Kontakty Dokumenty Úřední deska

Primátor Kroupa: Zajištění MHD je pro nás prioritou

Archiv 1. února 2019
Autor: Petr Vitvar

Od soboty 26. ledna 2019 zajišťuje autobusovou městskou hromadnou dopravu (MHD) na Jablonecku společnost BusLine LK, s. r. o., a to na základě přímé objednávky Dopravního sdružení obcí Jablonecka (DSOJ). Tomuto kroku předcházela řada jednání zástupců Jablonce nad Nisou, Liberce, DSOJ a Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ), který zajišťoval MHD na Jablonecku do 25. ledna 2019.

Co předcházelo rozhodnutí, že si bude Jablonec, resp. DSOJ, zajišťovat autobusovou hromadnou dopravu sám?

Především je třeba říct, že to nebylo rozhodnutí dobrovolné. DSOJ ani Jablonec neměly nejmenší zájem komplikovat zabezpečení dopravní obslužnosti ani měnit jejího dodavatele, který se měl starat o MHD na základě platné smlouvy na Jablonecku až do 31. prosince 2019. Situace se ale bohužel vyhrotila před šesti měsíci, kdy společnost BusLine ukončila smlouvu s DPMLJ z důvodu neplnění závazku ze strany DPMLJ. O chvíli dříve vstoupil do DPMLJ tzv. krizový management, tedy manažeři, kteří měli DPMLJ vyvést z krize. Za ty dva měsíce v úřadu primátora jsem na základě dostupných informací pochopil, že tuto krizi spíše prohloubili. K Jablonci se zachovali nezodpovědným způsobem a snažili se vyhovět především majoritnímu vlastníkovi, jímž je statutární město Liberec.

Hlavní problém byl v tom, že se DPMLJ nepodařilo pro Jablonec zajistit dopravce, který by provozoval MHD v požadovaném rozsahu od 26. ledna 2019. Na podzim sice DPMLJ vyhlásil výběrové řízení, ale to už bylo pozdě. Termín vyhlášení vůbec nereflektoval možnost, že někdo soutěž napadne. To se ale stalo a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal uzavřít smlouvu s vítězem, dokud soutěž neprověří. Tím se DPMLJ dostal za lednový termín.

Nutno ale podotknout, že je na tom ve finále Liberec hůř než Jablonec, protože zatímco v Jablonci zůstane MHD zachována v původním rozsahu, v Liberci dojde k jejímu omezení.

Dalo se tomu předejít?

V každém případě. Tato situace rozhodně nemusela nastat, kdyby se současní manažeři DPMLJ k celému problému postavili jinak. Děsí mě, že ti samí lidé jsou dosazováni do dalších funkcí v rámci Libereckého kraje. Nechápu ani postup libereckého magistrátu. Bývalý jablonecký primátor Petr Beitl úspěšně podal k soudu návrh na předběžné opatření, jež zneplatňovalo jednání valné hromady DPMLJ, díky čemuž došlo i k zneplatnění manažerských smluv současných manažerů DPMLJ. Nicméně, kolegové z Liberce jim tyto smlouvy obratem zase potvrdili.

Jak se vám podařilo v takové časové tísni najít řešení?

Časová tíseň byla opravdu kritickým parametrem celého jednání. Když jsme vstupovali do úřadu, věděli jsme, že to je největší úkol, který musíme ihned řešit. Tušili jsme, že to nebude lehké, ale nemyslel jsem si, že se dostaneme do situace, kdy budeme prakticky bezmocní.

Na začátku prosince proběhla první schůzka zástupců Jablonce, Liberce a Libereckého kraje. Zde nám bylo oznámeno, že může DPMLJ od 26. ledna 2019 pro Jablonec zajistit maximálně 50 % dopravního výkonu a že nám to musí stačit. Nechtěl jsem věřit vlastním uším. Vycházel jsem z toho, že přeci máme smlouvu s dodavatelem, který má dodat to, co je ve smlouvě. Na takovou nabídku jsme samozřejmě nekývli a požadovali jsme od DPMLJ oficiální vyjádření, zda je schopen plnit smlouvu, která platí již od roku 2009, ve 100% rozsahu. Po týdnu DPMLJ přišel s tím, že je schopen zajistit 100 % dopravního výkonu pro celé DSOJ. U této dohody byli zástupci DPMLJ, DSOJ, Jablonce i Liberce. V návaznosti na toto jednání právníci začali připravovat dodatek smlouvy číslo 12. Ve chvíli, kdy byl téměř dokončen, přišel od DPMLJ dopis, že už to zase neplatí a opět nabídl zajištění pouze 50 % dopravního výkonu, protože řešení pro Jablonecko prostě nenašel.

Tento postup ze strany DPMLJ jsem předvídal, a proto jsem paralelně komunikoval s dalšími případnými dodavateli. Z těchto jednání vzešla jako jedna jediná varianta, jak MHD na Jablonecku od 26. ledna zajistit – spolupráce se společností BusLine. K tomu bych rád dodal, že dopravní služby jsou oborem velice složitým a naše zákony samosprávám situaci nesmírně komplikují. Společnost BusLine byla jediným dodavatelem, který byl schopen od daného termínu MHD na Jablonecku zajistit. To, aby se lidé dostali do práce, děti do škol, senioři k lékaři a podobně, pro nás bylo naprostou prioritou, proto jsme zvolili takové řešení, díky kterému nedošlo k přerušení provozu MHD ani na minutu.

Co bylo největší komplikací?

DPMLJ nám dlouho nechtěl poskytnout písemné potvrzení toho, že není schopen autobusovou MHD pro Jablonec a okolí zajistit, i když to bylo již dávno zjevné. Věděli totiž, že bez takového potvrzení nemůžeme zadat tak velkou zakázku dodavateli napřímo, tzn. bez výběrového řízení. Manažeři DPMLJ se chtěli nejdříve zbavit jakékoli odpovědnosti za nastalou situaci. Čas i nadále hrál v náš neprospěch a DPMLJ, náš partner a společnost, ve které je Jablonec menšinovým akcionářem, nás v podstatě vydíral. Podpis potvrzení de facto podmiňoval tím, že se Jablonec vzdá veškerých právních nároků, které vyplývají z neplnění smlouvy ze strany DPMLJ. I když byla takováto dohoda zcela připravena a odsouhlasena právníky obou stran, statutární zástupci DPMLJ se k podpisu dohody nakonec nedostavili.

Jednání s BusLinem rovněž nebyla jednoduchá, a to zejména co se týče ceny. Ta je ale nakonec o 3,73 koruny za kilometr nižší, než jaká byla nabídková cena v rámci veřejné soutěže, jíž organizoval na podzim DPMLJ. Věřím, že bude BusLine další dva roky zajišťovat autobusovou MHD v Jablonci na takové úrovni, která bude cestujícím vyhovovat. K tomu se nám podařilo dohodnout, že BusLine zrekonstruuje a znovu otevře toalety na jabloneckém autobusovém nádraží.

Dá se to pochopit tak, že Jablonec nad Nisou ukončil spolupráci s DPMLJ?

Tak to chápat nelze. Za prvé, Jablonec je stále akcionářem DPMLJ, a za druhé, máme společné dítko, a tím je tramvajová linka číslo 11.

Mají očekávat obyvatelé a návštěvníci Jablonce, kteří MHD využívají, nějaké změny?

Jízdní řády zůstávají beze změn a, jak jsem již uvedl, rozsah služeb na rozdíl od Liberce zůstane v Jablonci zachován. Jediná změna nastala v případě papírových jízdenek, které již nevydává DPMLJ. Papírové jízdenky DPMLJ nový dopravce neuznává. Prosíme proto cestující, kteří mají nakoupené jízdenky od DPMLJ v předstihu, aby si je uschovali. Budeme je zavčasu informovat o tom, kdy bude možná jejich výměna za nové. Počítáme s tím, že se tak stane v řádu několika málo týdnů. Automaty na jízdenky jsou od soboty vypnuté. Papírové jízdenky jsou k zakoupení aktuálně pouze u řidičů autobusů, a to bez jakékoliv přirážky. Předplatného jízdného a jednotlivého jízdného zakoupeného prostřednictvím karty OPUSCARD se změny nedotknou.

(ař)

Další informace

Sdílet