Během měsíce března začnou všechny živnostenské úřady používat nový počítačový program pro evidenci podnikatelských subjektů. Hlavní změnou je především to, že od této chvíle budou evidence jednotlivých úřadů a Ministerstva průmyslu a obchodu propojeny on-line. Do budoucna tento krok umožní vznik jednotného systému spolu s dalšími úřady a institucemi - na příklad v oblasti finanční, sociální správy, atd.
Další informace:
V současné době je v ČR 242 živnostenských úřadů. Z toho je 205 obecních, 14 krajských, 22 pověřených úřadů městských částí hlavního města Prahy a Živnostenský úřad ČR, jehož působnost vykonává, ve smyslu kompetenčního zákona, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.
Do kompetence živnostenských úřadů spadá zabezpečení všech procedurálních záležitostí na úseku živnostenského podnikání. Jedná se o oblasti správního řízení, kontrolní činnosti, vydávání živnostenských oprávnění a samotnou evidenci a registraci podnikatelských subjektů podnikajících v režimu živnostenského zákona. V této souvislosti je nutné zdůraznit, že živnostenský zákon je veřejnoprávní normou, v jejímž rámci se uskutečňuje převážná většina (cca 90 %) podnikatelských aktivit, a to jak fyzických, tak i právnických osob.
V rámci soustavy živnostenských úřadů je ministerstvu průmyslu a obchodu uloženo zákonem č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, vést Ústřední evidenci podnikatelů, kteří podnikají v režimu živnostenského zákona. Tato evidence bude vedena formou Registru živnostenského podnikání (IS RŽP).
Nový informační systém vznikl jako pilotní projekt Ministerstva informatiky ČR za metodické spolupráce Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Během roku 2004 byl prověřen v praxi vybraných živnostenských úřadů.
Přínosy řešení IS RŽP
Vytvoří podmínky pro sjednocení metodiky a výkladu zákona;
Sjednotí datovou základnu pro místní, krajskou a celostátní úroveň.
Přispěje ke sjednocení výstupů z jednotlivých živnostenských úřadů jak po formální, tak i obsahové stránce
Otevře pro živnostenské úřady možnost okamžitého získání validních informací z dalších zdrojů (registrů) veřejné správy
Přinese zjednodušení administrativy podnikatelům, kteří budou mít prostřednictvím Internetu zpřístupněné informace z veřejné části RŽP.
Možnosti rozvoje
Díky navržené koncepci řešení je vytvořeno systémové prostředí otevřené pro další rozvoj informačního systému Registrů živnostenského podnikání. Systém bude aktivně spolupracovat s dalšími registry veřejné správy, jako jsou již zmíněný Obchodní rejstřík, Registr obyvatel nebo ÚIR-ADR.
Z hlediska budoucího rozvoje (rozvoj centrálních registračních míst - CRM) se uvažuje i o propojení s dalšími registry nebo informačními systémy veřejné správy, například ministerstva financí z hlediska daňové správy, ministerstva práce a sociálních věcí v oblasti sociální správy nebo Rejstříku trestů Ministerstva spravedlnosti ČR.