Kontakty Dokumenty Úřední deska

Město své byty opraví a pronajme

Archiv 1. února 2019
Autor: archiv MMJN

Statutární město Jablonec nad Nisou vlastní celkem 799 bytů. Tento bytový fond je ve velice špatném stavu, což je důsledek dlouhodobého nekoncepčního přístupu k bytové politice města.

V Jablonci je v současné době 77 volných městských bytových jednotek. To by se mělo brzy změnit. Magistrát počítá s jejich pronajmutím, a to přednostně rodinám, které pečují o osoby se zdravotním postižením, a rodičům samoživitelům. Nejdříve ale musí tyto byty opravit.

„Těchto 77 volných bytů je doslova v dezolátním stavu a bohužel musím konstatovat, že i stav pronajatých bytových jednotek není místy o moc lepší. Komplexní přístup k bytové politice máme v našem koaličním programu, a proto jsme se rozhodli, že tento stav začneme bezodkladně napravovat,“ zdůrazňuje náměstek primátora pro ekonomiku a majetek města Štěpán Matek. Podle něj město postupně uvolní finanční prostředky tak, aby mohlo dojít k opravě či rekonstrukci bytů.

„Poptávka po obecních bytech se neustále zvyšuje, ať už jde o ty v kategorii sociálního bydlení nebo o běžné byty. Nechali jsme si proto zpracovat analýzu, abychom se podrobně seznámili se stavem městského bytového fondu. V důsledku toho jsme zařadili do návrhu rozpočtu na příští rok částku 10 milionů korun na opravy bytů v majetku města,“ vysvětluje Matek.

Na magistrátu rovněž vznikla pracovní skupina, která začala pracovat na strategii, jak obecní byty spravovat a pronajímat. V první fázi došlo k vytipování dvaceti volných bytů.

„Tento vzorek obsahuje bytové jednotky, které se do budoucna stanou bezbariérovými tak, aby mohly sloužit jako sociální byty přednostně pro rodiny dlouhodobě pečující o handicapované členy, byty pro rodiče samoživitele a dále jako startovací a běžné byty k pronajmutí,“ upřesňuje náměstek.

Všechny vybrané byty jsou už více než rok, mnohé i déle, neobývané. Ve většině případů je nutné začít prověřením stavu instalací – voda, odpady, elektřina, plyn. Musí se znovu zapojit elektroměry a plynoměry a zajistit jejich revize. V některých bytech je potřeba řešit vytápění. Dalšími úkoly jsou zpravidla opravy podlah, výměna obkladů a výmalby. Dále je nutné vybavit koupelny a kuchyně a v neposlední řadě je třeba u některých objektů upravit společné prostory a přístupy na bezbariérové.

„Snažili jsme se pro první fázi oprav vybrat ty byty, které jsou v lepším stavu. Předpokládaná průměrná investice je 500 tisíc korun na jednu bytovou jednotku. Opravy některých bytů budou stát méně, zbylé peníze z rozpočtu věnujeme na opravy společných prostor. Celkový rozpočet můžeme v případě potřeby v budoucnu navýšit,“ dodává Matek.

Opravy bytů začnou na jaře tohoto roku. Na dodavatele stavebních a odborných řemeslných prací bude magistrát vypisovat výběrová řízení.

Pronájem městských bytů schvaluje rada města na základě žádosti. Veškeré podmínky pronájmu, včetně potřebných formulářů a kontaktů na odpovědné úředníky, jsou uvedeny na webových stránkách města v sekci Životní situace – Bydlení.

(red)

Sdílet