Na kraji se jednalo na téma finanční kontroly a řízení
Archiv3. května 2012
Autor: archiv Libereckého kraje
03.05.2012 - Český institut interních auditorů pořádal na konci minulého týdne na Krajském úřadě v Liberci dvoudenní workshop na téma finanční kontroly. Své příspěvky a poznatky z praxe přednesli přední odborníci z celé republiky. Organizátoři pozvali i Bc. Martina Oklamčáka, vedoucího oddělení interního auditu a stížností Magistrátu města Jablonec nad Nisou, aby vystoupil a podělil se o své bohaté zkušenosti v oblasti interního auditu a stížností resp. vhodnosti tohoto spojení.
Zkušenosti z Jablonce účastníky workshopu zaujaly a podnítily k diskusi na toto téma. Konzultace u jabloneckého interního auditora si vyžádal i krajský úřad Středočeského kraje.
Martine, Vaše přednáška se jmenuje „Může interní audit spravovat agendu stížností?“, jaká je tedy odpověď?
„Spojení těchto dvou činností bylo na konferenci velmi diskutováno, odpověď je ano, legislativa to za určitých podmínek připouští. Dle mého názoru je spojení vhodné, obě agendy totiž pokrývají celou organizaci, jejich vyřizováním získá pracovník velmi dobrý přehled o náplni práce jednotlivých úseků i interních předpisech. Rychle se orientuje v problematice a to je samozřejmě velkou výhodou nejen na úseku stížností, ale například při přípravě na audit. Stížnosti navíc bývají zdrojem podnětů pro kontrolní činnost.“ tvrdí Martin Oklamčák a opírá se o svou několikaletou praxi v tomto oboru.
Co všechno patří do náplně práce vašeho oddělení?
Oddělení interního auditu a stížností funguje na jabloneckém magistrátu od r. 2001 a spravuje agendu stížností, petic a ostatních podání, také takzvanou zelenou linku. Další činností, kterou se zabýváme, je právě interní audit, tedy velmi laicky řečeno vnitřní kontrola, jejímž výsledkem je nastavování systému tak, aby bylo zabráněno nežádoucím situacím a ztrátám. Slouží též jako servisní podpora pro kontrolní výbor zastupitelstva.
Poskytujete i poradenskou činnost pro občany? Například v případě podání petice?
Samozřejmě nikoho nevyženeme ani se stížností ani s peticí. Pokud se občan rozhodne podat petici, těžko mu to rozmluvíme, je to jeho právo. Petice má své náležitosti, které musí splňovat, aby ji lidé mohli uplatnit, a tak je dokonce lepší, když se petičníci přijdou poradit.