadou nemají jezdit.
22. Ulice Čajkovského, zde je průjezd zakázán a řidiči to nerespektují, řidiči si to zde zkracují. Nikdo zde nekontroluje dodržování zákazů.
p. Beitl – ano, víme, že území bude vystaveno těžké zkoušce, dopravní značení se bude vyvíjet, nerespektování dopravního značení je podnět pro městskou policii a Policii ČR. Pište nám e-maily, informujte nás, komunikace je důležitá. Zátěž bude trvat 2-3 roky.
23. Neměl by dodržování dozírat okrskář?
Okrskář – chodím po okrsku a sbírám informace, jsem zde sám, od rána dohlížím pěší činností, nejezdím autem.
p. Fričová – volejte městskou policii 156, nebo na Zelenou linku, lístečky s číslem máte na stole.
24. Při uzavírce ulice Kunratická plánuje město s krajem nějakou rekonstrukci ulice Pod Vodárnou?
p. Vele – projekčně je zadána část, která je v majetku města, mj. o liberecké části budu jednat s ekonomickým náměstkem krajského úřadu.
25. Kde začíná městská část komunikace a kde krajská – kruhová křižovatka ul. Belgická?
p. Sluka – ulice ČSA je krajská, ulice Belgická je města.
26. Jsou plánovány nějaké změny v lokalitě firmy Atrea a věznice?
p. Sluka – řešíme vlastnické vztahy.
p. Beitl – ano, rekonstrukce bude probíhat v souladu s rekonstrukcí Kunratické – chodníky na straně u Atrey, budou i cyklostezky, chodníky jsou hrazeny z rozpočtu města.
27. Kdy bude veřejné projednávání územního plánu, orientačně?
p. Smrčková – ke konci letošního roku, listopad či prosinec.
28. V souvislosti s rekonstrukcí Kunratické je plánované zrušení sjezdu dolů na silnici ze Staré osady, tj. vlastně křižovatka ČSA a Cihelná?
p. Sluka – zpracovaná dokumentace pro územní rozhodnutí uvažuje o uzavření ulice od Staré osady nad křižovatkou s ulicí Čs. armády i uzavření ulice Cihelné, avšak za podmínky nově vybudované přeložky ul. Cihelné podél trafostanice, dokončení výstavby areálu Jablotronu a.s. a rekonstrukce spojky ul. Čs. armády – Zemědělská.
p. Vele – můžete se přijít podívat do dokumentace, po předchozí domluvě dv. č. 123 budova radnice (p. Kousal)
29. Komunikace v ulici Stará osada, špatný stav.
p. Fričová, p. Vele – v současnosti se připravuje studie, týká se finálních částí – dešťová kanalizace, veřejné osvětlení a rekonstrukce ulice, etapy.
30. Andělská a Nebeská – na kopci ul. Pod Vodárnou vyrostla spousta nových rodinných domů, které však jako celek působí velmi excentricky, chybí architekt.
p. Vobořil – funguje poradní sbor architektů, který může vydat pouze doporučení, vše se řídí stavebním zákonem (například doporučení barevnosti fasád jako bylo ve Mšeně, avšak oni na to nebrali zřetel); v případě developerů může město konat, toto je individuální výstavba. Město jako státní správa a samospráva využívá své možnosti.
p. Řimnáčová – základní právní nástroj obsahuje zákon o ochraně přírody a krajiny, konkrétně v ustanovení § 12, který upravuje ochranu tzv. krajinného rázu. Příslušným orgánem ochrany přírody je v daném místě Správa CHKO (jedná se o 4. zónu CHKO); dle našich informací má Správa CHKO v plánu změnit hranici 4. zóny (dnes tam jsou např. i paneláky), ale do této doby se tak nestalo.
31. Výstavba bytových domů na louce Na Samotě a Na Úbočí – byl záměr vybudovat další bytové domy, jaká je situace nyní?
p. Smrčková – jedná se o pozemky ve vlastnictví města. V minulosti byly zveřejněny k prodeji v rámci výběrového řízení. Podmínkou bylo předložení zastavovací studie. Vítězná firma upustila od svého záměru z důvodu nedostatečné dopravní kapacity ulice Na Samotě. Severní část je kategorie B2 – bydlení v rodinných domech, jižní část kategorie D1 – bydlení v bytových domech.
32. Chci upozornit na špatné pracovní vytížení pracovníků, kteří zde hrabou, jeden den udělají kupičku, druhý den ji odvezou. Je pět pracovníků - dva pracují, tři se dívají.
p. Vele – práce zajišťují veřejné prospěšní pracovníci, dělají pro nás v podstatě zadarmo, ano někdy jejich pracovní nasazení není, jaké bychom si třeba představovali, ale svoji práci odvedou. Je to i o lidech, kteří z úřadu práce přijdou.
p. Paukrtová – pracovníci, kteří pro město pracují, mají dozor, ale na poměr pracovníků není dostatečný počet dozoru, ale vaše zjištění prověříme a upozorníme dozor.
33. Školní hřiště – dříve zanedbaný stav, nyní je již zahájena jeho úprava. Stav školy – netěsnící okna.
p. Vele – od roku 2013 je hřiště v majetku města, 15. 5. 2014 budu zastupitelstvu předkládat rozpočtové opatření na revitalizaci.
p. Paukrtová – v roce 2013 byla v jedné části školy vyměněna okna, nyní řešíme výměnu druhé části školy, chceme to zajistit v roce 2014.
p. Vele – vyměnili jsme okna již ve čtyřech školách. Pozemek hřiště je konečně v majetku města, v současné době dochází ke shrnutí drnu v ploše hřiště a v místě skoku do dálky, obnovení odvodňovacích kanálků. Bude opraveno oplocení včetně podezdívky, vymýceny keře z břehu, opraveny lavičky, vstupní brána na hřiště, instalovány fotbalové branky, vyměněn písek v doskočišti.
34. Proč veřejně prospěšní pracovníci nesekají trávu přímo u plotu hřiště? Jedná se mi o hřiště v ulici Okružní a Žitná, dochází zde k prorůstání plotu.
p. Lochovská – údržbu veřejné zeleně nedělají veřejně prospěšní pracovníci, ale pracovníci z TSJ a SKS, jsou to pracovníci jednotlivých firem, práce kontrolujeme, tento podnět prověříme. Jedná se o hřiště ve správě oddělení technické podpory. Větve, které zasahují do oplocení, budou zakráceny.
35. Jaká je situace s hřištěm na Staré osadě, plány?
p. Lochovská – jedná se o majetek města, do února 2014 byl v nájmu soukromníka – nájem je nyní ukončen. Původní nájemce zde instaloval herní prvky, ty však byly nevyhovující a město je nechalo odstranit, některé vyhovující prvky jsme zde nechali, zatím chceme funkci hřiště ponechat a starat se o něj. Plánujeme zde i zřízení veřejného ohniště. V územním plánu je lokalita vedena k zástavbě, doposud jsme zde hřiště nemohli oficiálně vybudovat.
p. Smrčková – v novém územním plánu Jablonec nad Nisou je plocha vymezena jako veřejná zeleň, a to v souladu s požadavky maminek dětí v lokalitě Stará osada.
36. Na hlavní silnici se nedodržuje 30 km/hod, zrušte hlavní silnici a řidiči budou muset zpomalit.
p. Vele – my dáme podnět, dále o tom rozhoduje státní správa, budeme tuto lokalitu řešit.
37. V zimě jedna paní upadla na městském chodníku na sídlišti, při telefonátu na sekretariát mi řekli, že si to máme posypat sami. Naopak cesta kolem Sirotků je vzorně udržovaná.
p. Beitl – zimní údržba je řešena plánem. Vše je o lidských kapacitách, při intenzivním spadu nelze řešit vše najednou.
Okrskář – s panem Kozákem i paní Šrýtrovou z magistrátu řešíme moje podněty okamžitě, k posypu dojde obratem, budete-li mít potíže, volejte mi, nebo když se potkáme, tak mi to sdělte, obratem zavolám na magistrát.
38. Technické služby zajišťují úklid chodníků?
p. Vele – udělají to, co si u nich objednáme – úklid města, chodníků. Oddělení pana Kozáka si to pak kontroluje. Máte-li na mysli zimní údržbu, tak rada města každoročně před listopadem schvaluje plán zimní údržby včetně chodníků, dle mapy můžeme pak ověřit, nyní to nelze. Bereme jako podnět, prověříme to. Můžete se zastavit u pana Kozáka a domluvit se na údržbě.
39. Parkující kamiony u AKT překážejí v křižovatce, nemůžeme vyjet, nepřehledné místo směrem do ul. Švabinského.
Okrskář – dvakrát jsem byl ve firmě AKT, projednal jsem to s nimi, když jedu okolo, tak se nestává, že by zde kamiony parkovaly, i lidé v okolí říkají, že se to zlepšilo, ale vy tam bydlíte přímo, tak to vidíte více.
40. Výjezd od OBI je úzký, dvě auta a k tomu ještě lidi, je to hodně nebezpečné.
p. Sluka - návrh a odsouhlasení dopravního řešení zpracovávala projekční kancelář vlastníka obchodního centra Rýnovka a komunikace jsou umístěny na pozemcích soukromého vlastníka. Město nemá možnost do dopravního řešení těchto areálových komunikací zasahovat. Vlastník se potýkal s nedostatkem prostoru.
41. Kdo se stará o zastávky MHD? Zastávky u LIAZu a Nová osada jsou špinavé, sednout se tam dá tak v montérkách.
p. Čech (vedoucí oddělení technické podpory) – zastávky MHD v Jablonci nad Nisou má na starosti oddělení technické podpory, úklid zastávek provádí TSJ s.r.o. Úklid jmenovaných zastávek byl u TSJ s.r.o. objednán.
42. Proč název zastávky – Nová osada, tato ulice je přesně v polovině mezi zastávkou Na Roli a jmenovanou Novou osadou. Původně byla zastávka Ladova, což mělo opodstatnění.
p. Wejnar (ředitel DPMLJ) – k přejmenování zastávky „Ladova“ na název „Nová osada“ došlo ve vazbě na úpravu jízdního řádu linky č. 16, k datu 1. 1. 2010. K tomuto termínu linka č. 16 částečně změnila svoji původní trasu a navíc byla zkušebně prodloužena až do zastávky „Rýnovice, samoobsluha“. Nová zastávka s názvem „Ladova“ byla umístěna v části ulice Ladova mezi křižovatkou Belgická x Ladova a Třeboňská x Ladova.
43. Na zastávce Na Roli máme ve skříni na plakáty ještě adventní neděle a Nový rok, kdo se o to stará?
p. Hozová (kancelář primátora) – plochu si pronajímáme, odstranění jsme již žádali, ale zaurgujeme to.
44. Poděkování magistrátu od ředitelky školy za rychlé uvolnění finančních prostředků na rekonstrukci hřiště, za výměnu oken i vzájemnou spolupráci. Poděkování patří i městské policii, která na moje kontaktování vždy reaguje.
45. Pan primátor na závěr poděkoval účastníkům setkání a vyzval je ke komunikaci, ať již osobní či písemné, e-mailové, telefonické…
Pro další komunikaci můžete využít našich mailových adres, telefonů.
Zápis zajistilo oddělení interního auditu a stížností.