Hned dvě překrásné kresby Josefa V. Scheybala znázorňují železný kříž na rohu Vysoké a Švédské ulice. Jednoduchý, se stříškou kryjící plechové tělo Kristovo, vyrůstá z pyramidálního podstavce, podloženého ještě dvěma kamennými stupni. Na přední straně, přímo nad schůdky z hrubé šedé žuly, má starodávným písmem vytesáno vročení – Anno 1777. To z něj činí jeden z nejstarších křížů Jablonce. Pod Ježíšovýma nohama je pak kovaná destička pro nápis Dokonáno jest! a držák na svíčku. Tak malebně vše před půlstoletím zachytil Josef V. Scheybal.
Působí to, jako kdyby se znalec a milovník památek J. V. Scheybal snažil na obou kresbách, vytvořených ve stejném roce 1962, zachytit podobu kříže v nějaké zlé předtuše jeho zkázy. Pravda: v té době se již připravovalo odstranění sousedního židovského hřbitova a zastavění celé oblasti panelovými novostavbami a mohlo se zdát, že stará sakrální památka něco takového zkrátka nemůže přežít. Ke zničení hřbitova roku 1968 vskutku došlo a v ulici Vysoké pak postupně vyrostlo rozsáhlé sídliště, které zcela změnilo charakter místa. Ale kříž – bůhví jak – zůstal, společně s jasanem, před dvanáctipatrovým panelákem nakonec zachován.
Vznik jedné z nejhezčích drobných památek Jablonce halí tak trochu mlha zapomnění. Jisté je jen to, že kříž byl postaven v roce 1777 při staré cestě mířící z Jablonce do Pasek a Smržovky. Tato komunikace vedla dnešní ulicí Mlýnskou a Vysokou napříč loukami a poli. Svůj velký význam měla po celá staletí – až do poloviny 19. století, kdy byla nahrazena novou silnící vedoucí při toku řeky v linii současné Podhorské ulice.
V předválečném soupise jabloneckých sakrálních památek se dočteme, že tento kříž byl zřízen roku 1777 na pozemku hospodářství Josefa Rösslera jakýmsi neznámým mladíkem. A ve starším popise památek Jablonce z roku 1878 zase najdeme údaj, podle něhož se zdaleka viditelný kříž z kovaného železa tyčí na pozemku u č. p. 335 a zřízen byl mládencem neznámého jména. Na kříži byl prý následující text: Christus hat sicher ein untaldehaftes Opfer Gott dargebracht. Anno 1777. Aus der Tiefe rufen wir: Erhöre uns o Herr (v překladu asi: Kristus vskutku přinesl jedinou oběť Bohu. Roku 1777 (postaveno). Z hloubi voláme: Vyslyš nás, ó Pane). Jedná se o citáty z Bible a o známou přímluvu. Na hrubém kameni takto rozsáhlé nápisy – až na onen letopočet – rozhodně vytesány být nemohly. Patrně byly zčásti vyvedeny na plechovém štítku pod Kristovýma nohama či byly napsány barvou po obou stranách podstavce. Snad proto je do přepisu zamotán i letopočet, jakoby vše kdosi četl zleva doprava. To se ale můžeme jen dohadovat…
Stavitel je tedy neznámý. Ale: v Lilieho vlastivědě z roku 1895 najdeme v pasecké kapitole zmínku, podle níž: „První brusírny v místě byly postaveny okolo roku 1770 jakýmsi Klingerem, který brousil duté sklo a postavil také Pasecký kříž (v originále Schlager Kreuz). A přestože se ve starých jabloneckých soupisech sakrálních památek hovoří o jakémsi mladíkovi, tak tento údaj ve svých textech spojují jak J. V. Scheybal, tak později i Václav Vostřák právě s křížem ve Vysoké ulici. Jenže: tato památka se skutečně nachází na jabloneckém katastru, byť jen pár desítek metrů od Jabloneckých Pasek. Myslel jsem si, že si jej oba znalci mohli zaměnit s křížem, který mapa stabilního katastru z roku 1843 zobrazuje před domem č. 21 v nedaleké Chelčického ulici. V samém srdci starých Pasek, kde by přeci byl název Pasecký kříž očekávanější. Jenže…
Přeci jen měli pravdu oba dobří znalci jablonecké minulosti. Možnou odpověď na záhadu stavitele kříže ve Vysoké ulici totiž můžeme najít opět v Lilieho vlastivědě.
Zde se píše, že většina polí v Pasekách patřila členům rodu Rösslerova. Prapůvodně byly tamní pozemky součástí jabloneckého gruntu hospodáře Rösslera z Mlýnské ulice, přezdívaného kdysi Hansseff čili Honza-Pepek. Kříž byl tedy postaven na lánu, který se táhl vzhůru kopcem skutečně už od domu č. 335, jak uvádí jeden ze soupisů. Jenže tento dům patřil v roce 1843 majiteli na mapě katastru označenému jako Annastas Unger; jeho značně přestavěná chalupa č. 335/1 doposud stojí ve Vysoké ulici. Rodný dům Rösslerových býval ale až naproti přes cestu: v zahradě dnešního objektu Mlýnská č. 1905/46b. Hansseff byl tak z Jablonce a teprve jeho potomci odešli hospodařit do Pasek. Památka ve Vysoké je skutečně oním Paseckým křížem, o který se podle údajů ze starých soupisů Rösslerovi dlouhá léta starali. Potvrzuje to i údaj, který jsem našel v Gierachově vlastivědě z roku 1934, kde se píše, že Schlager Kreuz čili Pasecký kříž v Jablonci nese nápis Anno 1777. A právě podle tohoto kříže byli Rösslerovi dva synové hospodařící již na území Pasek: Kreuzanton a Kreuzgerber (Křížový Anton a Křížový Gerber). Nechce se mi až věřit, že by rozluštění záhady stvořitele kříže bylo nakonec tak prosté…
Kovaný krucifix nakonec přežil výstavbu sídliště ve Vysoké ulici, jen z jeho okolí vymizela ona venkovská nálada luk a plaňkových plotů. Památka sama trpěla dlouholetým neudržováním. Teprve na konci osmdesátých let 20. století se díky zájmu jabloneckého patriota Petra Poborského dočkal kříž větší opravy – tehdy byl vyspraven, vyměněna byla stříška a Ježíšovo tělo nahradilo nové z mědi. Obraz Vykupitele na ně namaloval malíř Václav Pokorný a krátce po 17. listopadu 1989 se vrátil na kříž, kde pak visel celé čtvrtstoletí.
Celkově zrestaurován do podoby co nejvíce připomínající tu původní byl kříž až v roce 2015. Díky zájmu památkářů z jabloneckého magistrátu a finanční podpoře navržené komisí městské památkové péče mohlo být ke starobylé památce přistoupeno takto velkoryse. Železné části odputovaly až do pražské restaurátorské dílny Radomila Šolce, který v Jablonci na Ovocném trhu ve stejné době obnovoval i sochu svatého Jana z Nepomuku.
Stav železného křížku i jeho žulového podstavce nebyl katastrofální, ale také ne uspokojivý. Restaurátor na místě očistil, vyspároval a zakonzervoval žulový podstavec; červenou barvou byl zvýrazněn letopočet vzniku památky – Anno 1777. Samotný kříž byl demontován, rozebrán a v dílně jemným pískováním vyčištěn a následně vyspraven. Radomil Šolc také z plechu zhotovil nové tělo Ježíše Krista a vymaloval jej v duchu pozdně barokních kostelních obrazů. Stříška nad tělem Páně byla taktéž nahrazena novou – tvarově odpovídající původní, tak jak ji na obou svých kresbách zachytil Josef V. Scheybal. Na krucifix byl navíc opět přimontován i kovový držák na svíčku, který se kdysi ztratil a právě oprava byla dobrou příležitost jej opět navrátit. Bylo to dokonalé, škoda jen, že se zapomnělo na štítek s nápisem Dokonáno jest!; tedy: v kontextu jabloneckých dějin spíše Es ist volbracht!
Zpátky na podstavec se krucifix s plechovým Ježíšem vrátil 11. listopadu 2015. Následně byl ve čtvrtek 3. prosince v 16 hodin, těsně před setměním, v požehnané náladě za blikání světýlek červených svíček a při hojné účasti veřejnosti, slavnostně posvěcen kaplanem Lukášem Hrabánkem. Starodávná chvíle se alespoň na chvíli vrátila do Vysoké ulice.
Marek Řeháček