Doporučujeme občanům průběžnou kontrolu a trvalý přehled o platnosti svých osobních dokladů, tedy především občanského průkazu, ale případně také cestovního dokladu i řidičského průkazu. Včasnou kontrolou jejich platnosti předejdete mnohým nepříjemnostem.
Ze zákona je povinností každého občana po dosažení 15 let věku nejpozději do 30 dnů požádat o jeho vydání. Při nahlášení ztráty, odcizení, zničení, poškození, dále po změně stavu a adresy je rovněž povinností o vydání nového OP požádat, a to do 15 dní. V případě docházející platnosti OP může držitel požádat o vydání nového OP bez úhrady správního poplatku již ve lhůtě 6 měsíců před jejím skončením. Předčasně (na vlastní žádost a bez udání důvodu, doplnění akademického titulu) je možné požádat o vydání OP kdykoliv, avšak s úhradou správního poplatku 200 Kč. Za příslušný správní poplatek je možné zažádat o vydání řádného OP ve zkrácené lhůtě, a to v pracovních dnech do 24 hodin (dospělá osoba za 1 000 Kč / u osob do 15 let věku za 500 Kč), nebo do 5 pracovních dnů (za 500 Kč / resp. 300 Kč).
U standardního cestovního dokladu vydávaného ve lhůtě 30 dní je správní poplatek 600 Kč u občana nad 15 let, do tohoto věku je vydávaný dětský CD zpoplatněn 100 Kč. Vydání CD ve zkrácené lhůtě v pracovní dny do 24 hodin (správní poplatek: u dospělého 6 000 Kč / u osob mladších 15 let 2 000 Kč), nebo do 5 pracovních dnů (za 3 000 Kč / resp. 1 000 Kč).
Nadále platí možnost podat žádost o vydání výše uvedených dokladů (OP i CD) u kteréhokoliv úřadu obce s rozšířenou působností (OÚORP), tedy i odlišného od místa trvalého pobytu žadatele. Za poplatek 100 Kč je možno doklad rovněž vyzvednout na úřadu odlišném od místa podání, avšak v žádosti při podání uvedeném. Ve zkrácených lhůtách je možné o vydání dokladů požádat i u Odboru správních činností Ministerstva vnitra (OSČ MV), přičemž doklad vyhotovený do 24 hodin si bude občan moci převzít jedině u OSČ MV, zatímco doklad vyhotovený do 5 pracovních dnů také u ÚORP, kde svou žádost podal.
Pokud se chcete vyhnout čekání, můžete využít služby objednání: Rezervace termínu. Sami si zvolte čas, kdy budete chtít být ve své záležitosti odbaveni. V předem stanoveném čase vás pracovnice přepážky vyvolá a bez jakékoliv prodlevy obslouží. Informace potřebné k vydání OP i CD naleznete na webu města v sekci Životní situace – osobní doklady.
O všechny výše uvedené doklady si lze zažádat na Odboru správním Magistrátu města Jablonec nad Nisou, který sídlí v budově Komenského 8. Občanské průkazy a cestovní pasy se vyměňují na oddělení správních agend v 1. poschodí.
Jen malá část řidičů využívá možnosti informovat se o stavu svého bodového konta. Poslední dobou byl zaznamenán nárůst udělených pokut spojených s udělením trestných bodů, čímž dochází ke zvýšení počtu vybodovaných řidičů po dosažení 12 trestných bodů, a tím také bezprostředně automaticky udělenému ročnímu zákazu řízení motorových vozidel. Mnozí řidiči se mylně domnívají, že když při spáchání přestupku např. za nepoužití bezpečnostních pásů či telefonování za jízdy zaplatí pokutu 100–500 Kč, že jim již žádné body nejsou přiděleny. Jsou pak nemile překvapeni, když oznámení o dosažení 12 trestných bodů obdrží. Informovat se o aktuálním stavu bodů je možno prostřednictvím výpisu z evidenční karty řidiče buď na úseku registru řidičů oddělení dopravně správních agend odboru správního MMJN, nebo na všech pracovištích Czech Pointu.
S účinností od 1. dubna 2019 nabyla platnosti novela zák. č. 56/2001 Sb., o technických podmínkách provozu na pozemních komunikacích, kde je mimo jiné jednou ze zákonných změn také přidělování registrační značky elektrického vozidla. Registrační značka je ve tvaru EL0 00AA a přiděluje se vozidlům s pohonem výhradně na elektrickou energii, vodík či v kombinaci s jiným palivem, přičemž kombinovaná hodnota CO2 smí být u takových vozidel maximálně 50 g/km.
Červencová úřední sobota bude z provozně-technických důvodů přeložena z 6. 7. na 29. 6. 2019.
(pk)